Main menu

header

...Ultima premieră de la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti are un titlu-magnet: „Regele pomanagiilor”. Este dramatizarea romanului lui Israel Zangwill („King of Schnorrers”), scriitor umorist şi gazetar evreu născut şi trăit la Londra. Cartea a apărut în Anglia în... 1864 (ultima traducere în română în 1993), dar parcă este scrisă astăzi. Pentru că tratează cu umor, însă şi cu tristeţe, o îndeletnicire de când lumea, cerşetoria - „ocupaţie fără anotimpuri”, cum spune un personaj. Sedus de fiorul dramatic al volumului, ca şi de actualitatea temei, neobositul actor-regizor (în ultimul timp mai mult lăudatul regizor-actor!) Dan Tudor a „tradus” romanul pentru templul Thaliei şi a ridicat un spectacol aplaudat la scenă deschisă.
...Şmecheria, bucuria, disperarea, vehemenţa de a stoarce bani, fără scrupule, oricâţi şi oricând, reprezintă o boală veche a omenirii. Singura deosebire este că în secolul al XIX-lea (când a apărut romanul ce trata societatea evreiască din Londra) miza era o liră, astăzi - un milion, semn că mesajul spectacolului este universal, depăşind malurile Tamisei şi breasla pomanagiilor! Cu verva-i aparte, cu inventivitate neobosită, Dan Tudor devine unul dintre minunaţii naratori ai scenei româneşti în ultima vreme. După încântătorul spectacol „Sânziana şi Pepelea” şi excelenta montare „Molto, gran’ impressione” (ambele puse la Naţionalul bucureştean), tânărul şi valorosul regizor oferă, acum, la „TES”, o altă notabilă poveste scenică pentru cei mari. Atent la miza spectacolului, fără a scăpa vreun detaliu, filtrând totul prin comicul ales ce-l are în sânge, Dan Tudor oferă în „Regele pomanagiilor” o veritabilă galerie de desene animate, tratându-le când cu haz, când cu amărăciune. O montare cu mult nerv, alertă deconectantă, fără vreun „timp mort”, până şi schimbările decorului fiind rezolvate cu fantezie de regizor, el inventând un debordant „trio feminin” (Geni Brenda, Alina Tomi Cristin, Lavinia Tache), care oferă reţete culinare, cântece sau scheciuri nimerite („Cel mai scurt banc evreiesc este: n-am!”).
...Un remarcabil spectacol de echipă, dominat de bucuria de a juca roluri mari sau roluri mici. Îşi reconfirmă valoarea şi farmecul Ion Chelaru, în Manase Da Costa (rolul principal), Cornel Ciupercescu (în Grobstok), în relaţie scenică ideală cu Roxana Guttman (soţia din piesă), încântătorul star de revistă de altădată Mihai Ciucă (Rabinul Scrumbie), dublat de şarmul lui Natalie Ester (soţia în spectacol), au „vână” Mircea Drâmbăreanu (Ginerele) şi Nicolae Botezatu (President). Un spectacol de ţinută la care mai contribuie scenografia Ancăi Răduţă, coregrafia lui Păstorel Ionescu şi muzica inspirat aleasă de Dan Tudor şi Vlad Creţu. La „Regele pomanagiilor” se râde sănătos, se aplaudă tonic, fără să omită cineva, pe scenă sau în sală, „morala” spectacolului.