...Noua stagiune a început șocant la Naționalul bucureștean, cu o capodoperă a lui Shakespeare, „Romeo și Julieta”, montată pe prima scenă a țării cu 122 de ani în urmă! Spectacol rar și cel al lui Vlad Mugur, din 1967, cu regretata Silvia Popovici în rolul Julietei și fermecătorul Ion Caramitru, junele Romeo. Acum, la început de toamnă 2018, când am intrat în Sala Mică, transformată într-un veritabil câmp de bătălie, delimitat pe fundal de o uriașă ușă, m-am ferit să nu lovesc scaunele, lucrurile răsturnate până în buza primului rând al spectatorilor. Clar, fusese o luptă violentă, ce avea să se reia și sub ochii publicului, cu o încăierare în toată regula, cu vorbe rare scăpate sub lama cuțitelor, a loviturilor cu pumnii, genunchii și capul, un caft ca în docurile Marsiliei sau Hamburgului, de ce nu, și Brăilei, cu valuri de sânge, urma să lovească și o bâtă de baseball, într-o violență nesfârșită, bărbați și femei fumau și beau la greu, se drogau, făceau sex oriunde, bărbați cu bărbați, femei cu femei, ignorând moartea ce plutea peste toți, sub acorduri muzicale violente și ele...
...40 de minute am avut impresia că urmăresc un film dur, lipseau doar motocicletele și bazucele din pelicula aceea ce-a scandalizat, în 1996 (regia - Baz Luhrann), cu Leonardo Di Caprio și Claire Danes, era, însă, teatru-verité, la Național, fără cascadori sau cadre refilmate, cu megabătălia ce anticipa, parcă, sfârșitul lumii, în viziunea șocantă a vestitului regizor ucrainean, stabilit peste Ocean, Yuri Kordonsky, în decorul și costumele lui Dragoș Buhagiar și Ioana Popescu, și cu participarea extraordinară a întregii distribuții! Pe câmpul de luptă al Istoriei, față în față, tabăra Capulet (Ioan Andrei Ionescu, Costina Cheyrouze, Florentina Țilea, Ada Galeș, Emilian Mârnea, Rodica Ionescu, Eduard Adam, Florin Călbăjos, Crina Semciuc-Julieta) și cea a lui Montague (Mihai Calotă, Victoria Dicu, Marius Manole, Lari Giorgescu, Cosmina Olariu, Ionuț Toader-Romeo), în bătălia de secole, pe viață și pe moarte, cu înțeleptul Răzvan Vasilescu-Lorenzo între ei.
...În acest cumplit cadru de sfârșit al Lumii, ce loc mai puteau avea frumoșii iubiți ai lui Shakespeare?! Aici a intervenit parabola, metafora de Maestru ale lui Yuri Kordonsky, el urmând tulburătoarea poveste de „iubire învrăjbită” și „ură caldă”, Romeo și Julieta ignoră apocalipsa din jurul lor și țin cu patos, într-un natural lirism, Dragostea vie și în ghearele Morții, ce va veni într-o groapă plină cu apă. Am părăsit șocat și fascinat Bătălia sângeroasă, și Iubirea nemuritoare de pe prima scenă a țării, reauzind cuvintele lui Romeo: „Înțelepții nu au ochi să vadă”... „Opriți-vă!”...
...Acasă, la televizor, alte bombe explodau în Orientul Mijlociu. Imagini apocaliptice, nu era nici film, nici teatru, doar noi bătălii cu alte fețe ale Capuleților și Montagues-ilor, înarmați până-n dinți!... Și pe câmpul cu miros atomic, însă, Iubirea nu moare! Aceasta este Morala tulburătorului Spectacol de la Naționalul bucureștean!