... În plină criză materială, teatrul românesc face eforturi să supravieţuiască demn. Toamna aceasta şi printr-o avalanşă de gale, cu producţii din stagiunea trecută. Spre final de septembrie, „Zile şi nopţi de teatru” la Brăila, dublate de Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea. Nu s-a terminat gala brăileană şi au început, la 1 octombrie, Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii, în Capitală, şi cele două interesante evenimente de la Arad: „Euro Underground International Theatre Festival” (a IX-a ediţie) şi „Euro Marionete International Festival” (ediţia a XII-a), ca, la 2 octombrie, la Galaţi, să debuteze Festivalul Naţional de Comedie. Iar la finele acestei luni, în Bucureşti, Festivalul Naţional de Teatru (FNT), între 28 octombrie şi 6 noiembrie, ca, mai apoi, să intre în scenă şi festivalurile de la Piatra-Neamţ, al teatrelor dunărene, la Giurgiu şi de studio, la Piteşti. Din păcate, unele festivaluri s-au suprapus, oamenii de teatru neputând cunoaşte, astfel, întreaga faţă actuală a mişcării teatrale din România. Poate că în viitorul imediat, adică în 2012, directorii teatrelor, Ministerul Culturii şi UNITER vor eşalona raţional frumoasele noastre festivaluri de teatru... ... După Brăila am avut şansa să particip la Gala Comediei de la Galaţi. A XXIII-a ediţie. Opt zile, cu zece teatre şi 11 spectacole. Patru trupe bucureştene: Odeon, Teatrul Evreiesc de Stat (cu „Azilul amanţilor”, de mare haz, în regia lui Dan Tudor), Nottara (venit cu „Vacanţă în Guadelupa” de Pierre Sauvil şi Eric Assous, regia Diana Lupescu), Teatrul Mic („Sex on the bici” de John Tobias, regia Nona Ciobanu), Naţionalul ieşean (prezent cu „Zeul măcelului” de Yasmina Reza, în regia lui Cristian Hadji-Culea), „Tudor Vianu” din Giurgiu, „George Ciprian” din Buzău („XXL-Grasă ca porcul” de americanul Neil LaBute, în regia excelentului Cristi Juncu), basarabenii din Cahul („Cartierul latin” de Pierre Chesnot, regia Emil Gaju), „George Bacovia” din Bacău (cu un neconvingător „Bigamul”) şi, fireşte, Teatrul „Fani Tardini” din Galaţi. Din păcate, Teatrul „Jean Bart” din Tulcea şi-a anunţat abandonul la jumătatea Festivalului. Dintre cele 11 spectacole, numai patru cu texte româneşti: giurgiuvenii, cu „D’ale Carnavalului” de I.L. Caragiale, în regia lui Dan Tudor şi o distribuţie de top: Adriana Trandafir, Magda Catone, Mihai Ciucă, Andrei Duban, Ovidiu Cuncea; gazdele, cu premiera absolută „Fiarele”, piesa lui Virgil Tănase, montată inconstant de autor, şi „Conul Leonida faţă cu reacţiunea” de I.L. Caragiale; Odeon, cu „Natură moartă cu nepot obez”, piesa ieşeanului Ion Sapdaru, montată de Eugen Făt, beneficiarul unor stele ca Dorina Lazăr, Rodica Mandache şi Pavel Bartoş. Şi tot la Festivalul de la Galaţi a avut loc finalizarea concursului naţional de dramaturgie-comedie - premiul I: „Puşlamaua de la etajul 13”, de Mircea M. Ionescu şi premiul II - gălăţeanul Victor Cilincă („Off sau Regele schimbărilor”). Învingătorului i s-a promis, ca recompensă, montarea piesei la Galaţi.