Main menu

header

767 4 1de Călin Popa şi Daniel Alexandrescu

Neglijați mult timp de industria frumuseții, bărbații, un segment cu potențial de sute de miliarde de dolari profit, sunt tot mai curtați de marile branduri și de campaniile publicitare.

Cerințe sporite și diversificate

La nivel global, industria frumuseții valorează o jumătate de trilion de dolari anual. În acest perimetru uriaș încep să-și facă tot mai mult loc produsele de înfrumusețare pentru bărbați, care au sporit, la capitolul vânzări, cu peste șapte procente în anul 2018, notează standard.co.uk. Dacă în urmă cu un deceniu un bărbat recurgea doar la câteva produse de îngrijire - un deodorant, o periuță de dinți, o spumă de ras și eventual un parfum -, astăzi, cerințele acestei piețe nu doar au crescut, ci s-au și diversificat. Potrivit NPD Group, companie de cercetare din SUA, înfrumusețarea masculină va atinge 166 de miliarde de dolari în anul 2022.

Preferință pentru uleiuri, serumuri, măști

767 4 2Potrivit specialiștilor, bărbații sunt tot mai atenți la îngrijirea personală și tot mai încrezători în parcursul de a demola vechile mituri potrivit cărora este lipsit de masculinitate să folosești cosmetice. „Produsele de îngrijire a pielii se află în topul preferințelor. Printre acestea, la loc de frunte se situează uleiurile faciale, serumurile, măștile și produsele de exfoliere”, detaliază Sam Kershaw, director în cadrul brandului pentru bărbați MR PORTER. Dacă, în principiu, modalitatea de utilizare a rămas cu o tușă masculină, în sensul în care bărbații sunt preocupați să nu piardă prea mult timp cu înfrumusețarea, pe de altă parte se constată o atenție tot mai mare acordată aspectului fizic, deopotrivă acasă și în saloane dedicate.

Prima grijă: hidratarea

767 4 3Cea dintâi preocupare a bărbaților care acordă importanță îngrijirii cosmetice este hidratarea. „De mult timp folosesc în mod discret produse de acest fel. Bărbații sunt mai preocupați de îngrijire decât s-ar crede, iar utilizarea zilnică a loțiunilor de hidratare va deveni ceva foarte obișnuit pe acest segment în doar câțiva ani. Este deja un fenomen cultural în evoluție”, explică Darwish Gani, cofondator al brandului Lumin, din California. Cifrele atestă acest trend: în ultimii ani, căutările pe internet referitoare la cosmeticele masculine au crescut cu aproape 68 de procente, iar branduri mari și mici - Chanel, Clinique, Tom Ford sau Marc Jacobs - au sesizat trendul și au lansat linii speciale de produse de îngrijire dedicate domnilor.

Trecerea la make-up începe cu loțiunile bronzante

767 4 4Influencerii deciși să rescrie regulile în domeniu au contribuit decisiv la extinderea modei machiajului bărbaților. Nume ca James Charles sau Manny Guttierez au zeci de milioane de urmăritori ai felului în care bărbații pot purta make-up chiar din adolescență, iar companiile de cercetare menționează faptul că mare parte dintre acești admiratori sunt… femei. În aceste condiții, piața nu va face decât să crească, cred specialiștii. În debutul acestui an, tonul a fost dat de apariția actorului Ansel Elgort (foto) purtând fard la Globurile de Aur. „Încă de la debutul lui 2020 am înregistrat o creștere a cererilor pentru batoane corectoare și loțiuni bronzante. Acestora li se adaugă periile pentru sprâncene și soluțiile de hidratare”, adaugă Kershaw.

Formule dedicate

În general, produsele cosmetice pentru femei pot fi utilizate în siguranță și de bărbați, dar unii fondatori de branduri au decis să lanseze formule dedicate domnilor. „Niciodată nu m-am simțit confortabil să merg în magazine să-mi cumpăr cosmetice, pe care de altfel le folosesc de mulți ani. Așa că am decis să creez produse sub brand propriu și numai pentru bărbați”, punctează Danny Gray, care a înființat War Paint. Din colecția lansată de acesta nu lipsesc formulele de finiș mat, produse antiacneice, loțiuni de hidratare, fond de ten, creion corector. Succesul a fost aproape instantaneu, demonstrând creșterea explozivă a pieței: în doar opt luni, War Paint a vândut 20.000 de unități, în 68 de țări.

Pași mici pentru rezultate mari

767 4 5Ca și în cazul femeilor, experții oferă nu doar produsele în sine, ci și sfaturi prețioase, mai ales pentru domnii care nu au mai experimentat înfrumusețarea. Bărbaților li se recomandă să înceapă cu pași mici și preponderent pentru orele serii și să nu uite să folosească machiajul și în zona gâtului, pentru un look cât mai natural. „Pielea bărbaților este de regulă mai groasă, iar producătorii, ca și utilizatorii trebuie să țină cont de acest aspect, pentru ca rezultatele să fie cele scontate”, argumentează Andrew Grella, fondator al House of Formen. După o perioadă de acomodare, se poate lua în considerare introducerea îngrijirii și, de ce nu, a machiajului, în rutina zilnică a bărbaților.

„Frumusețea nu este o chestiune de gen, ci una de stil”

Prin publicitatea la produsele de îngrijire, specialiștii din cadrul brandurilor de cosmetice țintesc și psihicul bărbaților viitori (sau actuali) consumatori, în special la capitolul stigmatului social ancestral care încă însoțește ideea ca un domn să se fardeze în viața de zi cu zi. Unul dintre sloganurile cele mai de succes ale ultimei perioade este cel lansat de Chanel, odată cu linia „Boy”: „Frumusețea nu este o chestiune de gen, ci una de stil”. De asemenea, produsele de înfrumusețare pentru bărbați sunt promovate și la evenimentele de „covor roșu”, rampă majoră de lansare pentru loțiuni hidratante, balsamuri de buze, picături speciale care să confere strălucire în plus ochilor, creioane corectoare și de contur, loțiuni bronzante.

„Piața cosmeticelor pentru bărbați, inclusiv a produselor de make-up, crește într-un ritm incredibil. Este o adevărată mișcare mondială, în plină dezvoltare“ (Danny Gray, fondator al War Paint)

 Ceara pentru sprâncene, un „must“

767 4 6Nu doar fața, ci și părul și dinții bărbaților se află în atenția producătorilor de cosmetice. Domnii sunt sfătuiți să-și albească zâmbetul și să aibă grijă de dantură, să folosească șampoane speciale și balsamuri pentru păr, să se îngrijească cu mare atenție după bărbierit și să amâne cât mai mult apariția ridurilor și, de la un moment dat încolo, să le atenueze cât se poate prin trucuri de machiaj. De asemenea, experții recomandă domnilor preocupați de propria imagine să nu ezite să folosească ceara pentru sprâncene, un „must” al trendului, și să se odihnească suficient, pentru ca imaginea chipului lor să rămână proaspătă.