Aceasta a fost ediția (a XXIV-a) a Festivalului Național de Teatru, pe scurt FNT (24 octombrie - 2 noiembrie). Directorul FNT, remarcabilul critic Marina Constantinescu, atenționa, de la început, că Gala 2014 n-a vrut să cosmetizeze realitatea teatrului românesc actual, dar nici să coboare spre producții diluate sau spre neîmpliniri ale unor regizori de top. Spectacole de mare respirație și unele în intimitatea Sălii de studio, teatru realist, document și teatru pantomimă, teatru-dans, coregrafic și cel dominat de fantasticul tehnicii de ultimă generație, diversitate de teme și de stiluri în măsură să facă neîncăpătoare sălile. O veritabilă Sărbătoare de zece zile pentru profesioniștii Thaliei, însă și pentru spectatorul de rând, fericit să vadă unele dintre producțiile sonore ale ultimului an teatral și să se reîntâlnească, încântat, cu Maeștrii (a existat și o Secțiune cu spectacole selecționate în acest sens). De la legendarul Radu Beligan (în „Lecția de violoncel” de Mona Radu), Ion Caramitru („Furtuna” de Shakespeare și în recitalul „Vorbe, vorbe, vorbe”), Dorina Lazăr, Constantin Cojocaru („Gaițele” de Kirițescu), Mariana Mihuț, Victor Rebengiuc („Căsătoria” de Gogol), Oana Pellea („Vocea umană” de Cocteau), Dan Puric („Suflet românesc”, scenariul și regia - valorosul interpret), Horațiu Mălăele, George Mihăiță, Valentin Teodosiu („Revizorul” de Gogol), la Alexandru Repan, Catrinel Dumitrescu („Aniversarea” de Vinterberg și Rukov), Mihai Mălaimare („Actorul”), Ilie Gheorghe („Rinocerii” de Eugen Ionescu), Maia Morgenstern, Roxana Gutman, Dorina Păunescu, Nicolae Călugărița („Mazel Tov and justice for all” de Andrei Munteanu, „tradiția recuperată a teatrului idiș”), Adela Mărculescu, George Costin, Nicoleta Hâncu („Tartuffe sau Impostorul” de Molière), Francisco Alfonsin, Ana Navrot, Ion Grosu („Noul locatar” de Eugen Ionescu, la Teatrul Nottara, căci aceeași piesă a fost prezentată, neconvingător, și de Teatrul Municipal Baia Mare), Miriam Cuibuș, Anca Hanu („Trilogia Aureliu Manea” după texte ale regretatului regizor) și multe alte izvoare de încântare.
…Început între fabuloasele costume de la Naționalul bucureștean ale Expoziției „Doina Levinza: Costumul de teatru - de la schiță la miracol” și terminat la Naționalul craiovean, în fascinația regizorului american Robert Wilson, care a șocat publicul românesc cu arsenalul tehnic și noua filosofie a scenei din „Rinocerii”, Festivalul avea să mai încânte prin megaproducția „West side story”, provocarea Marinei Constantinescu realizată de FNT împreună cu Răzvan Mazilu, „spectacolul unei noi generații de actori totali”. Dar și prin excelentul „Oidip” (scenariul original și regia: Silviu Purcărete), oferit de Naționalul sibian, cu un admirabil Constantin Chiriac în rolul principal.
Ca să plâng de frumos la sublima „Donka - O scrisoare către Cehov” - creația Companiei Finzi Pasca și Theatre Vidy, Lausanne, în care inventivitatea a creat din tehnica modernă și acrobație momente de vis!... Ca la o adevărată Sărbătoare!