Main menu

header

…De prin anul IV de facultate, la sugestia fermecătorului dascăl Dan Grigorescu, nu merg la un spectacol de teatru fără să-mi procur Caietul-Program, aprofundat după reprezentație. El este cartea de vizită a fiecărui spectacol, inițierea necesară a unor noi spectatori. Sub acest aspect, în pofida crizei financiare, teatrele noastre stau foarte bine, semn că secretariatele literare își fac datoria din plin. Am geamantane cu aceste minunate ghiduri teatrale și mi-e greu să fac ierarhizări. TNB, „Odeon”, „Nottara”, „Comedie”, „Bulandra”, „Excelsior” și alte teatre oferă veritabile minireviste despre creatorii spectacolului, pornind de la dramaturg, piesă, la regizor, actori și „armata nevăzută” din spatele fiecărei producții. Excepția o oferă Teatrul Metropolis, care, ca un paradox, la lunga sa serie de spectacole excelente semnate Victor Ioan Frunză, onorează spectatorul doar cu distribuția pe o foaie!

…Mă voi referi pe scurt la două dintre Caietele-Program din această toamnă. Primul, al Naționalului bucureștean, la spectacolul „Neguțătorul din Veneția”, o excelentă revistă dedicată spectacolului. De la prezentarea piesei în contextul operelor shakesperiene, jucate-n lumea-ntreagă, ba și ecranizate, la discutarea textului pe plan mondial, de critici de elită, considerat de unii antisemit, și la sexualitatea „Neguțătorului”. Neuitând nici Măria Sa Actorul, văzut, dincolo de distribuție, în superbe scene din spectacol, ca dintr-o Expoziție de fotografii. Poate n-ar strica să se găsească și numele interpreților, unii mai noi în trupa TNB-ului, încât să-i recunoască toată lumea! Felicitări, pentru micul, însă prețiosul „volum” așezat cu drag în Biblioteca mea!

…Un al doilea Caiet-Program de excepție, ecou al directorului instituției dâmbovițene, omul de o rară cultură McRanin, care semnează regia și scenografia ultimei premiere lângă Turnul Chindiei. O mare bucurie făcută, la început de octombrie: premiera „Argonautas”, coproducție româno-portugheză, și darul numit „FOAIE.R”, subintitulat cu frumoasă ironie „Buletin (aproape) informativ al Teatrului Tony Bulandra Târgoviște”! O superbă călătorie prin istorie, pornind de la povestea lui Iason cu 50 de argonauți care l-au însoțit în aventura căutării Lânei de Aur, cu 50 de ani înainte de Războiul Troiei. Metafora prinde și omul de azi, migrația celor care pleacă-n lumea largă pentru Libertate și prosperitate. Nu lipsește nici prezentarea pe larg a celor 11 interpreți (6 lusitani, 5 români), a creatorilor unui spectacol inedit - înscris în aria Fundației Institutului de Teatru Mediteranean -, și un remarcabil cuvânt al Dramaturgului (Darko Lukici, crescut între focurile și crimele războiului dintre Bosnia și Croația) pornit cu Argonauții în lumea modernă!... În timp ce în unele Caiete-Programe ale Festivalurilor din România (Turda, „Undercloud”), anul acesta, n-am găsit numele dramaturgilor pieselor prezentate, chiar dacă unele erau capodopere semnate, inconfundabil, Eugene Ionesco?!