Main menu

header

…Teatrul din vechea Potaissa, localitatea de la poalele Dealului Cetății ridicată la rangul de „muncipium” între anii 193-211 de împăratul Septimiu Sever, ne-a răsfățat, până acum două decenii, cu turnee la București, încântându-ne cu montările regizorului vizionar, absolut genialul Aureliu Manea, „Medeea” lui Seneca fiind probabil inegalabil. E drept, în ultimii ani, teatrul turdean a venit în Capitală, chiar la FNT, cu „La Ordin, Fuhrer” și „Vertij”. Acum, în aprilie 2019, a revenit în turneu! Sub titulatura Teatrul „Aureliu Manea”, purtată de cinci ani, și cu un „triptic” promițător al noului manager al instituției, Cătălin Grigoraș, de 49 de ani, fost actor la Naționalul sibian și Teatrul „I.D.Sârbu” din Petroșani, cu idei și mari ambiții, firesc, ca unul care a absolvit Actoria ca șef de promoție la Facultatea de Teatru a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu.

…„Tripticul” oferit publicului bucureștean: „Trix Show”, un dinamic, modern spectacol de pantomimă (puțin lung!), cu scenariul și regia experimentatului om de teatru Mihai Gruia Sandu. O reprezenție cu admirabili actori tineri, unii abia ieșiți din aulele facultăților din Cluj și Sibiu, dintre cei 11 foarte buni remarcându-i pe Ioan Alexandru Savu și Alex Condurat (încă student la Cluj), ultimul uluind prin imitarea a variate zgomote (cavalcada cailor, sunetul furtunii, al viforului, lovituri etc.)!

…Încheierea turneului a însemnat „Visul unei nopți de vară”, celebra piesă a lui Shakespeare montată de fiica regretatului Aureliu Manea, Muriel Manea Jakab. Decor grandios, atmosferă de mister, vrând să amintească de acele superbe „spectacole imaginare” ale ilustrului ei tată. Dar, parcă, prea, prea mult fum pe scenă care, urmărind să ne țină în vis, ne-a făcut pe alocuri să nu mai recunoaștem unele dintre personajele marelui Will!

…Spectacolul care a dat valoarea trupei turdene a fost „Ultima haltă în Paradis”, valoroasa piesă a regretatului Valentin Nicolau, văzută în premieră absolută, în 2002, la Teatrul TV, în regia lui Alexandru Tocilescu, avându-l pe Florin Piersic în rolul lui Mitică. Acum, această superbă ultimă simfonie finală a unui Casanova de pe Dâmbovița a fost montată, la Turda, de Andrei Mihalache, regizor experimentat, care a urcat, cu real succes, acest text pe scenă de… patru ori! La Teatrul din Turda a reușit o supercomedie, dinamică, plină de umor sănătos, dar și de nostalgia finalului de drum, un spectacol la care s-a râs cu lacrimi. Dincolo de aportul de bază al dramaturgului și regizorului, succesul s-a datorat și interpreților. Dintre care Marian Negrescu a reușit un rol absolut de senzație (cum de nu l-am întâlnit în nicio nominalizare la premii?!), în Mitică, amorezul de profesie, având casa în inimile femeilor iubite (cam… 400 pe zi!), și Cătălin Grigoraș, remarcabil în naivul Ionel care preia tehnicile de seducție ale Maestrului. Minunat spectacol de comedie, rampă de lansare a unor apreciate spectacole care să amintească de Aureliu Manea, vizionarul unei generații!