Main menu

header

Din ce în ce mai multe şcoli sunt dotate cu sisteme informatice, aşa că ar fi bine ca viitorul şcolar să ştie şi câteva noţiuni despre folosirea unui computer

  Aşa cum v-am promis în numărul trecut al revistei noastre, vă vom prezenta câteva detalii despre sistemul cognitiv-aptitudinal necesar viitorului şcolar. Înainte de toate, trebuie să precizăm că înscrierea micuţului în clasa I înainte de a fi pregătit din punct de vedere psihologic ar putea însemna o percepţie greşită a noţiunii de şcoală, rezultate mediocre sau chiar probleme medicale apărute pe bază de stres şi de suprasolicitare.

Sistemul cognitiv-aptitudinal

  Aşadar, nu vă faceţi socotelile aşa cum aţi dori dumneavoastră să fie, ci apelaţi la un psiholog şi evaluaţi corect vârsta psihică şi pregătirea copilului. Astfel, cel de-al doilea sistem pe care specialiştii îl iau în considerare este cel cognitiv-aptitudinal şi cuprinde:

a) Percepţia copilului faţă de mediul înconjurător.
Copilul trebuie să sorteze obiecte după trei mărimi şi forme;
- să aleagă şi să compare trei lungimi de beţişoare şi să indice dimensiunea mijlocie;
- să arate şi să denumească patru-cinci culori sau nuanţe.

b) Memorarea şi reprezentarea a ceea ce vede şi învaţă.
Micuţul trebuie să reproducă poezii scurte, cu intonaţie;
- să recunoască elementele omise din şapte, opt desene incomplete;
- să evoce o întâmplare sau o acţiune.

c) Gândirea şi modul de a învăţa.
Micuţul trebuie să grupeze imagini în raport cu patru, cinci noţiuni generale (fructe, legume, păsări, mobilă, îmbrăcăminte) şi să explice utilitatea a patru, cinci obiecte (furculiţă, ghete, umbrelă, masă, scaun).

Grupa pregătitoare de grădiniţă este obligatorie!

  În plus, există noţiuni pe care copilul trebuie să le înveţe la grupa pregătitoare de grădiniţă şi să le cunoască deja în clasa I, cum ar fi:
- semnele grafice (puncte, linii orizontale, verticale, înclinate, cercuri, forme ovale, spirale, bastonaşe, zale, bucle, noduri etc.);
- literele de tipar;
- numerele de la 0 la 10 şi să fie iniţiat în lumea operaţiilor prematematice.

De asemenea, „bobocul” trebuie să mânuiască rechizitele, să povestească după imagini, să recite poezii scurte cu intonaţie şi să creeze rime sau ghicitori simple.
Veronica Zărescu