de Călin Popa şi Alexandru Brădescu
Unele dintre cele mai impozante branduri din industria frumuseții anunță trecerea la producția de cosmetice „curate”, o listă de deodorante, farduri și formule de îngrijire prietenoase și cu pielea, și cu animalele, și cu mediul înconjurător.
Loțiuni cu 100% ingrediente naturale
Schimbări majore de atitudine vizavi de „frumusețea curată” se manifestă la Coppertone, care lansează Coppertone Pure&Simple SPF 50, loțiune de protecție solară realizată 100% din ingrediente naturale - ceai de plante sau esență de lotus, printre altele -, fără sulfați, fără arome artificiale, fără parabeni, alcool și alte componente potențial toxice. La rândul lor, cei de la L’Occitane se laudă cu o colaborare cu Loop Industries pentru realizarea unui proiect ambițios: folosirea exclusivă a plasticului reciclat pentru producție până în 2025. „Brandul nostru se inspiră din natură, de la oameni și din cultură. Folosim produse prietenoase cu mediul de peste 40 de ani și suntem conștienți de importanța reciclării ambalajelor”, spune Adrien Geiger, director al companiei.
Make-up vegan
Un alt nume important din industria frumuseții, Hourglass Cosmetics, punctează la capitolul produse „curate” cu o selecție de make-up cu ingrediente vegane. De altfel, brandul a anunțat că va deveni complet vegan în 2020. Ambițiosul plan presupune refacerea totală a formulelor cosmetice și introducerea de ingrediente inovatoare care să facă produsele cel puțin la fel de atrăgătoare ca până acum, notează brit.co. Și Dove vine în întâmpinarea noului trend cu o linie de deodorante Zero Aluminum, lansate recent, primele de acest fel realizate de companie.
Deodorante fără aluminiu
Grija față de mediul înconjurător i-a făcut pe cei de la Herbal Essences să realizeze o formulă de șampon care face parte dintr-o colecție „curată”, pusă la dispoziția consumatorilor în ultima perioadă, prima de acest fel sub semnătura brandului. Iar The Secret oferă clienților primul deodorant fără aluminiu din istoria companiei, care face parte dintr-o politică de înfrumusețare „curată” căreia brandul îi va adăuga, în timp, și alte produse. Toate aceste mișcări de piață se datorează concluziilor unui studiu amplu, realizat pe cea mai mare piață de cosmetice din lume, SUA, care a relevat faptul că 66% dintre clientele americane sunt foarte interesate să încerce chiar și un brand nou dacă oferă produse cosmetice naturale.
Aplicație pentru controlul ingredientelor
Aplicația Clean Beauty App, marca Officinea Laboratoires, răspunde unor întrebări esențiale pentru promotorii „frumuseții curate”: ce conțin produsele pe care le folosim, sunt acestea etice și cruelty-free, au ingrediente organice sau nocive, ce este marketing și ce este realitate? Aplicația are rolul primordial de a ajuta clientele să decripteze lista substanțelor prezente în produsele cosmetice și de igienă pe care le folosesc în mod regulat. Mai precis, sistemul detectează în mod automat ingredientele controversate conținute de formulele de beauty, și anume pe cele suspec- tate că ar avea un efect nociv asupra sistemului endocrin, conservanții riscanți, compușii iritanți sau comedogenici și nanoparticulele. Tot ce trebuie să faceți este să scanați eticheta produsului pe care îl folosiți sau pe care doriți să îl achiziționați. În plus, aplicația oferă informații vitale despre mai mult de 800 de ingrediente și cunoaște componentele care pot fi subiectul unor restricții ale legistației în vigoare a Uniunii Europene. Pe scurt, Clean Beauty App este realizată pe sistemul unei enciclopedii. Aplicația este disponibilă gratuit atât în App Store (iOS), cât și în Google Play (Android).
Etichetă și… educație
Unele branduri dedicate „frumuseții curate”, precum The Detox Market, Shen, Beautycounter, Follain, Goop și Credo, combină vânzarea de produse cu conținutul educațional asupra ingredientelor, publicând detalii despre substanțele nocive pe care nu le veți găsi în gamele pe care le comercializează. Printre ingredientele considerate cele mai periculoase sunt perturbatorii hormonali endocrini, parabenii, compușii chimici pentru protecție solară (precum avobenzona și oxibenzona), substanțe suspecte sau demonstrate că ar fi cancerigene (anumiți conservanți și compuși ce eliberează formaldehidă), dar și parfum, unul dintre cele mai… incerte ingrediente, care, folosit în cosmetice, poate ascunde orice altă substanță.
Adio risipei, bun venit reciclării
Promotorii „frumuseții curate” mai au în arsenal o direcție de acțiune: combaterea risipei în industrie. Printre pionierii inovării în materie se numără Terracycle, care a pus la punct un program prin care clienții din New York, Londra și Paris comandă un produs de la companiile incluse în proiect, acestea ajung la destinație în ambalaje speciale, prietenoase cu mediul (sticlă, de pildă), apoi, după ce produsul este consumat, ambalajul se trimite înapoi brandului, care îl refolosește, în felul acesta eliminându-se complet plasticul de pe lanțul producție-consum. Metoda a fost preluată și de branduri mai mici, cum sunt Follain sau Bathing Culture, care oferă și posibilitatea unui „refill” în ambalajele existente. „Știm că există provocări în lupta cu risipa și cu acumularea de plastic, de aceea avem nevoie de programe intense și investiții însemnate pentru a atinge cu adevărat sustenabilitatea în piața produselor de îngrijire a pielii”, explică Anitra Marsh, director de brand la P&G.
Investiţii de proporţii
Estimările specialiștilor arată că în orizontul anului 2025, piața produselor organice de înfrumusețare va atinge uluitoarea cifră de 25 de miliarde de dolari la nivel mondial. Pentru a obține cât mai mult din această „porție”, brandurile știu că este nevoie să investească foarte mult în cercetare și inovare. Unul dintre exemplele relevante este secțiunea de produse „curate” lansate de Sephora, care a pornit de la 13 ingrediente organice și a ajuns la 50. „A fost nevoie să răspundem rapid valului de solicitări de la clienți, care cer tot mai mult cosmetice naturale”, argumentează Cindy Deily, vicepreședinte al companiei. De asemenea, celebrul lanț de magazine Walmart a lansat o colecție realizată sub brand propriu: 30 de produse de îngrijire care au, fiecare, câte un ingredient activ din categoria superalimentelor și din care lipsesc parabenii, ftalații, iar în unele cazuri până și siliconul. Și Target este în frunte, combinând într-un concept organic cosmeticele naturale cu produsele pentru casă și alimentele. Lista poate fi completată cu CVS, Ulta, W3ll People, AHAVA.