Main menu

header

...Dimpotrivă! Teatrul bucureştean a debutat în noul an „en fanfare”, cu o premieră de zile mari: „Titanic vals”, cea mai cunoscută piesă a lui Tudor Muşatescu (scrisă în 1932, la 29 de ani, a patra din cele 10; debut la Paris, în ’23, cu „Focurile de pe comori”). Piesa aceasta s-a jucat în toată ţara, pe scenă, la radio şi la tv, cu mare succes de public şi cu distribuţii celebre (George Calboreanu, Ştefan Mihăilescu Brăila, Radu Beligan, Marin Moraru, Mitică Popescu, Ştefan Bănică, Silvia Dumitrescu-Timică, Tamara Buciuceanu, Stela Popescu, Valeria Gagealov etc.). Şi se va mai juca, pentru că este mereu actuală, de la problemele de familie la cele politice. Familia numeroasă a modestului funcţionar Spirache se pomeneşte peste noapte cu o mare moştenire, prin moartea, în naufragiu, a fratelui lui Spirache, care se vede, împotriva firii sale liniştite, propulsat de ai casei spre politică. Funcţionarul onest se opune, se revoltă, ba ticluieşte şi un testament fals să-l ajute, ţine un discurs prin care cere să nu fie ales deputat, dar, contrar logicii, alegătorii se bulucesc să voteze cel mai cinstit candidat întâlnit. Exact ca în zilele noastre, când posturile sunt cumpărate...

...La Odeon, întâia premieră din 2014 înseamnă un spectacol excelent, dinamic şi plin de haz, datorat unui „triunghi”: regizorul Alexandru Dabija, care şi prin această montare demonstrează că, în ultimii ani, este pe val mare, reuşind să facă din orice text pe care pune mâna un Eveniment; scenograful Helmuth Sturmer, încântător în imaginaţia sa, divanul uriaş, multifuncţional, de pe scena de la Odeon fiind o creaţie de excepţie; actorii, angajaţi ai teatrului sau colaboratori, cu toţii în zi de graţie, prin talentul lor şi prin lucrul în detaliu cu regizorul.

...Din nou, extraordinar, Ionel Mihăilescu, acum în rolul lui Spirache Necşulescu. Secondat de o cuceritoare Dorina Lazăr, care o interpretează pe soacra Chiriachiţa, şi de o remarcabilă Rodica Mandache, în rolul mic al avocatului Procopiu. După care urmează „garda tânără”, aplaudată şi ea la scenă deschisă, la Odeon dându-se lăudabil credit tinerilor de mare talent. Deloc întâmplător, în acest spectacol joacă minunat ultimele două câştigătoare ale Galei Hop, gală a tânărului actor, de la Costineşti: Sabrina Iaşchevici (în Gema, fata şchioapă a lui Spirache, din prima căsătorie, care se sacrifică asumându-şi copilul surorii Sarmisegetuza) şi Ruxandra Maniu (încântătoare în Decebal, mezinul familiei, jucat în travesti). Remarcabil şi jocul spumos al unui duo de colaboratori, Alexandru Papadopol (debordant în noul căpitan Stamatescu) şi Ion Batinaş (în curtezanul Petre Dinu). Plini de farmec, excelenţii Nicoleta Lefter (fiica Sarmisegetuza, care în final îşi recunoaşte copilul) şi Pavel Bartoş (Rădulescu Nercea, un trepăduş electoral), dinamicii Antoneta Zaharia (soţia Dacia) şi Marius Damian (băiatul cel mare, Traian); pe rol Anda Saltelechi (doica, o servitoare) şi Dan Iosif (fotograful pozei de final a unei familii fericite). Un superspectacol!