de Irina Țolea şi Raluca Ogaru
Moda se schimbă și, odată cu ea, de la an la an se impun noi trenduri în make-up. Acest proces angrenează anual o piață de produse cosmetice care la nivel mondial a atins anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 270 de miliarde de dolari. Și în fiecare an reprezentantele sexului frumos, de la vedete din showbiz și membrele elitelor publice până la colege de birou și eleve, toate se străduiesc să țină pasul cu direcțiile lansate de marii designeri. Despre tendințele anului 2018 în machiaj, dar și despre ce trebuie să ținem cont atunci când vrem să le adoptăm ne-a vorbit în exclusivitate Bianca Marca, de la „The Make Up Artist Academy”, make-up artist oficial al Casei Regale a României.
„Se poartă foarte mult metalicul”
- Ce apare nou în make-up în 2018?
- 2017 a fost, fără dubii, „anul ochilor”, anul în care toate artificiile de machiaj au fost direcționate pentru punerea lor în valoare. Anul acesta se păstrează aspectul spectaculos, dar se insistă mult pe sublinierea frumuseții naturale. Ceea ce observăm diferențiat față de anii trecuți, dominați de contrastele-șoc, prin culori vampy, închise, sunt tendințele care acum pun foarte mult accent pe reflecția unui ten cât mai hidratat, mai luminos, mai natural. Am putea să-l numim un trend „no make-up”. Adică un tip de machiaj care corectează anumite defecte, dar este dominat de discreție și de nota naturală. Un exemplu în sensul acesta este machiajul ochilor foarte bine conturați, puși în valoare, dar fără să aplicăm ruj, contur de buze ori gloss incolor, un trend foarte abordat în acest an.
- Care sunt cele mai spectaculoase elemente pe care le impun designerii anul acesta?
- În 2018 se poartă foarte mult metalicul, respectiv tot ceea ce poate primi nuanța metalică: ochi, buze, obraz. În tendințele anului se numără acea iluminare ex- cesivă, prin metalic. Spre exemplu, anul acesta, Rihanna, lansând noua sa colecție, „Fenty”, a promovat o linie dominată de nuanțe metalice și o culoare care este foarte adoptată anul acesta în machiaj: galbenul. Respectiv se folosesc eyeliner galben, iluminator galben și chiar un ton galben pentru buze. Este o explozie de nuanțe care, după opinia mea, o să dureze câțiva ani. La fel și anul acesta este foarte în vogă tot ce înseamnă glitter și chiar glitter supradimensionat - se pun bucăți de glitter sub ochi, este un element fantezist abordat în prezentările de modă.
„Se revine la rujurile lucioase”
- Au apărut tehnici noi de machiaj în 2018?
- Mai multe, surprinzător, tot în machiajul ochilor. Spre exemplu, o schimbare majoră în acest an este că în loc de forma aceea de eyeliner ascuțit se poartă unul rotund. Asta înseamnă că în colțul ochiului, în loc de acea dungă ascuțită, vom avea un final rotund, foarte arcuit. Este un procedeu nou în make-up, deocamdată folosit strict în industria fashion. Este vizibil în prezentările lui Tom Ford și la Dior, reprezintă un nou trend. În plus, anul acesta, în abordarea ochilor, tendința machiajului fumuriu și formatul „smokey eyes” au fost detronate de stilul „all black”. Se aplică negru în partea de sus a ochiului, iar forma de eyeliner este mult mai groasă, la fel și în partea de jos. Dar nu este aceeași formă de blend, ci una foarte bine definită și creează un contrast foarte mare între față și ochi.
- Cum sunt puse în valoare buzele anul acesta?
- În primul rând, în 2018 nu se mai poartă rujul mat. Se revine la rujurile hidratante, lucioase, care oferă o dimensiune mai mare buzelor și ne fac să arătăm mult mai fresh, au o notă de veselie. Bineînțeles, repet, anul acesta se poartă pentru buze nuanțe metalice, acel gloss metalic. În fashion, un alt trend care face senzație acum vizează aplicarea rujului dezordonat. Dispare clasicul contur de buze, umplut apoi cu nuanță. Această metodă merge însă la fețele cu buze bine conturate. Rujul este aplicat doar pe partea interioară a buzelor, fără contur. Dar este doar un trend, exploatat mai mult în industria de fashion de azi. Apropo, nu se mai poartă diferențele gen contur de buze închis și ruj deschis. Detaliul acesta este depășit.
„Tendință de supradimensionare a genelor de jos”
- În ceea ce privește sprâncenele, care sunt tendințele anului?
- Un lucru este clar: nu se mai poartă sprâncenele subțiri și foarte arcuite! Se impune aspectul sprâncenelor naturale, mult mai groase, sunt depășite acele liniuțe subțiri. Și dispar din trend tatuajele. La fel a apărut și se poartă anul acesta, strict în prezentările de modă, stilul „sprâncenelor ciufulite”. Doar că acest gen de apariție nu merge la oricine, doar în cazul fețelor cu niște ochi foarte frumoși, care fac ca acest detaliu, care induce naturalețe, să nu fie dizgrațios.
- În machiajul genelor avem tendințe noi?
- Și în cazul genelor vorbim despre un alt curs, nu se mai poartă genele „quiggy”, supradimensionate. Anul acesta, nici genele false nu trebuie să iasă din aspectul firesc. De asemenea, un nou trend în materie de make-up: se poartă o supradimensionare a genelor de jos, cele inferioare. Astfel, se lărgește foarte mult deschiderea ochiului, însă deocamdată este un stil mai mult abordat în machiajul de podium. La fel, se poartă și „jocul genelor”, făcute cu mascara doar în anumite zone, sau pur și simplu se aplică o bandă cu gene false care acoperă doar un centimentru, apoi se lasă loc, iar acoperire falsă, și tot așa. În ceea ce privește conturul genelor, nu mai sunt în trend cele colorate. Mascara își păstrează strict funcția de a pune în evidență genele, de a atrage atenția asupra ochilor. Anul acesta, mascara colorat poate fi adoptat numai în fashion show-uri, în machiaje extravagante, de scenă.
„Designul pictural se aplică la ocazii aparte“
- Există o abordare nouă în machiajul anului 2018?
- În machiajul destinat evenimentelor aparte își face loc un nou stil, probabil un viitor trend, respectiv acel „art make-up”. Designul pictural în make-up se aplică deja la ocazii speciale. Cuprinde artificii care tind să impresioneze, să impună perfecțiunea chiar printr-un desen artistic care efectiv te poate scoate din anonimat, te va face să atragi atenția.