Main menu

header

…Dramaturgia română reprezintă, cu unele excepții, un subiect de care multe teatre nu se preocupă. Regizori, mai ales, și directori de teatre afirmă, cu o condamnabilă nonșalanță, că nu există texte românești, fără ca ei să le fi căutat, citit și promovat. Una dintre frumoasele excepții o reprezintă un actor, regizor și director de teatru, Petru Hadârcă, omul care conduce pasionat Naționalul „Mihai Eminescu” din Chișinău. După ce a aruncat un minunat Pod de teatru peste Prut între Naționalul Nr. 1 din Basarabia și Prima Scenă românească, Naționalul bucureștean, condus de Ion Caramitru, acum se pregătește de a IV-a Reuniune a Teatrelor Naționale din România și Republica Moldova. Cele șapte Teatre Naționale din România (București, Iași, Cluj, Târgu Mureș, Sibiu, Craiova și Timișoara) și trei Teatre Naționale din Basarabia, două din Chișinău („Mihai Eminescu” și „Satiricus I.L. Caragiale”) și unul din Bălți („Vasile Alecsandri”) se vor întâlni, toamna ce vine, în perioada 18 septembrie - 1 octombrie, în Basarabia, la a IV-a Gală. Una cu totul aparte, numai cu texte românești, un respectuos Onor pentru Centenarul Marii Uniri!

…Dramaturgie clasică, din care nu lipsește inegalabilul Ion Luca Caragiale, cu „D’ale Carnavalului” (un spectacol al Naționalului sibian, în regia remarcabilului Silviu Purcărete) și Premiera Naționalului basarabean „Mihai Eminescu”, sub titlul „Carnavalul” în direcția de scenă a eminentului Alexa Visarion; „O noapte furtunoasă” (Teatrul Național din Bălți) și „O scrisoare pierdută” - „Scrisoarea” pe afișul Naționalului bucureștrean, în regia de excepție a lui Horațiu Mălăele… Nu va lipsi Eugen Ionesco, TNB-ul aducând excelentul spectacol „Regele moare”, dar nici Tristan Tzara, Naționalul „Lucian Blaga” din Cluj venind cu un spectacol incitant, „Tzara arde și Dada se pieptănă”… Trei piese care au traversat decenii bune în aplauze: „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, în regia lui Erwin Șimșenson, prezentată de Teatrul Național din Târgu Mureș - Compania „Liviu Rebreanu”; „Gaițele” lui Alexandru Kirițescu, în regia lui Alexandru Boureanu, producția Naționalului „Marin Sorescu” din Craiova, și „Proștii sub clar de lună” de Teodor Mazilu, în regia lui Ion Ardeal Ieremia, la Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara...

…Onorată și dramaturgia contemporană, printr-o interesantă dramatizare, „Cealaltă Țară”, după Herta Muller (la teatrul craiovean), „Avioane de hârtie”, de Elise Wilk, montată la Sibiu, monodrama „Povestea păsării fără cuib” de Ada Lupu și tulburătorul „Teatru de război”, pe un scenariu colectiv, ambele la Naționalul „Vasile Alecsandri” din Iași; două producții din Târgu Mureș, „Tatăl meu, preotul” a debutantului Gabriel Sandu - la Compania „Liviu Rebreanu”, și „Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte”, spectacolul atipicului regizor Radu Afrim, montat la Compania „Tompa Miclos” a Naționalului din Târgu Mureș. Semne superbe ale unei Dramaturgii române complexe, cu idei, care, iată, poate fi tratată cum se cuvine!