… Sunt actori de care te ataşezi de cum îi descoperi. Şi ai vrea să-i urmăreşti în fiecare săptămână, ca să vezi, prin jocul lor fabulos, viaţa mai bună şi mai frumoasă. Sanda Toma este unul dintre trimişii zeilor din Olimp pe pământ să ne înnobileze prin artă. Am văzut-o întâia oară, pe când îmi făceam ucenicia de spectator de teatru, prin anii ‘60, unde, oare, dacă nu la Teatrul de Comedie? Tot la Comedie am aplaudat-o şi ultima dată, acum vreo lună… Aceeaşi fermecătoare voce de cristal - o lecţie de dicţie, dinamism, ironie fină, inteligenţă şi sensibilitate. … Sanda Toma, frumoasa Doamnă a scenei româneşti, născută în Capitală, în octombrie ‘34, voia să devină geolog după ce, până la 13 ani, a învăţat la călugăriţe, în Şcoala Pitar Moş. Şi n-a început drumul pe treptele gloriei la Comedie, în ‘61, ci la Craiova (‘56-‘58), cu „Bărbierul din Sevilla”, în regia lui Vlad Mugur, după care a trecut la Naţionalul bucureştean, în trupa căruia se află şi astăzi. Eu am rămas însă cu rolurile fără de egal de la Comedie, unde a jucat 33 de ani! Cum să o uiţi pe Daisy din „Rinocerii”, care a avut Parisul la picioare, în ’65, sau pe Dany din „Ucigaş fără simbrie” tot de Eugen Ionescu, sau pe Grusa din „Cercul de cretă caucazian”, pe Kattrin din „Mutter Courage” tot de Brecht, pe Ziţa din „O noapte furtunoasă” a lui Caragiale şi alte roluri antologice create de o uriaşă actriţă împreună cu un mare regizor, Lucian Giurchescu?
… Acesta a semnat direcţia de scenă şi la ultimul spectacol cu Sanda Toma, „Învaţă-mă, Celine!”, în micuţa Sală Studio de la Comedie. O piesă bulevardieră a actriţei franceze Maria Pacome, cu premiera absolută în... 1977, cu nu prea mult haz şi destul plictis, poate şi datorită lungimii spectacolului (două ore şi zece minute!). Un tânăr (Guillaume) începător în furturi din case ajunge în apartamentul unei experte în meserie, o hoaţă-şefă (Celine). Debut promiţător, numai că totul devine previzibil, iar dacă ageamiul imită fără efort pictori celebri, este uşor de prevăzut ca regina furtişagurilor să vadă în el o mină de aur. Apar şi băiatul hoaţei, om al ordinii, şi prietena sa, expertă în obiecte de artă, care-şi găseşte valorile furate ale familiei în casa lui Celine. Aceasta-i trama, chinuită peste două ore, dar în care Sanda Toma străluceşte încântător, prin prospeţime scenică, bucuria de a juca, umor şi vioiciune şi printr-o molipsitoare tinereţe ca stare de spirit. Personalitatea marcantă a Actriţei i-a stimulat pe mai tinerii colegi de scenă, Aurora Leonte (frumoasă revenire în Ana), Marius Drogeanu (excelent în Guillaume), Alexandru Conovaru (fiul Pierre) şi Delia Nartea (Nataşa), să salveze un spectacol cam lăsat la voia întâmplării. Unii au zis că această premieră ar fi fost cadoul Maestrului Giurchescu pentru cele 77 de toamne însorite ale veşnic tinerei Sanda Toma. Ar fi fost un dar prea mic pentru o actriţă de legendă. Cadoul l-au făcut spectatorii de toate vârstele, cu ovaţiile lor de mare preţuire pentru Sanda Toma...