Main menu

header

960 18 1de Cătălina Tăgârță

În fiecare colț al lumii ideile strălucesc ca stelele pe cer, aducând cu ele potențialul de a schimba vieți și de a modela viitorul. Cu toate acestea, nu toate ideile au șansa de a se transforma în realitate. Atingerea rezultatelor mărețe și materializarea visurilor noastre necesită un ingredient esențial: consecvența. Atunci când este împletită cu o strategie clară, consecvența ne poate ghida pașii către realizarea unor proiecte extraordinare. Voi când ați avut ultima oară o idee grozavă, la care ați renunțat de teamă că nu veți reuși, că nu veți fi suficient de buni sau că nu vă simțiți încă suficient de pregătiți? Călătoria de la idee la rezultat este adesea palpitantă. Însă dacă porniți la drum cu încredere și cu toate ingredientele necesare fiți siguri că o veți transforma în realitate.

Acționați și planificați

Vă gândiți la un proiect nou? Fără acțiune nu veți obține niciun rezultat. Pentru a avansa e bine să urmați îndemnul: „Învață un pic, acționează un pic!″. Astfel, pe măsură ce acționați puteți evalua rezultatele și să vedeți ce e nevoie să mai adaptați sau să îmbunătățiți. Însă pentru ca totul să iasă așa cum ați visat e util să aveți o strategie clară după care să vă ghidați. Iată câteva consecințe ale lipsei unei strategii clare:

  • Lipsa direcției. Vă puteți pierde în detalii nesemnificative sau vă concentrați pe aspecte care nu aduc valoare proiectului. În timp, asta duce la incertitudine și la lipsa de progres.
  • Procrastinare. Când nu aveți un plan bine stabilit este mai ușor să amânați luarea de decizii și să găsiți scuze pentru a nu acționa sau a abandona.
  • Haos și dezorganizare: Fără un plan clar se poate ajunge la confuzie și ineficiență.
  • Ratarea unor oportunități.
  • Pierderea motivației. Entuziasmul inițial scade dacă nu e alimentat constant.
  • Calitate scăzută a rezultatelor. Când rezultatele obținute nu sunt la nivelul așteptărilor ele nu reflectă potențialul real al ideii.
  • Cheltuieli neplanificate: Când acționaţi haotic există riscul să nu alocaţi resursele în mod optim.
  • Reputație afectată: Dacă proiectul este realizat fără o viziune clară reputația voastră de creatori poate fi afectată.

O tactică bine definită alimentează motivația

960 18 2Pentru a evita aceste consecințe negative este important să dedicați timp și efort în dezvoltarea unei strategii clare pentru proiectul vostru. O tactică bine definită vă poate ghida pas cu pas către realizarea ideii și vă poate ajuta să vă mențineți motivația și concentrarea în cadrul proiectului. Fiecare pas planificat cu atenție vă aduce mai aproape de transformarea ideii în realitate și de obținerea rezultatelor dorite. Atenție însă! Să nu cumva să cădeți în capcana: „Nu am strategia, nu mai acționez, mai amân puțin până voi fi pregătit″. A învăța un pic urmat de a acționa un pic nu presupune neapărat să aveți strategia încă din punctul zero al implementării proiectului, dar nici nu o exclude. Gândiți-vă la ea și începeți să o creionați pe parcurs.

15 pași pentru transformarea unei idei în realitate

Iată 15 pași concreți pentru a transforma o idee în realitate sau de a da viață unui proiect. Ca să exemplific am luat cazul concret al scrierii unei cărți sau a unui articol.

1. Definirea clară a ideii. Stabiliți cu precizie tema. Gândiți-vă la subiect, la mesajul pe care vreți să îl transmiteți și mai ales cui. Cine este avatarul clientului ideal?

2. Efectuarea unui research. Proiectul vostru trebuie să atragă un anumit public, nu se adresează tuturor. Cunoașteți-vă publicul, nișa! Cercetați piața pentru a înțelege nevoile persoanelor cărora vă adresați și a afla în ce direcție trebuie să duceți creația.

3. Stabiliți obiectivele. Formulați obiective realiste și specifice! Spre exemplu notați când doriți să terminați o anumită parte a cărții/articolul sau să obțineți anumite rezultate.

4. Planificați! Elaborați un plan detaliat, pas cu pas, al proiectului. Țineți-vă de termenele-limită stabilite pentru fiecare etapă!

5. Research și documentare aprofundată. Cercetați în detaliu subiectul, faceți interviuri, adunați date relevante.

6. Brainstorming și organizare. Adunați idei, notați-le și organizați-le într-o structură coerentă. Discutați și cu persoane avizate din domeniu, pentru informa- ții și sugestii suplimentare unde e cazul.

7. Creați un prim schelet. În cazul cărților sau articolelor elaborați un plan de conținut care să includă capitole, subcapitole sau secțiunile și ideile principale.

8. Scrierea propriu-zisă. Începeți să completați, să detaliați ideile principale! Concentrați-vă pe a pune ideile pe hârtie fără a vă îngrijora prea mult de perfecțiune în această etapă.

9. Revizuirea și editarea. După ce ați terminat de scris prima versiune faceți o pauză și apoi reveniți asupra textului pentru a-l edita, corecta și îmbunătăți.

10. Feedback și recenzii: Dacă este vorba despre o carte dați manuscrisul (textul) spre citire și feedback unor persoane de încredere. Primiți și acceptați criticile constructive! Amintiți-vă că cinci greșeli semnalate de un betareader (persoana care citește cartea pentru a oferi feedback, înainte de publicare) sunt mai prețioase decât două păreri de bine.

11. Revizuire și îmbunătățire. Aplicați sugestiile primite și efectuați o ultimă revizuire, asigurându-vă că textul este bine scris, coerent și fluent.

12. Ocupați-vă de design și de formatare. Dacă nu știți voi să faceți asta nu e nicio problemă. Dar pasul trebuie luat în calcul pentru că e necesar să știți cui îl delegați.

13. Pregătiți-vă de publicare sau de lansare. Alegeți modalitatea de publicare - online sau print - potrivită pentru proiectul vostru.

14. Promovați opera!

15. Învățați și evoluați! Fiți deschiși la feedbackul cititorilor sau al audienței voastre și folosiți-l pentru a învăța din greșeli și a vă dezvolta în proiectele viitoare.

Puterea se află în voi

Fiecare proiect este unic. Însă puteți lua exemplul de mai sus ca punct de reper. Funcționează indiferent dacă oferiți clienților gogoși, servicii turistice sau programe educative. Orice produs sau serviciu poate fi îmbunătățit și are nevoie, în mare, cam de toți pașii de mai sus. Așadar, personalizați strategia în funcție de preferințe, de cunoștințe și de domeniul vostru de activitate. Eventual căutați persoane care au reușit deja să facă ceea ce vă doriți voi sau ceva asemănător. Analizați modul în care au procedat acestea sau chiar întrebați-le care a fost parcursul lor. O sesiune de coaching vă poate ajuta să vă puneți ordine în idei, să găsiți claritate și curaj chiar în interiorul vostru. Încetați să mai căutați în exterior toate răspunsurile! Puterea se află în voi. Aveți nevoie doar de puțină îndrumare pentru a ști să o scoateți la suprafață și să vă folosiți de ea.

Un plan dinainte stabilit ajută la obținerea mai rapidă a rezultatelor

Dacă aveți nevoie de ajutor în aflarea misiunii personale sau în realizarea strategiei proprii programați-vă la o sesiune 1:1 de clarificare, online, gratuit. E-mail programări: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Faceţi întâi cel mai apropiat pas

O întrebare des folosită în procesul de coaching este: „Care ar fi pasul cel mai aproape de voi în acest moment?″. Ponind de la aceasta, numiți un pas mic pe care îl puteți face fără prea mari eforturi în acest moment și care vă poate îndrepta în direcția visului vostru! După aceea faceți un alt pas apropiat și, ușor ușor, înaintați. Dar pe măsură ce acționați gândiți-vă și la strategie. Nu vă așteptați să fie cea mai bună încă de la prima formă pe care o veți creiona. Aceasta poate suferi modificări pe parcurs, în funcție de cum evoluează lucrurile. Dar e bine să urmați totuși o schemă. Astfel veți ști mai clar în ce punct vă aflați în fiecare moment al evoluției voastre și veți putea măsura mai ușor rezultatele obținute.