de Roxana Istudor şi Eduard Popa
Veganismul, trend mondial care nu mai poate fi ignorat, include mai recent și produsele de make-up. Realizarea acestora are la bază principiile care sunt repere fixe ale întregului fenomen.
Uleiuri, plante, elemente organice
Produsele cosmetice de tip vegan pornesc de la principiul că epoca animalelor chinuite pentru frumusețea oamenilor a apus. Sunt preferate ingredientele sigure, naturale, din plante și minerale. Mai exact, în loc de grăsime solidă veți găsi ca elemente componente uleiurile, plante în loc de chimicale etc. Pentru a putea fi considerat vegan, un produs cosmetic nu trebuie să conțină nimic animal, iar asta include mierea sau laptele. Așadar, în condițiile acestui trend mondial, companiile de cosmetice vegane evită cu desăvârșire toată lista de ingrediente legate de animale, se abțin de la teste pe animale și, per ansamblu, implementează practici prietenoase cu animalele ca regulă generală a afacerii. Mai mult, țin pasul și cu celelalte reguli ale producției care să nu afecteze mediul, punând în produsele lor ingrediente organice.
Perii și pensule sintetice, mult mai igienice
Nu doar fardurile sunt în atenția producătorilor de cosmetică de tip vegan, ci și uneltele necesare unui machiaj reușit. Astfel, acestea sunt realizate din fibre sintetice, fără niciun element care să poată fi legat de animale. Sunt hipoalergenice, ușor de curățat și, ca urmare, mult mai igienice, punctează qcmakeupacademy.com. Este ușor de imaginat diferența de acumulare de bacterii dintre o perie realizată din fire de păr de veveriță, cal, sau capră și una din nylon. „Trăim vremuri uimitoare, în care tehnologia face atât de simplă alegerea cu compasiune a produselor cu care ne îngrijim, fără să fie nevoie să exploatăm animalele”, este de părere cunoscuta vedetă de televiziune Katherine von Drachenberg, cunoscută drept Kat Von D, una dintre promotoarele de marcă ale stilului vegan în cosmetică și care are o linie proprie de produse de acest fel.
Ingredientele, greu de identificat pe etichete
Veganismul este mai mult decât o dietă, este un mod de viață, bazat pe ideea că animalele nu ar trebui să fie chinuite pentru ca oamenii să aibă tot felul de lucruri sau de preparate culinare. În timp ce, pe de o parte, este simplu de aplicat această regulă în cazul alimentației - carnea și produsele animale afară, fructele, legumele și semințele înăuntru - când vine vorba despre produsele de machiaj, lucrurile se complică într-o oarecare măsură. Și asta întrucât ingrediente ca lanolina (obținută din lâna oilor) sau ceara de albine sunt ușor de reținut, dar multe altele, cu denumiri complicate, sunt greu de identificat ca fiind de origine animală pe etichetele și așa scrise cu litere minuscule ale produselor cosmetice. Un alt aspect care complică lucrurile este testarea produsului pe animale. Chiar dacă fardul este realizat complet din plante, dacă producătorul l-a testat pe animale nu mai poate fi considerat vegan, întrucât regula spune că animalele nu trebuie afectate sub nicio formă, nici direct, nici indirect.
„Sunt alături de Cruelty Free International în efortul de a opri testarea pe animale a produselor cosmetice“ (Alicia Silverstone, actriță)
Căutaţi sursele de încredere
Uniunea Europeană a interzis testarea cosmeticelor pe animale și oricum aceste teste nu au fost niciodată foarte concludente în ceea ce privește efectul unui produs testat pe animal asupra oamenilor, arată feelgoodstyle.com. Accesul la machiajul vegan nu este, totuși, imposibil. În primul rând, este nevoie să vă faceți cumpărăturile cosmetice de la firme și magazine care se declară vegane - vând produse din categoria numită „cruelty free” („fără cruzime”). Dacă vă achiziționați cosmeticele online, este suficient să verificați brandurile serioase, întrucât multe dintre acestea țin pasul cu fenomenul vegan și vă pot furniza produse de acest tip. O altă modalitate de a vă asigura că fardurile, rujurile sau rimelurile pe care le folosiți nu au în componență elemente provenind de la animale este să întrebați direct producătorul brandului pe care îl preferați. Nu doar că veți primi răspunsul, ci veți aduce la cunoștința companiei că sunteți un client interesat de așa ceva.