de Roxana Istudor şi Daniel Şuta
Spre deosebire de alte mișcări de înfrumusețare curată, cum este cea verde, frumusețea albastră are o agendă foarte concentrată asupra țintelor către care se îndreaptă acțiunile brandurilor și consumatorilor, precum și asupra modului în care producătorii pot atinge obiectivul final. Practic, frumusețea Blue este o adevărată cauză, care include îngrijirea, sustenabilitatea și protecția planetei, în principal a apelor mărilor și oceanelor.
Ambalaje reutilizabile
Principiul de bază al frumuseții Blue nu este neapărat trecerea clienților la produse în ambalaje alternative, întrucât aproape toate materialele create de om au impact asupra mediului. Este vorba despre cantitate. „Peste 120 de miliarde de unități de ambalaje pentru cosmetice sunt produse la nivel global în fiecare an, dintre care multe nu sunt reciclabile. Cheia este identificarea produselor de înfrumusețare pentru care ambalajul este reutilizabil sau reîncărcabil. Astfel sunt sprijinite inițiativele mărcilor și ale retailerilor care încurajează returnarea ambalajelor în scopuri de reciclare și care se asigură că acolo unde ambalajul este inevitabil, acesta conține materiale reciclate și implicit se reduce impactul general asupra carbonului”, explică Paula Chin, de la Wild World Fund Marea Britanie.
Produse sigure pentru mediu
Potrivit organizațiilor de protecție a mediului, în fiecare minut, echivalentul unei autobasculante pline cu deșeuri de plastic ajunge în oceanele planetei - circa 8 milioane de tone în fiecare an. Fondatorul mișcării Blue Beauty, Jeannie Jarnot, consideră că „mulți oameni au asociat albastrul cu oceanul, ca simbol al calmului, dar este mai mult. Mărcile Blue Beauty se asigură că produsele lor sunt sigure pentru mediul înconjurător - ceea ce include siguranța oceanelor, precum și sursele durabile, reducerea la minimum a amprentei de carbon etc. -, dar caută și modalități prin care practicile tuturor să contribuie și să aibă efect net pozitiv asupra mediului”. Practic, frumusețea Blue înseamnă limitarea risipei de plastic, accelerarea reciclării și protejarea oceanelor de substanțele chimice care se găsesc în produsele de înfrumusețare.
Limitarea chimicalelor care ajung de la duș în mare
Spre deosebire de frumusețea verde, cea albastră nu se referă doar la utilizarea ingredientelor curate, din surse durabile, ci se concentrează pe impactul pe care ambalajul îl are asupra vieții marine, precum și pe risipa de apă și limitarea daunelor pe care industria înfrumusețării le provoacă oceanelor. „Oceanul poate oferi soluții care reduc presiunea asupra surselor de producție terestre și, dacă este refăcut, poate fi un adevărat pilon de furnizare a hranei și de a oferi soluții pentru climă”, explică Alec Taylor, de la Wild World Fund-UK. „Frumusețea curată este în general echivalată cu frumusețea nontoxică. Dar trebuie să ne gândim la ce se întâmplă cu parfumul sintetic și cu silicoanele care sunt spălate de scurgerea șamponului, a cremei de ras, a deodorantului, a machiajului;. Totul trebuie luat în calcul, pe tot lanțul. Aceste ingrediente sunt încă foarte răspândite în produsele de zi cu zi și tone sunt spălate permanent de la duș în apele Terrei, fără a se realiza impactul pe care îl au asupra mediului, vieții marine și sănătății planetare”, adaugă Jarnot.
Tuburi din plastic colectate din mediul marin
Lumea înfrumusețării a făcut în ultimii ani schimbări majore când vine vorba despre sustenabilitate, dar sunt relativ puține branduri care privesc imaginea de ansamblu. De pildă, una dintre cele mai mari amenințări la adresa recifelor de corali este crema de protecție solară. Hawaii a fost primul stat din SUA care a interzis cremele solare care conțin substanțe chimice dăunătoare coralilor, cum ar fi oxibenzona și octinoxatul. Dar numai câteva mărci de cosmetice au creat formule de protecție solară care nu dăunează recifelor de corali sau vieții marine. De asemenea, una dintre mărcile care deschid drumul avansului frumuseții Blue este REN Clean Skincare, care s-a angajat să producă zero deșeuri chiar din 2022. „Până la 70% dintre produsele cosmetice ajung în gropile de gunoi, apoi își găsesc drum în râuri și pâraie înainte de a ajunge în oceane”, explică David Delport, expert în produse REN Clean Skincare, care sunt ambalate în plastic colectat din ocean.
Formule de cosmetice solide, pentru economisirea H2O
Pentru a ajuta la reducerea cantității de plastic care ajunge în gropile de gunoi și în oceane, brandul Ethique a optat pentru o abordare fără ambalare: cosmeticele în formule solide. „132,8 miliarde de litri de apă sunt folosiți în fiecare an pentru a face sticle de șampon și balsam din plastic. Înseamnă că, de fapt, se folosește mai multă apă pentru a ambala produsul decât ce este de fapt în formulă. Prin eliminarea plasticului din procesul de fabricare a variantelor solide, se mențin mai curate apele oceanelor. Potrivit companiei, prin inițiativa proprie #GiveUpTheBottle nu au mai fost produse șase milioane de ambalaje din plastic, iar până în 2025 compania speră să atingă o eliminare potențială de 50 de milioane de sticle și tuburi din plastic.
Producție sustenabilă fără recoltarea ingredientelor
Brandul One Ocean Beauty folosește ingrediente marine în toate formulele sale, dar apelează la biotehnologia albastră pentru a-și procura ingredientele, metodă care nu implică nicio recoltare, astfel încât mediul marin este conservat. Producția formulelor brandului este durabilă și toate ambalajele sunt 100% reciclabile. Pentru a ajuta la conservarea oceanelor care inspiră brandul, s-a semnat o colaboare cu Oceana, o organizație care lucrează la refacerea oceanelor prin inițiative prezentate Guvernului și care susține conservarea vieții marine.
„Plicuri“ reîncărcabile cu gel de duş
Brandul de îngrijire a părului Kevin Murphy este primul care a gândit o formulă concretă și extinsă de reducere masivă a plasticului din liniile sale de producție. Sticlele în care vin ambalate șampoanele și balsamurile de păr sunt din plastic 100% reciclat, brandul estimând că prin acest procedeu a oprit peste 360 de tone de plastic să ajungă în apele oceanelor. În același timp, în saloanele proprii, brandul a implementat sisteme de ultimă generație de a reduce la minimum consumul de apă, scăzându-și cantitatea utilizată cu 65% fără să facă rabat la calitatea serviciilor oferite. Pe de altă parte, compania L’Occitane oferă de ceva vreme plicuri reîncărcabile cu gelurile și șampoanele de duș preferate, contribuind semnificativ la obiectivele principale ale trendului frumuseții Blue.