...După ce, anul trecut, s-a ținut la Iași, primăvara aceasta, luni, 28 aprilie, Gala Premiilor UNITER a dus sărbătoarea Teatrului românesc în Palatul Culturii din Târgu-Mureș, cu același fervent amfitrion Ion Caramitru. O altă premieră absolută în istoria de 22 de ediții a Galei, însoțită, ca de obicei (nărav vechi la noi!), de tot felul de zvonuri, bârfe și chiar contestări. Înainte de toate, partea luminată a Evenimentului: existența lui într-o perioadă de profundă criză materială, dar și morală.
...Dacă cele 8 premii principale (spectacol, regie, actor, actriță, scenografie, rol masculin secund, rol feminin secund, debut) au fost ridicate, într-adevăr, de cei mai buni, nu mă pot pronunța, întrucât n-am avut șansa să văd toate spectacolele vizionate de un prim Juriu de nominalizări (Andreea Dumitru, Sebastian-Vlan Popa, Ionuț Sociu), parafate în Seara H de un Juriu final de top (Sanda Manu, Virginia Mirea, Alice Georgescu, Ion Parhon, Puiu Antemir). Problema multor oameni de teatru a reprezentat-o selecția, care, zice-se, ar fi meritat mai mulți și mai cunoscuți examinatori. Căci, slavă Domnului, ei există!...
...Dacă în cazul Marilor premii se întâlnesc, cam an de an, aceleași și aceleași nume, nu-i nimic rău. Înseamnă că sunt Valori! Și Purcărete, și Bocsardi, și Mănuțiu, și Rebengiuc și atâția alții. A-i scoate din cursa pentru lauri, pentru că au triumfat de atâtea ori, ar presupune, stupid, ca Barcelona, Real Madrid, Chelsea, Juventus sau Bayern München să aibă interzis la alte trofee cucerite nu o dată!
...Problema care se ridică spre discuții profunde, dincolo de bârfe, zvonuri și răutăți, o reprezintă Harta nominalizărilor la cele 8 premii. Una pe care există numai 6 (șase!) orașe: Cluj - cu
7 nominalizări (4 pentru producția Teatrului Maghiar, 2 pentru Național, plus coproducția a două companii particulare); Sf. Gheorghe (trupa de limbă maghiară „Tomasi Aron”) și Sibiu (Naționalul, autorul spectacolului „Maestrul și Margareta”, de Bulgakov, în coproducție cu trupa „Madaype” din Budapesta) -
5 nominalizări; București (Teatrul Evreiesc de Stat, cu o actriță și un regizor remarcați la secțiunea debut; Teatrul Mic - cu Rodica Negrea pentru rolul principal din „Muter Courage” și Nicoleta Hâncu - rol secundar în „Tartuffe”, excelentul spectacol de la Metropolis, în regia valorosului Victor Ion Frunză) - 4 nominalizări; Craiova - 2 nominalizări pentru Teatrul Național „Marin Sorescu”; Iași (Naționalul, pentru un actor debutant). Aș adăuga pe mica listă și Târgu-Mureș, directoarea artistică a secției române a Naționalului, Alina Nelega, fiind câștigătoarea Premiului „Cea mai bună piesă a anului” („În trafic”)... Oare numai în aceste orașe se face teatru de performanță? Unde sunt Naționalul bucureștean și cel din Timișoara, unde-s teatrele bucureștene Act, de Comedie, Odeon, cele din Brașov, Oradea, Arad, Petroșani, Râmnicu-Vâlcea etc.? Este minunat că am mai trăit o Gală UNITER. Dar ceva trebuie să se schimbe și în monitorizarea, mai atentă, a lumii noastre teatrale!