...În lumea teatrului românesc, monodrama sau „One man (woman) show”-ul este un gen dificil, de la scriitură la interpretare. Și, totuși, există un Festival de Monodramă, Gala Star, la Teatrul „Bacovia”, din orașul lui Alecsandri - Concurs de texte și de interpretare -, publicul fiind educat să vizioneze cu interes piese cu un singur personaj ce pot spune mai multe decât unele cu o duzină de actori.
...În ultimii ani, pe scena românească, o încântătoare actriță româno-canadiană s-a impus în domeniul Monologului! Făcând parte din megadistribuția „Danaidelor” genialului regizor Silviu Purcărete, spectacol ce a fascinat New York-ul, în 1997, Claudia Motea a rămas între Zgârie-nori, să vadă cum e cu Visul American. Dezamăgire la prima vedere, dar nu dezarmare, așa că a plecat în Canada, unde a învățat engleza, a scris în limba lui Shakespeare piese de teatru, a primit Premii ca actriță și dramaturg. În Țara frunzei de arțar, a scris o excelentă piesă. „Iubește-mă, America”, o monodramă cu o singură actriță, Ea, care a interpretat 8 personaje (între 27 și 80 de ani!), spectacol care a străbătut imensa Canadă, ajungând la aproape 100 de reprezentații. A revenit Acasă, chemată de mirajul Teatrului, oferind și spectatorilor români fascinantul „one-woman show”, ovaționat la scenă deschisă... A urmat altă piesă cu un singur personaj, „Pușlamaua de la etajul 13”, în regia lui Vlad Stănescu, de la TNB, spectacol pe care l-a plimbat prin lume, de la Los Angeles la Lucerna, de la Roma la Cahul și în Sala „Pictură” a Naționalului bucureștean.
...Ca spre finele toamnei trecute, Claudia Modea să apară într-un alt „one woman show”, seducătorul „De trei ori femeie”, realizat împreună cu experimentatul regizor Lucian Sabados și susținut de Asociația culturală Libris Brașov. L-am văzut la Premieră, în noiembrie trecut, la „Nottara”. Un spectacol alert, jucat cu patos, clar desenat scenic și interpretat, 100 de minute de încântare. Nu putem uita celebrul autor, „De trei ori femeie” fiind bazat pe monodramele unui as al genului, Aldo Nicolaj, din cele peste 50 de de monodrame, actrița și regizorul alegând două: „Stupina” și „Debitul de tutun”, cu idei și din alte scriituri ale celebrului dramaturg italian... Comedie și dramă într-un joc debordant al Claudiei Motea, veritabilă Doamna „Monodramă”, miza fiind forarea psihologiei feminine (obsesia majorității monoloagelor lui Aldo Nicolaj, un portretist profund al Evei și urmașelor ei!), dar și pe cea a bărbatului, cu o psihologie mai rar tratată de scriitori. Marele merit al spectacolului de emoție pură, cu puls ridicat, pendulând abil între lacrimă și surâs, este că a evitat total melodrama ce pândește un neprofesionist la fiecare replică. La finalul verite, realmente en fanfare al Claudiei Motea, cred că nu mai era necesară și o înregistrare pe care publicul să o urmărească la... un televizor pus în scenă, alături de Actriță!
...Un spectacol care cred că își are clar locul în Gala Star din aprilie, la Gala băcăuană a Monodramelor!