... Au fost şi anul acesta în lumea teatrului românesc nenumărate festivaluri. Multe interesante, cu idei noi, cu pasiune, emanând o minunată stare de creaţie. Din păcate, şi câteva de duzină, aşa, să fie, cu bani (tot mai puţini!) cheltuiţi fără sens. Când mă pregăteam să trag minime concluzii (aşteptând să se încheie şi ultima gală, cea a Teatrelor de studio, de la Piteşti), am primit o invitaţie care a răscolit învăţămintele unui an de festivaluri.
... Trei zile (14-16 noiembrie) la Piatra-Neamţ, cu decenii în urmă, un fenomen în lumea teatrală românească. Nu la Teatrul Tineretului, în fază prelungită de şantier cu probleme. Ci la... Biblioteca Judeţeană „G.T. Kirileanu”, unde, în intima sală a Teatrului de Joacă, s-au desfăşurat „Zilele Clasei de Actorie”, în organizare şi cu Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” şi Şcoala Populară de Arte. Un veritabil festival, cu cinci spectacole, toate cu texte româneşti (lucru mai rar întâlnit în Templul Thaliei noastre!): „Cântecul vieţii” de G.M. Zamfirescu, „Tăulică Făt-Frumos” dramatizare de Bogdan Ulmu, „Puşlamaua de la etajul 13” de Mircea M. Ionescu, „Duş nervos” - creaţie colectivă, şi „La Poliţie”, o scenetă de improvizaţie. Trei zile pline, pentru cei mici şi pentru adolescenţi, întâlniri cu realizatori, dialoguri, ceea ce a lipsit la multe dintre festivalurile din 2012. Pentru mine, acest Festival de trei zile de la Piatra-Neamţ a fost cel mai frumos, cel mai pur, cel mai sincer dintre toate cele urmărite în ultimii ani. Pentru că el s-a născut din sufletul minunat al copiilor şi profesorilor, bolnavi de teatru! Interpreţii au fost cu toţii elevi apreciaţi la şcolile din oraş, atraşi de magnetul scenei la Clasa de Actorie, unde doi „frumoşi nebuni” ai teatrului-total, soţii Maria şi Gheorghe Hibovski (care, lăudabil, ţin de ceva vreme, cu remarcabile realizări, şi teatrul particular „Tandem”), îi călăuzesc de ani buni. Acum au avut şansa să-şi arate talentul şi, mai ales, să demonstreze că, la Piatra-Neamţ, teatrul este o tonică stare de spirit pornind din şcoli.
... Un „Duş nervos”, scris de realizatori de pe Facebook, încântător prin naturaleţea şi simţul scenic al celor doi interpreţi, Dan Baltag şi Dan Pughineanu. O „Puşlama”, text greu de one-woman-show, pe care regizoarea Maria Hibovski l-a împărţit pentru patru interprete, ceea ce a îmbogăţit semnificaţiile demersului dramatic: Teodora Mireanu (Premiu de interpretare pentru acest rol, recent, la Festivalul liceenilor de la Cluj), Bianca Grama, Ilinca Ţăpuc şi Anais Pribeagu, remarcabile în nonşalanţă şi transfigurare scenică. Un spectacol modern, rupt din viaţă, în care sunetul şi luminile au fost asigurate de... Dan Baltag, iar videoproiecţia, de Dan Pughineanu. S-au bucurat de multe aplauze şi interpreţii din „Cântecul vieţii”: Smaranda Mihalache, Maria Hârlăţeanu, Anastasia Pribeagu, Delia Anton, Matei Alexandru, Şerban Câmpescu, Ştefan Zavodnicu. Sunt sigur că, peste ani, pe unii dintre ei îi vom aplauda pe scene profesioniste!