Main menu

header

536 5 1de Alexandra Rotărescu

A studiat Arta Parfumeriei la Londra şi la Milano şi s-a specializat în arome exotice „new luxury code”, folosind numai ingrediente organice şi absoluturi rare. Raluca Vasile este primul parfumier din România cu această specializare şi cea mai îndreptăţită persoană care să ne vorbească atât despre designul esenţelor unice, cât şi despre prima colecţie de parfumuri organice de la noi din ţară, denumită „YPA Your Personal Aroma - A Self Discovery”, lansată chiar de ea.

„Mirosul se amplifică gradual”

- Ce face ca un parfum să fie organic?

- Parfumurile organice au o valabilitate de circa un an şi jumătate, ca parfumurile obişnuite, marea diferenţă constă în faptul că au în componenţă doar absoluturi şi uleiuri esenţiale, fără compuşi şi derivaţi chimici. La un parfum organic există un miros intens şi special, notele de mijloc sunt mai evidente decât la un parfum comercial, prin urmare, mirosul se amplifică gradual în primele ore de după parfumare, chimizând foarte bine cu pH-ul pielii şi absorbându-se ca o cremă hidratantă.

- Ce avantaje are un parfum organic spre deosebire de unul obişnuit?

- Parfumul organic este dens, are un colorit specific natural şi o peliculă de ulei vizibilă. Se poate merge până la 50% conţinut de absolut esenţial pentru cei care doresc un parfum foarte tare şi hidratant sau chiar să fie integral din uleiuri esenţiale pentru cei care nu tolerează alcoolul de parfumerie.

„Sunt nişte capodopere vizuale şi olfactive”

536 5 2- Parfumul organic poate fi folosit cu încredere şi de cei care au alergie la parfumurile din comerţ?

- Da, dacă este un parfum organic personalizat, pentru că, în cadrul chestionarului olfactiv, clientul bifează esenţele care nu-i provoacă reacţii adverse. În plus, conţinutul mare sau integral de uleiuri esenţiale rezolvă nu numai sensibilitatea multora la alcoolul de parfumerie, dar şi pe cea la compuşii chimici din parfumurile şi spray-urile normale.

- Atunci când dorim să achiziţionăm un parfum organic, la ce trebuie să fim atenţi?

- Conţinutul unui parfum organic este de multe ori secret, pentru a-i păstra misterul şi unicitatea. De obicei, nu este disponibil în sticluţe mai mari de 50 ml şi îl veţi găsi în buticuri, în magazine specializate sau de designer. Sunt nişte capodopere vizuale şi olfactive, obiecte de artă veritabile!

„La colecţia pe care am lansat-o recent am muncit trei ani”

- Sunteţi „scent designer”. Cum anume se creează un parfum?

- Procesul de creaţie este laborios, poate dura de la câteva luni până la ani întregi pentru găsirea celor mai bune formule. Trebuie stabilite conceptul şi combinaţia de ingrediente, după care lucrurile se simplifică, mai durează două săptămâni până ce ingredientele se stabilizează. La colecţia organică pe care am lansat-o recent am lucrat trei ani.

- Dacă cineva îşi doreşte un parfum personalizat, care sunt paşii pe care trebuie să-i urmeze?

- Dacă ştie deja ce-şi doreşte, clientul poate achiziţiona unul dintre cele opt parfumuri din colecţia „YPA”. Dacă doreşte un parfum unic, poate comanda unul. Primul pas e de a completa un chestionar olfactiv personalizat şi de a avea o discuţie personală cu designerul, iar dacă clientul vrea să exploreze noi arome, are loc şi o şedinţă de „smelling”, adică de mirosit. Apoi creez parfumul şi, după două săptămâni, clientul primeşte prima versiune, urmând apoi să lucrăm doar la intensitate şi la balanţa parfumului final.

- Am înţeles că şi sticluţele parfumurilor din colecţia dumneavoastră sunt personalizate…

- Da, designul sticluţelor este unicat, am lucrat la realizarea lor cu un designer român de sticlă. Ne-am inspirat din formele drepte ale Coloanei Infinitului şi am conturat silueta feminină, respectiv masculină, personalizate pentru cele opt arhetipuri. Fiecare sticluţă a fost lucrată manual în cel mai mic detaliu, de la capacele pictate manual, la gravura sticluţelor, pompiţele vintage montate personalizat şi cutiile inscripţionate cu povestea fiecărui parfum.

„Produsul anului este «Mandarin de Amalfi», al lui Tom Ford”

- Există anumite arome care se poartă în acest moment?

- Tendinţele la nivel mondial sunt date de competiţia FIFI, organizată de International Fragrance Foundation, iar parfumul anului 2015 a fost declarat „Mandarin de Amalfi”, al lui Tom Ford. În codul „new luxury”, de care aparţin şi eu, ne dorim să ţinem cont de tendinţe doar ca reper şi să creăm combinaţii surprinzătoare şi asocieri de esenţe echilibrate.

- Care sunt preferinţele românilor în materie de parfumuri?

- În România prind parfumurile orientale. Noi, având un background balcanic, preferăm parfumurile tari, ceea ce nu e neapărat o dovadă de rafinament şi de cunoaştere, pentru că ele nu se potrivesc neapărat cu clima noastră sau cu toate tipurile de piele. Plus că, în concentraţie prea mare, parfumul îşi pierde din nobleţe şi din rafinament, ca purtătorul acestuia.

În România, mai avem de lucru la percepţia şi aprecierea luxului”

- Cât de costisitor este un astfel de produs? În România suntem obişnuiţi ca tot ceea ce este organic să fie scump…

- Un parfum din colecţia „YPA” costă între 450 şi 480 de lei, iar unul unicat începe de la 300 de euro. Cum lucrez în ediţii limitate, este un preţ comparabil cu parfumurile de top din magazinele specializate, sub preţul celor de nişă. Un parfumier internaţional de lux spunea că cei cărora le pasă de parfum nu-şi pun problema preţului, pentru că ştiu că esenţele sunt scumpe, iar produsul final este o operă de artă. Noi, în România, mai avem de lucru la percepţia şi la aprecierea luxului, prin urmare, luxul trebuie să fie permisiv. Dar piaţa din România este la început şi, odată ce vor pătrunde mai multe branduri pe piaţă, va creşte şi gradul de apreciere pentru ceea ce e unic şi de lux, şi atunci vom putea oferi şi parfumuri-bijuterie în sticluţe cu cristale şi cu pietre scumpe.

„Procesul de creaţie a unui parfum este laborios, poate dura de la câteva luni până la ani întregi, pentru găsirea celor mai bune formule. Trebuie stabilite conceptul şi combinaţia de ingrediente, după care lucrurile se simplifică, mai durează două săptămâni până ce ingredientele se stabilizează“

536 5 3Ingrediente care se potrivesc fiecărui tip de personalitate

  • Trandafirul este preferat de persoanele romantice sau boeme;
  • Violetele, lavanda sau irisul sunt destinate artiştilor;
  • Lăcrămioarele sunt indicate tipologiilor tandre;
  • Iasomia sau tuberozelesunt preferate de personalităţile seducătoare;
  • Vetiverul, mirosurile de piele şi de tămâie sau Tonka plac rebelilor creativi;
  • Notele marine se potrivesc cerebralilor;
  • Notele exotice (frangipani, hibiscus, osmanthus, champaca, fructul pasiunii etc.) sunt preferate de dive.