Main menu

header

La Pitești, săptămâna trecută, două Festivaluri sub aceeași umbrelă ale Teatrului „Al. Davila”: Festivalul Internațional al Teatrului de Studio (ediția a XVIII-a) și Festivalul Balcanic al Teatrului de Studio (ediția a V-a)! O mixtură interesantă, dar și discutabilă... Oricum, Piteștiul se vrea un catalizator al teatrului de studio din Balcani, nișă neexplorată până acum șase ani, de când pe Argeș au poposit trupe teatrale din toate țările balcanice. Anul acesta, numai cinci teatre, din patru țări: Albania, cu două trupe („Skampa” și „Adriana”), angajate în producția unui spectacol („Departament AP” de dramaturgul albanez Jeton Neziraj, în regia valorosului Adonis Filipi); Bulgaria, cu Teatrul Dramatic și de Păpuși din Vrața (spectacolul „Să punem basmaua la soare”, textul autorului dramatic bulgar Kiril Teplov, în regia lui Atanas Popdimitrov, vechi prieten al piteștenilor și câștigătorul premiului de regie); Kosovo, țară în premieră pe scena de lângă Trivale, reprezentată de Teatrul Kombetar (un „one man show”, „Amok”, după piesa kosovarului Stefan Mazur), și Serbia, cu două teatre: „Sterija”, Scena Română, din Vârșeț, care a prezentat „Tabloul Lacuna” de Eugen Ionescu, în regia lui Ștefan Sablic, cu cinci actori de suflet, revenind pe scena argeșeană Otilia Pescariu, Mircea Omoran și Marko Adzik; Teatrul „Berarilor” din Kragujevac, cu „Magneti” de sârbul Ivan Panici, în regia lui Dragan Jakovletici, vechi prieten al teatrului piteștean, într-o colaborare rodnică, de decenii, cu trupa de peste Dunăre!

…Celălalt Festival a adunat opt teatre din șapte orașe ale României, dintre care trei independente: „Coquette” București, cu „Mondeni-tăți, capitolul 2”, în regia lui Ingrid Bonța și interpretarea în vervă a lui Pavel Bârsan, Ruxandra Bălașu și Laura Voicu, o improvizație modernă după texte de Tudor Mușatescu; „Inorog Art” București, cu „Lecția” lui Eugen Ionescu, în regia Monei Gavrilaș; Compania „Aradi Kamaraszinhaz” din Arad, cu spectacolul „Sex, Drogs, Gods & Rock ’N’ Roll” de Eric Bogosian și Jose Saramango, plus valorosul actor Harsanyi Attila, laureat și în acest an.

…Balul la Studio a fost deschis de teatrul-gazdă, cu „Prah sau Lozul cel mare” de maghiarul Gyorgy Spiro, în traducerea lui Zeno Fodor și în regia inspirată a lui Matei Varodi. De la Dunăre a venit, Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu (cu acidul „Școala de proști”), din centrul țării, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea (cu excelentul „Ești un animal, Viskovitz” după Alessandra Boffa și în regia lui Tudor Lucanu), și Teatrul de Arte Deva (cu „Taina Mănăstirii” de Johm Pielmeier). Ca din Nord să lumineze Festivalul minunata Dana Ilie Bărbosu (Cea mai bună actriță a Galei!), interpretă în „Accidentul” de William Mastrosimone, producția Teatrului Municipal Baia Mare.

…Două Festivaluri și numai… trei dramaturgi români: Eugen Ionescu, Tudor Mușatescu și autorul „Școlii de proști”. În timp ce teatrele balcanice au venit fiecare cu câte un autor dramatic autohton. De meditat fie și în Balcani!