Main menu

header

mircea_m_ionescu... Disponibilizări, comasări, salvări pe ultimii metri. În plină criză, financiară şi morală, cu Ordonanţa 63 atârnată ca o ghilotină (şi) la capul teatrului românesc, în curtea Thaliei se repetă, totuşi, se vorbeşte despre performanţă, se definitivează un frumos evantai de festivaluri. Ca o sfidare a situaţiei precare în care a fost dusă arta la noi, ca o bătălie de onoare în numele creaţiei.

... Septembrie se va deschide cu entuziasta „Gală a Tânărului Actor”, la Mangalia, va continua cu „Festivalul de Teatru Scurt”, care (o, ce veste minunată!) se va relua la Oradea, ca, la Arad, să se pună de „Festivalul Teatrului Clasic”. Şi octombrie va fi o lună bogată, cu „Festivalul Naţional de Comedie” de la Galaţi, dar, în special, cu startul în evenimentul atât de aşteptat, „Festivalul Naţional de Teatru”, de la Bucureşti (30 octombrie - 7 noiembrie). Sărbătoare teatrală şi în noiembrie, cu „Festivalul Internaţional al Teatrelor de Studio”, la Piteşti, şi ingeniosul „Festival Internaţional al Teatrelor din Oraşele Dunărene”, la Giurgiu. Minunaţii creatori de teatru românesc vor să demonstreze că Thalia nu se lasă strivită de vremurile cumplite...

 

... Cel mai discutat eveniment este, încă de pe acum, „Festivalul Naţional de Teatru” (FNT), ajuns la o ediţie jubiliară (a 20-a), cu un buget (750.000 de euro) nu formidabil, dar notabil pentru aceste timpuri atât de sărace. Dacă anul trecut n-a participat decât o trupă din străinătate (din Paris), până la această oră sunt confirmate două teatre străine (din patru): italianul Romeo Castelucci, cu „Hey, Girl!”, şi o coproducţie Franţa-Slovenia-România, cu „Regele moare”, de Eugen Ionesco, în regia lui Silviu Purcărete. Nu va lipsi nici Andrei Şerban, selecţionat cu spectacolul „Strigăte şi şoapte”, montat la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Cu real interes sunt aşteptate şi producţiile Teatrului Naţional Craiovean („Odiseea”, în regia lui Tim Caroll), a apreciatului Naţional Sibian („Viaţa binecuvântată a lui Bess”, montată de tânărul şi valorosul Radu Nica), ca şi spumoasa comedie „Femeia care şi-a pierdut jartelele”, pusă în scenă cu haz nebun de Silviu Purcărete, la Teatrul de Comedie (ce va avea în festival şi piesa „Elling”, regizată de Vlad Massaci). În sfârşit, lui Alexandru Tocilescu i s-a dat ce este al... Cezarului, recunoaşterea unui spectacol rar, „Sfârşit de partidă”, de Beckett, montat la Metropolis.

... Surprinde, în schimb, absenţa din acest festival naţional a unor spectacole care s-au bucurat de serioase premii: „Rosencrantz şi Guldentern”, de Tom Sheppard, în regia lui Victor Ioan Frunză (la Teatrul Maghiar din Timişoara), onorat, în aprilie, cu Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol; „Identităţi”, de Dumitru Solomon, montat de acelaşi prolific V.I. Frunză, la Teatrul „Maria Filotti”, din Brăila, laureat la ultimul festCo, din mai; „Toţi fiii mei”, de Arthur Miller, în regia lui Ion Caramitru şi scenografia lui Dragoş Buhagiar, la Naţionalul Bucureştean şi altele. Cât despre dramaturgia română, ca de obicei, absentă!