de Roxana Istudor şi Cristian Blănuţă
Mai bine de 2.000 de parfumuri noi au fost lansate în anul 2016, cu o schimbare majoră sesizată de specialiști: peste 41% dintre noile apariții intră în categoria „de nișă”, cu o componentă majoră pe segmentul „neutre” (potrivite pentru ambele sexe sau de esențe arboricole), care a crescut de aproape zece ori în ultimul deceniu.
Mireasma arborilor se întoarce
Unul dintre elementele predominante în trendul parfumurilor de nișă este gama de miresme arboricole, la mare modă și în creștere de intensitate în special în cazul parfumurilor pentru bărbați. Cu un adaus de miresme ușoare de citrice, aceste note fundamentale care trimit cu gândul la lemn și la copaci „ating noi cote de putere”, este de părere specialista Isabelle Ferrand, director al societății de experți parfumieri Cinquième Sens. Aceleași miresme dominante sunt completate, în cazul parfumurilor pentru femei, de nuanțe florale, în special de flori exotice. Există, de asemenea, tendința de creare a unor nuanțe amestecate, cercetările în domeniu primind titlul de Floriental, ca o clasificare a acestui trend în evidentă ascensiune.
Trandafir, iris și… cremă de zahăr ars
Dacă despre trandafir se poate afirma că se menține în topul utilizării nuanțelor pentru parfumuri, o creștere semnificativă, inclusiv în liniile de note masculine, se constată în dreptul florii de iris. De asemenea, paciuli este într-o creștere spectaculoasă, poziționându-se chiar ca „ingredientul anului 2016”, notează premiumbeautynews.com. Alături de acestea, la loc de cinste se află creșterea de savoare a parfumurilor, pentru care tot mai des se face apel la influențe considerate „exclusiviste”, cum ar fi canabis, caviar sau cafea. Cât despre esențele dulcegi, para este vedeta ascensiunii acestora în categoria nișă, urmată de… crema de zahăr ars.
Atenția spre cupluri
Dacă în ultima perioadă s-au lansat campanii îndrăznețe de parfumuri-cuplu, cu trimiteri la personaje celebre din trecut, trendul acestui an va continua pe aceeași linie, cu o schimbare majoră de paradigmă și cu o extindere pe măsură. „Ne putem imagina cu ușurință că cuplurile heterosexuale nu vor mai fi de referință în domeniul lansării parfumurilor-cuplu”, completează Isabelle Ferrand. Pe de altă parte, nici femeia tânără nu iese din prim-planul preocupării parfumierilor, care reinterpretează clasici, adaugă noi concepte pe o piață care este atât de suprasaturată, încât cere o inspirație cu totul specială. Atenția se bazează pe cifre: doar în Franța, consumul de parfumuri în rândul „milenarelor” a crescut cu câte cinci procente în fiecare dintre ultimii doi ani, arată un studiu de piață al Grupului NPD, care monitorizează obiceiurile de consum din 20 de țări.
„Parfumul unei femei spune mai multe despre ea decât scrisul ei de mână“ Christian Dior
O piaţă de zeci de miliarde de dolari
Fanii parfumurilor din întreaga lume pretind de la producători personalizare, prin note speciale și senzații olfactive ieșite din comun. Toate acestea se obțin prin amestecul de esențe pure cu ingrediente rare, în multe cazuri nerafinate, care să interacționeze. Ca urmare, au fost deja anunțate câteva lansări de acest tip pentru anul 2017, cu cel puțin un ingredient rarisim, care să dea cumpărătorului impresia că parfumul este nu doar autentic, ci special dedicat lui. Din cele 51 de miliarde de dolari la care este estimată să ajungă piața globală de profil peste doar cinci ani, o bună parte va aparține segmentului de nișă, centrat pe aceste ingrediente „extraordinare”.