Main menu

header

...Mă număr printre cei care au învățat să scrie teatru văzând multe spectacole, citind numeroși dramaturgi. Drintre cei români, în special Eugen Ionescu și Dumitru Radu Popescu. Părintele Teatrului absurdului (alături de Samuel Beckett) și Cel mai mare dramaturg autohton în viață. Ambii cu perioade fascinante, dar și...

...În plin ecou mondial cu „Rinocerii”, „Cântăreața cheală”, „Regele moare”, „Scaunele”, Eugen Ionescu, născut în România și stabilit la Paris în anii sublimei creații, s-a văzut o bună perioadă interzis în propria țară! Cenzura comunistă, pseudoprotecția „conducătorului”, găsea periculoase, retrograde, piesele de geniu ale lui Eugene Ionesco, titlurile lor reprezentând megabombe pentru politrucii anilor-beznă!

...A dominat ani buni scenele României, cu „probleme” la nesfârșitele vizionări ale pieselor sale cu titluri incandescente, ce l-ar fi vizat (?!) pe „tova- rășu’”, cum argumenta armata de asasini ai Culturii Române. După ce, totuși, au trecut de „ochii vigilenți ai partidului”, scrieri de curaj și altitudine estetică („Cezar, măscăriciul piraților”, „Dirijorul”, „Acești îngeri triști”, „Piticul din grădina de vară”), Dumitru Radu Popescu s-a trezit, surprinzător, dureros, scos de pe afișele teatrelor românești după ’89! Ultima sa piesă montată datează de... acum cinci ani, la Teatrul din Giurgiu, „Soția prietenului din pușcărie”! Dar academicianul „DRP”, cum îi spun apropiații, n-a încetat să scrie, minunat, proză și teatru! Ultimul volum de dramaturgie, „Mireasa vagaboandă”, încântător pentru cititorul de teatru.

...Ultima piesă din volum, „Cortina”, adunând frumoase 13 piese scurte, a stat la baza spectacolului ce a omagiat, săptămâna trecută, Ziua Dramaturgiei Românești, la Centrul Internațional de Cultură și Arte „George Apostu” Bacău, ctitorit și condus cu pasiune și sacrificii de ex-secretarul de stat în Ministerul Culturii, Gheorghe Geo Popa, unul dintre cei care s-au zbătut pentru Ziua Dramaturgiei Naționale! Actorul aplaudat de ieri s-a încumetat să monteze cu har piesa „Nunta din flori” din volumul amintit. Un text „marca DRP”, cu superb joc de simboluri și semnificații, cu acea Cortină, din teatru, politică, viață, în fața căreia se opresc actori, conducători, muritori de rând, negăsind cauza. Regizorul Geo Popa a urcat piesa pe scena „Centrului” într-un spectacol mult aplaudat, susținut de minunați actori ai Teatrului Municipal „Bacovia”, Eliza Noemi Judeu, Florina Găzdaru, tânăra Andreea Darie, Bogdan Buzdugan, Valentin Braniște și Dumitru Rusu. Superb final de spectacol, când sextetul de personaje și sala, măcinați de întrebarea „ce o fi dincolo de cortina înțepenită?” precum... Cortina de fier, au văzut că, totuși, Cortina se ridică, iar dincolo de ea, în scenă, trona Cvartetul băcăuan „Fagotissimo”, ce a prezentat un scurt concert. Cu interpreții piesei rămași în colțurile scenei ca statui ale Antichității pline de Teatru, Muzică, Artă! Ca un mesaj clar ce trebuie să însemne Ziua Dramaturgiei Românești!