de Ștefania Băcanu
Până mai ieri, când spuneai Denisa Tănase, spuneai, de fapt, „Bambi”, una dintre cele mai îndrăgite trupe de muzică pop ale anilor 2000. Nimeni nu s-ar fi gândit că, după mai bine de două decenii de concerte, deplasări, spectacole și viață agitată - dar frumoasă - de artist, Denisa o să renunțe la scena care a consacrat-o și care i-a adus atâtea satisfacții, și va alege un alt drum profesional. De aproximativ trei ani, însă, artista a devenit o femeie de afaceri cu un business în plină ascensiune, cu profituri de milioane de euro... Şi nu are de gând să se oprească aici! A făcut mutarea într-un moment de incertitudine totală, generat de pandemia de SARS-CoV-2, dar Denisa a sfidat greutăţile și, împinsă de la spate de curaj și determinare, a pornit la drum, cu o investiție modică. Vorbim despre My Geisha, un brand de parfumuri de nișă, de incredibil succes atât în țară, cât și peste hotare. Brandul şi visul Denisei...
„Am crezut că muzica este prima şi singura mea dragoste, dar pasiunea pentru parfumuri am dus-o la un nivel superior”
- Denisa, în primul rând, felicitări pentru succesul pe care îl ai cu My Geisha. Cum ai ajuns aici?
- Mulţumesc! În primul rând, am vizualizat asta şi am crezut cu toată fiinţa mea că se poate, şi se poate încă mai mult decât ce am reuşit să obţinem până astăzi. Apoi, m-am pus pe treabă şi am fost dispusă să îmi dedic tot timpul, concentrarea, preocupările, în direcţia asta. Mai sunt şi factori externi pe care nu aş putea să nu-i amintesc: suportul oamenilor, al echipei cu care lucrăm, al clienţilor, felul în care ei au primit povestea noastră şi produsele, dar, în primul rând, ajutorul de la Dumnezeu, fără de care nu se poate face nimic.
- Cum ai pornit efectiv afacerea?
- Dintr-o pasiune pentru parfumuri şi cu ideea de a lansa o singură aromă. Ulterior, am identificat potenţialul unei posibile afaceri în domeniu, datorită factorilor diferenţiatori şi conceptului pe care puteam să îl aducem ca şi noutate în industria beauty: uleiuri de parfum, extracte de parfum, o direcţie de arome puternice şi foarte persistente. O abordare de parfumerie de nișă, dar care să se adreseze, însă, mai mult categoriei de mainstream, datorită preţurilor practicate. Mi-am dat seama că am putea să ocupăm un loc care este momentan liber şi că am putea să găsim o poziţionare de mijloc între parfumeriile de nişă şi cele mass market. Ulterior, am dezvoltat şi în zona de skincare şi am devenit distribuitori exclusivi în România pentru mai multe branduri, transformând conceptul într-un multibrand.
- De ce parfumuri?
- Ca orice pasiune, probabil că nu are o explicaţie. (râde) La mine a fost o preocupare descoperită târziu, după 20 de ani în care am practicat şi studiat doar muzică şi în care am crezut că muzica este prima şi singura mea dragoste. Pe măsură ce am aprofundat domeniul, am început să-l învăț, să-l descopăr, să interacționez cu parfumieri, am înțeles că pasiunea poate fi dusă încă la un alt nivel. Chiar superior muzicii! Parfumul este cel mai important accesoriu. Este singurul pe care îl purtăm chiar și atunci când nu mai purtăm nimic... Vorbește despre noi, este o continuare a personalității noastre și dezvăluie chiar și despre lucrurile pe care noi nu avem curaj să le enunţăm sau să le povestim. De cele mai multe ori, sintetizează cele mai puternice memorii olfactive și, uneori, fără să ne dăm seama, dacă analizăm notele parfumului preferat, o să găsim acolo poveștile trecutului care ne-au impactat cel mai mult în viaţă.
„La My Geisha, am ales arome care să aibă proprietăți afrodisiace și care să fie folosite în ritualuri de relaxare”
- Câte variante au fost iniţial?
- Inițial, a fost unul singur: My Geisha OUD. Călătoream des în Dubai, descoperisem caracterul oriental al aromelor cu puternice note de oud, de piele, de santal. Intrasem în contact cu un producător de la care îmi cumpăram esențe pure pe care mi le amestecam singură. Primul parfum, OUD, este, de fapt, rezultatul a ceea ce îmi cream personal în urma deplasărilor mele în zona arabă. Evident, ulterior, a fost reinterpretat și reformulat de un parfumier, însă i-a păstrat aceeași direcție de bază lemnoasă în care notele de piele se simt puternic, îndulcite de vanilie, caramel și echilibrate de santal. A fost o aromă magnifică la care am lucrat împreună, pentru că am vrut să reprezinte cât mai fidel aroma care pentru mine înseamnă Dubai, experiența olfactivă pe care o trăiam de fiecare dată când călătoream aici. Îmi amintesc prima mea vizită în Dubai, mă plimbam pe stradă copleșită de toate aromele pe care le simțeam la tot pasul și primul gând la vremea aceea a fost că parfumează străzile, că au ceva odorizante ascunse care fac, ca la fiecare colţ, să simți arome îmbietoare. Ulterior, am învățat și am înțeles că este o tradiție și că ei pun foarte mult preț pe această industrie. Producția și consumul de parfumuri în aceste țări nu poate fi egalată de altele europene, nici măcar de Franța.
- Cum ai ales ingredientele? Ce te-a inspirat?
- Am vrut să fie o aromă extrem de senzuală, care să reprezinte obscurul, misticul și senzualul ca trăsături de bază, atunci când ne gândim la ce înseamnă, cu adevărat, o Geisha. Astfel că, am ales arome care să aibă proprietăți afrodisiace și să fie folosite în ritualuri de relaxare: vanilia, santalul, ambergris, rădăcina de trandafir, moscul. Iar pentru a sublinia caracterul oriental, am păstrat OUD-ul ca notă principală.
- De ce anume ai ţinut cont? De exemplu, era musai ca aromele să se identifice cu numele parfumului?
- Criteriile s-au schimbat pe parcurs. La început, era mult mai simplu, pentru că mergeam doar pe intuiție și pe ceea ce îmi plăcea mie. De exemplu, preferatul meu, Powder, a fost solicitat cu o direcție extrem de clară și bine definită: un parfum care să miroasă a pudră. De ce? Pentru că acest miros îmi aduce aminte de copilărie, de mama, de alinturile ei, îmbrățișări, momentele în care mă pupa și îi simțeam mirosul pudrei pe care o folosea. A trebuit să studiez cursuri de parfumerie ca să înțeleg de ce întotdeauna am fost atrasă de aromele pudrate, până am ajuns în punctul în care mi s-au relevat olfactiv momentele copilăriei, care pentru mine înseamnă protecție și dragoste necondiționate, înseamnă „mama”. Acum, însă, criteriile de selecție sunt mult mai vaste și implică mai multe aspecte: cererea publicului, ne asigurăm că acoperim toate familiile olfactive, astfel încât oricine să poată găsi parfumul preferat în locațiile noastre, indiferent că el trebuie să fie fresh, dulce, marin, lemnos, condimentat etc. Odată cu lansarea brandului pe piața externă analizăm ce consumă publicul fiecărei țări în parte și venim cu dezvoltări de produs care să răspundă nevoilor, povestea și conceptul de marketing al fiecărei colecții sau arome etc. Cum spuneam, sunt multe aspecte de care acum ținem cont, însă un singur lucru rămâne neschimbat: identitatea brandului ca abordare a aromelor, concentrațiile folosite, mari și care ne generează aceleași parfumuri puternice și persistente ce le promitem de fiecare dată.
„Facultatea de parfumerie are aceeași durată ca și cea de medicină”
- Cum se face un parfum, practic?
- Facultatea de parfumerie are aceeași durată ca și facultatea de medicină. Ar fi imposibil să sintetizez din punct de vedere tehnic, sunt extrem de multe aspecte și, dincolo de partea frumoasă a industriei, o componentă importantă și vastă ca documentație și informație, restricții etc. o reprezintă reglementările. Pot să îți răspund dintr-un alt punct de vedere decât cel practic sau tehnic, și anume că se naște din ispirație, iubire, imaginație și proiecție, ori din amintiri care nu pot fi repovestite mai frumos de atât. (surâde)
- Cu cine te-ai sfătuit în alegerea esenţelor?
- În primă fază eu stabilesc direcțiile. Apoi, încep să le lucrez împreună cu parfumierii, producătorii. Ultima selecție se face intern, în companie. Le prezint colegilor propunerile finale și încerc să identific ce arome plac mai mult. Mă asigur că testez aromele pe un număr suficient de persoane, astfel încât rezultatul să fie unul relevant. Un alt mod de testare este să le port și să aștept reacțiile celor din jur. Dacă ele nu există și nu mă întreabă nimeni cu ce m-am dat, de obicei spun skip (n.r. - a sări peste, a ocoli) și mă orientez către o altă aromă. (râde)
- De unde te-ai inspirat în alegerea numelor parfumurilor?
- Ori din ingredientul principal, ori din povestea pe care o spune fiecare aromă.
- Ai pornit cu 500 de euro, nu?! Te gândeai atunci că vei ajunge la o cifră de afaceri de 4 milioane de euro?
- Nu m-am raportat la numere, la început, ci la un succes pe care știam că pot și că trebuie să îl am. Povestea devine mai puțin fabuloasă dacă ne gândim că sunt oameni care au pornit cu nici măcar 500 de euro și au ajuns la cifre cu mult mai impresionante decât cele înregistrate de noi. Cred că singurul lucru important pe care ar trebui să ni-l spună aceste cifre este că acestea sunt reale în cazul nostru și esența este aceea că... se poate! Poți să reușești fără un capital inițial, la fel de mult cum se poate să și eșuezi, deși pornești la drum cu posibilități pentru investiții mari. Nu cred că sumele cu care pornim sunt esenţiale, ci ce facem cu ele și felul în care ne construim afacerea, în care ne adaptăm lipsurilor pe care le avem la început și în care găsim, totuși, soluții pentru a ne atinge obiectivele. Oricât ar fi de măreţe.
„Pe Dumnezeu îl simt prezent în fiecare secundă a vieții mele”
- Ai întâmpinat greutăţi, obstacole?
- Viața în sine este alcătuită din greutăți și obstacole, în aceeași măsură în care este alcătuită din oporturnități, șanse, momente frumoase etc. Greutățile apar în orice facem, indiferent că vorbim despre viața profesională sau personală. Important este cum le tratăm și să ne concentrăm pe lucrurile pozitive și constructi- ve. Viața perfectă nu există pentru nimeni!
- Cine te-a ajutat, cine te-a susţinut?
- În primul rând, Dumnezeu, pe care îl simt prezent în fiecare secundă a vieții mele. Apoi familia: soțul, părinții, sora, colegii de la muncă.
- După cât timp ai început să câştigi?
- De câștigat, am câștigat foarte repede. E cumva normal pentru o afacere care nu pornește cu o investiție mare și nu prea are bugete mari de amortizat. Afacerea noastră a fost profitabilă și sustenabilă încă de la început, dar felul în care s-a dezvoltat, s-a datorat faptului că am ales ca aceste câștiguri să le întoarcem în firmă și să le folosim în dezvoltarea acesteia, ceea ce facem și acum.
„Primul magazin în afara țării a fost deschis în decembrie 2020, la Viena. În total, avem 45 în opt ţări”
- Cum sunt văzute parfumurile tale peste hotare?
- Este un concept care, cu siguranță, atrage atenția. De la designul magazinelor, până la experiența din shop, care trebuie să aibă grijă de toate simțurile. Mergând mai departe către produse, ca și în România, cel mai tare surprinde persistența parfumurilor. Oamenii rămân plăcut impresionați când văd că se spală pe mâini, iar parfumul încă rămâne acolo, încă se simte.
- Cine le apreciază mai mult, românii sau străinii?
- În acest moment, avem 45 de magazine, în opt țări! Primul magazin în afara țării a fost deschis în decembrie 2020, la Viena. A urmat Bruxelles, în aprilie 2021, apoi Chișinău, Valencia, Pescara, Marbella, Franța și Germania. Sunt țări în care avem momentan un singur magazin la nivel de țară, iar oamenii abia ne descoperă. Cel mai recent magazin extern a fost inaugurat în Karlsruhe (Germania), acum o lună. Evident că încă nu putem compara rețeaua națională de magazine și impactul brandului cu ceea ce se întâmplă în afară.
- Mai urmează şi alte puncte pe care vrei să le deschizi?
- Cu siguranță ne dorim să fim prezenți în cât mai multe țări și să creștem rețeaua la nivel internațional. În țară, deja suntem prezenți în toate orașele mari, cu cel puțin o locație.
„Am oferit cu suflet părțile frumoase din mine și am primit înzecit”
- Denisa, ce îţi trebuie pentru a reuşi în afaceri?
- Viziune, motivare, determinare, identificarea unor lipsuri ale pieței sau unor nevoi ale consumatorilor, care încă nu sunt acoperite. Și să fii dispus să lucrezi foarte mult. Cred că dacă nu îți place ce faci este imposibil. Cred că doar așa poți să muncești și peste 12 ore pe zi, fără să acumulezi frustrări sau să îți pierzi bucuria de a face lucruri pentru a genera rezultatele așteptate. Cumpătarea, atunci când este vorba despre administrarea cheltuielilor, dar o cumpătare care să facă, uneori, casă bună cu nebunia și cu viziunea antreprenorului și îndrăznirea de a se arunca de multe ori cu capul înainte, în contexte în care, probabil, doar el crede sau pe care doar el le vede.
- Ăsta a fost secretul tău?
- Toate cele de mai sus și mult ajutor de la Dumnezeu. Optimismul, energia, bunătatea... Am oferit cu suflet deschis părțile frumoase din mine celor din jur și am primit înzecit!
„Dubai ne-a devenit a doua casă“
- Cu ce planuri ai intrat în 2022?
- În primul rând, ne-am propus să păstrăm trendul ascendent. 2022 vine cu multe lansări de produse noi, deschiderea unor alte teritorii, dar și penetrarea brandului într-o nouă industrie: fashion și accesorii.
- Cum a fost trecerea de la muzică la un business cu parfumuri?
- Trecerea de la muzică la parfumerie a fost extrem de ușoară... Vorbim la ambele despre artă, despre frumos, despre creativitate, despre pasiune. Nici una, nici cealaltă nu sunt științe exacte. Însă, dacă detaliem despre trecerea de la muzică la business, extrem de… brutală! Nu m-aș concentra pe cât de greu sau ușor a fost, pentru că am fost extrem de motivată și focusată pe a învăța cât mai aprofundat și cât mai repede noul domeniu, dar, cu siguranță, sunt două drumuri paralele cu foarte puține lucruri în comun. Practic, am pornit de la zero, într-un domeniu total diferit, care are la bază exact ce eu am învățat mai puțin în școală. Recunosc că am pornit la drum total nepregatită, că încă am extrem de multe lucruri de buchisit și încă sunt junior, dar totul se învață atât timp cât există dorință mare și determinare.
„Raluca, sora mea, este implicată activ în producție și implementare”
- De muzică te mai ocupi sau a intrat într-un con de umbră?
- Nu ne mai ocupăm de muzică, pentru că, din păcate, nu ne-a mai rămas timp pentru asta. Cumva, și situația pandemică a făcut ca acest domeniu să fie destul de limitat în ultimii ani. Am ales să mă dedic 100% afacerii și activităților noi, unde am cooptat-o și pe Raluca, şi ea implicată activ. Împreună deținem o parte din magazinele din București, dar dincolo de asta, are o activitate intensă și în zona de R&D și relația cu o anumită categorie de furnizori, iar începând de anul acesta ea gestionează toate proiectele din zona de accesorii și fashion. Este, de fapt, inițiativa ei cap coada și tot ea se ocupă și de producție și de implementare.
- Te mai vezi pe scenă?
- Never say never (niciodată să nu spui niciodată)! Însă nu cred că se va întâmpla în viitorul apropiat.
- Mai eşti identificată ca Denisa de la Bambi sau ai depăşit faza?
- Nu știu, voi să îmi spuneți (râde).
- Vacanță ai avut, acum, la începutul anului?
- Atât timp cât faci ce îți place, fiecare zi este ca o zi de vacanță. Nu ne-am plănuit o vacanță cu deconectare totală de la activități, nu ne permite nici momentul și nici nu cred că ne dorim să facem asta momentan. Când ne simțim copleșiți sau foarte obosiți, facem pauză o zi, maximum două, apoi revenim cu forțe proaspete.
„Soțul meu m-a învățat să îndrăznesc, să nu am temeri”
- Care este destinaţia preferată pentru tine și soțul tău?
- Dubai, o locaţie care, mai nou, ne-a devenit a doua casă.
- Apropo de soțul tău, cum este relaţia voastră?
- O relație normală pentru ceilalți, specială pentru noi. Este sursa de sprijin, suport, înțelegere, de care orice om are nevoie și pe care ar trebui să o găsească acasă, acolo unde toți factorii externi, atât cei plăcuți, cât și cei neplăcuți, trebuie să rămână obligatoriu la ușă. Dar cum lucrurile astea nu prea se întâmplă, atunci, în spatele ușii, este important să găsești sursa de echilibru. Să simți că te ajută să treci peste toate relele sau cu care să poţi să le împarți pe cele bune.
- Colaboraţi bine şi pe plan profesional. Acest aspect a fost un plus?
- Cu siguranță este un plus. Cred că o familie devine mai solidă atunci când ambii parteneri trag în aceeași direcție, au scopuri și proiecte comune și mai cred că și rezultatele sunt mai mari atunci când se întâmplă asta. În orice tablou de gen, fiecare are responsabilitatea de a-l tempera sau, din contră, de a-l motiva pe celălalt. În doi, totul este mai ușor. (surâde)
- Ce ai învăţat de la el în materie de afaceri?
- Multe lucruri, dar cel mai important cred că a fost să îndrăznesc, să nu am temeri și să nu privesc investițiile ca pe cheltuieli. Este una dintre greșelile pe care o fac mulți antreprenori. Investițiile sunt cele care, în final, generează venituri, nu cheltuieli! E un mic secret...
„Am făcut nunta la Nisa, un eveniment sărac în invitaţi şi mediatizare, dar bogat în emoţii”
- Ce crezi că apreciază el cel mai mult la tine?
- Iubeşte normalitatea mea. Este valabil și invers. În fiecare zi, în care realizăm cât de rar și de prețios a devenit normalul, apreciem și mai mult ceea ce avem. Apreciem unul la celălalt valorile sănătoase moștenite din familiile din care provenim, induse ulterior și de nașii noștri. Familia este, cu siguranță, cel mai prețios lucru pe care îl avem. Atât timp cât avem o familie sudată, unită și sănătoasă, putem realiza orice. Iar lucrurile astea, pe cât devin de rare, pe atât de recunoscători suntem că le mai avem.
- De cât timp formați un cuplu și cum v-ați cunoscut?
- Suntem împreună de patru ani și ne-am cunoscut la un botez unde noi, eu și sora mea, cântam.
- Iar în vară v-aţi căsătorit. De ce aţi ales o nuntă departe de ţară?
- Da, am ales Nisa, pentru că nu ne-am dorit să fie un eveniment mediatizat. A fost perfect așa cum a fost: sărac în invitați și mediatizare, dar foarte bogat în emoții și stări. Un moment de care ne-am putut bucura la maximum.
„Am momente în care mă cert pe mine pentru o listă a priorităţilor abordată greşit“
- Cu ai tăi, părinții, cu mama ta, cât de mult timp petreci?
- Din păcate nu atât de mult pe cât merită. Sunt dese momentele de vinovăție, în care conștientizez că timpul petrecut cu ei este prețios și nimic nu ne este garantat pe viață. Am clipe în care mă cert pe mine pentru o listă a priorităților abordată, poate, greșit.
- Ai tăi te-au susţinut? Le-a fost teamă pentru tine că nu vei reuşi?
- Le-a fost teamă la început. Este normal ca, după 20 de ani de muzică, să nu te arăți foarte optimist cu privire la o activitate total nouă, în care o iei de la zero. Pe măsură ce am început să demonstrez, le-am câștigat încrederea și suportul.
„Am reuşit speculând colapsul altor afaceri în pandemie“
- Te-a surprins succesul?
- Nu consider că l-am atins încă! Ceea ce trăiesc astăzi aș numi-o mai degrabă o perioadă favorabilă și frumoasă. Succesul, însă, înseamnă pentru mine mai mult de trei ani de creștere pe cifra de afaceri. Se întinde pe o perioadă mult mai lungă de timp, se proiectează mai sus și sunt conștientă că mai am destul de mult de muncit pentru a ajunge acolo.
- Totuși, ai luat avânt în plină pandemie, când multe alte afaceri au intrat în colaps...
- Am reușit, în primul rând, speculând colapsul altor afaceri, ca premise de dezvoltare pentru business-ul nostru. Cu atât mai mult în pandemie avem nevoie de suplimentarea energiei și a stării de bine și, probabil că, parfumurile se califică extrem de bine acestor cerințe. Cât despre skincare, am stat mai mult în casă și am avut mai mult timp pentru rutinele noastre. Skincare-ul a cunoscut o creștere extrem de importantă în pandemie la nivel mondial.
„După primele şase luni, am introdus şi produsele cosmetice“
- Când ai început să diversifici şi să introduci şi produse cosmetice?
- După primele șase luni de afacere am intrat în contact cu cei de la Shangpree și, impresionată fiind de produsele lor, am decis să le aducem în România ca distribuitori exclusivi. Apoi, au urmat și alte branduri, pentru că am înțeles importanța diversității și a complementarității produselor propuse în canalele noastre de vânzare.
- Practic, ce găsesc clienţii în My Geisha?
- În zona de parfumerie, uleiuri de parfum, extracte de parfum și arome de încăpere tipic orientale (bakhoo). Pe partea de skincare și personal care (body care), găsesc absolut toate produsele care alcătuiesc aceste categorii.