Main menu

header

mircea_m_ionescu… Eveniment de marcă, Festivalul Naţional de Teatru (FNT) şi-a pornit la drum, în Capitală, a 21-a ediţie. Zece zile (28 octombrie - 6 noiembrie), 33 de spectacole, cu 65 de reprezentaţii, din ţară şi străinătate (Franţa, Portugalia, Ungaria), în 40 de săli şi spaţii neconvenţionale, lansări de carte, ateliere, dezbateri, întâlniri ale lumii bune din teatrul românesc (încântătoare Arhiva sentimentală oferită sub titlul „Caramitru-Mălăele, câte-n lună şi în stele”). Ediţia a 21-a a început în lacrimă nobilă, cu un moment de reculegere, dar şi lungi aplauze, în Sala Mare a Naţionalului bucureştean, însoţind un „Drum bun” de Adio pentru Fenomenul Liviu Ciulei, plecat în ajun spre îngeri...

… FNT-ul 2011, creaţie UNITER - susţinut lăudabil de vreo 60 de instituţii - are două capete de pod: Cehov - 150 de ani de la naştere, împliniţi anul trecut, şi Andrei Şerban - „Cehoviziuni”. Marele Cehov şi celebra sa replică „Omul, acest animal ciudat” înseamnă în economia Festivalului cele trei spectacole create pe scene diferite de Andrei Şerban, unul din Franţa, dar şi un superb evantai oferit de Radio România Cultural (14 adaptări).

… Între cele două borne, 16 producţii de „spectacole tematice” (secţiunea „Focus” a fost dedicată creaţiei lui Andrei Şerban), patru de „Dans în teatru”, tot atâtea vizând „Teatrul de mâine”, iar cinci pentru „În prim-plan actorul”. În aceste secţiuni, Shakespeare, mult şi bun („Nevestele vesele din Windsor”, de la Teatrul Metropolis; „Macbeth” la Naţionalul bucureştean; „Othello şi preaiubita lui Desdemona”, „Neguţătorul din Veneţia” - montate la Sfântu Gheorghe), Caragiale („D’ale Carnavalului”, pus de Purcărete la Naţionalul din Sibiu), Eugen Ionescu („Cântăreaţa cheală”, „Lecţia” - Teatrul de Comedie, „Furtuna”, la Centrul cultural pentru UNESCO, Bucureşti, toate trei montări de top ale lui Victor Ioan Frunză), Camus, Buchner, Dostoievski, Creangă, dar şi autori actuali cum sunt cehul Zelenka, românca Lia Bugnar şi alţii.

... Starul acestei ediţii, alături de inegalabilul Cehov, regizorul de talie internaţională Andrei Şerban s-a prezentat cu trei montări Cehov plus Strigăte şi şoapte, după Ingmar Bergman, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. De trei ori Cehov - Şerban înseamnă: „Trei surori”, la Naţionalul din Budapesta (3 ore şi 15 minute), „Unchiul Vanea” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj (3 ore şi 10 minute) şi „Ivanov” la Teatrul Bulandra Bucureşti (3 ore şi 30 de minute). Am urmărit uvertura budapestană, cu decor modern, stilat şi cu actori minunaţi (Eszter Onodi - în rolul Irinei, Dorottya Udvaros-Olga, Piroska Meszaros-Nataşa, Robert Alfoldi-Verşinin). Dar prea repede spectacolul a căzut în parodie, în vodevil, departe de ce aşteptam de la marele Andrei Şerban. Iar dacă, la pauză, destui au plecat acasă, dezamăgiţi, de vină n-au fost frigul din sală şi traducerea care mai întârzia deasupra scenei, ci surprinzătorul eclectism ideatic al spectacolului, ce n-a mai putut fi salvat de partea a doua. Mai au şi „monştrii sacri” câte o omenească zi gri...