...De-a lungul deceniilor, am participat la multe Spectacole-lectură, mai ales ale confraților dramaturgi din Capitală. Pe vremea regretaților Mircea Ghițulescu și Iosif Naghiu, o lectură la Clubul Dramaturgilor echivala cu o remarcabilă lecție pentru un autor dramatic, prezentarea cu actori profesioniști a textului, discuțiile la obiect, critice și argumentate, îmbunătățind multe piese. Din păcate, și acum, puține dintre textele care s-au bucurat de Spectacole-lectură au ajuns pe scenă, unele fiind bune. În ultimii cinci ani, să zicem, numărul spectacolelor-lectură a scăzut, ba și valoarea acestor întâlniri-premisă pentru montarea unui număr, minim și el, de piese!... Multe asemenea eventuale repetiții pentru o visată urcare pe scena profesionistă par uneori o simplă bifare a evenimentului, absența unui regizor profesionist care să structureze materialul pentru întâia ieșire la public, ca și lipsa unui interes major al actorilor găsiți cu greu pentru „lectura” cu spectatori fac din visata premieră o „Fata Morgana”, cum sună titlul unei excelente piese a regretatului Dumitru Solomon. Sigur, există și excepții...
...Săptămâna trecută am participat la ultimul Spectacol-lectură, întâiul din acest an. La Cenaclul Dramaturgilor „Dragon 2” („Dragon 1” a fost Ideea lui Paul Everac), al cărui suflet este actorul și autorul dramatic Candid Stoica. Prima surpriză, în Sala Nouă a Teatrului de Comedie, la întâlnirea în premieră cu piesa intitulată „Fericire de împrumut”, a fost dramaturgul, un Debut la 92 de ani: Andrei Ionescu, om trăit, însă, în lumea Teatrului, dânsul fiind soțul cunoscutei actrițe a Naționalului bucureștean Ileana Stana-Ionescu! Un text bun, cam lung, cu o primă parte monotonă, dar cu un act secund vivace, mama care își abandonase fata, în primii ani de viață, pentru a pleca în străinătate, revine acasă să o ia pe Ionela cu ea, rămasă singură, acolo, departe. Final întrezărit (Fata nu va accepta!), dar neauzit, căci, după două ore de lectură, Candid Stoica a oprit derularea acțiunii, spre a asculta și opinii.
...Ceea ce m-a impresionat în mod deosebit a fost prestația valoroșilor actori Monica Davidescu (de la Național) și Petre Moraru (Teatru Mic) care, deși citeau în premieră textul, au realizat roluri de „mare emoție”, până la lacrimă, reamintindu-și, cred, de lecțiile nemuritorului Stanislavski, magul care mereu cerea actorilor „imaginație” și „memorie afectivă”! Parcă-i vedeam, profesioniști de top, aplaudați și în câteva dintre ultimele lor roluri („Regele Lear”, „Livada de vișini”, „Luminița de la capătul tunelului”, „Preșul” - Monica Davidescu; „Deșteptarea primăverii”, „Karamazovii” - Petre Moraru care se pregătește pentru „Vinovat. Nevinovat”, premiera din 21 februarie). O minunată lecție despre Actorul care se respectă pe el, implicit publicul și dramaturgul!... Notabilă prestația experimentatei Florentina Tănase, promițători tinerii Ștefan Oprean și Ana Maria Lazăr!