de Roxana Istudor şi Sorin Dumitrescu
Oamenii de afaceri care au succes nu sunt tocmai obișnuiți. Le place să facă lucrurile în stilul propriu, nu respectă toate regulile celorlalți și totuși au obiceiuri de la care nu se abat. Ce fac aceste persoane performante la prima oră a dimineții?
Trezirea în zori
Obiceiurile ajută disciplinei interioare, țin o persoană motivată, elimină „timpii morți” de peste zi și îmbunătățesc viața per ansamblu. Este valabil și pentru cei care construiesc afaceri de succes și care au unele „repere fixe” de comportament înainte de ora 7:00 dimineața. Primul este trezirea în zori. „Întotdeauna am fost un matinal. Trezitul de dimineață este ca exercițiile sau ca orice alt obicei a cărui menținere cere efort. În cei 50 de ani în afaceri am învățat că a fi matinal înseamnă a face mai multe lucruri în acea zi și, prin extensie, în viață”, explică Richard Branson, fondator al Virgin Group. Specialiștii confirmă: trezitul de dimineață asigură un plus de performanță, de memorie, de învățare și de productivitate. Și o bună dispoziție crescută.
Evitați telefonul!
Oricât de dificil ar putea părea în această epocă a conectării totale și permanente, la prima oră a dimineații antreprenorii de succes nu folosesc telefonul mobil. Și nu întâmplător: a intra în profunzimea mesajelor care s-au adunat peste noapte poate genera un start de zi marcat de stres, schimbând prioritățile întregii dimineți. În loc să vă ocupați de a planifica ziua sau a petrece câteva zeci de minute prețioase alături de membrii familiei, veți începe să răspundeți mesajelor, lucru care vă poate da toată ziua peste cap. De aceea, oamenii de succes nu se ating de telefon la prima oră a dimineții, preferând, de pildă, să mediteze, să facă exerciții sau să înoate.
Micul dejun sănătos este obligatoriu
Antreprenorii de succes se pregătesc de regulă pentru zile lungi, obositoare și pline de provocări, așa că nu doar respectă regula „micul dejun este cea mai importantă masă a zilei”, ci au grijă și ce include acest meniu de dimineață. „A bea apă cu lămâie imediat ce vă treziți vă impulsionează energia fizică și mintală pentru întreaga zi și îmbunătățește absorbția nutrienților”, explică Travis Bradberry, cofondator al companiei de consultanță TalentSmart. De pe lista micului dejun al „campionilor” economiei nu lipsesc carbohidrații sănătoși (cum ar fi ovăzul), proteinele din ouă, nuci și semințe, fructele și legumele pline de vitamine, lactatele de calitate. Cafeaua este folosită doar pentru a „clăti” micul dejun.
Planuri și strategii... realiste
Înainte de a se apuca de treabă, marii oameni de afaceri au obiceiul să-și traseze planurile și strategiile pentru fiecare zi în acele câteva momente personale, de plimbare sau de meditație, pe care și le dedică pentru acest scop. „Nici nu are rost să vă faceți planuri dacă ele nu pot fi duse la bun sfârșit. Cea mai profitabilă este prioritizarea. Gândiți-vă la acele aspecte care vă pot ajuta să avansați în carieră și puneți-le primele pe listă. Când terminați sarcini dificile la început, vă veți simți mult mai bine și veți avea un plus de energie pozitivă pentru restul zilei”, argumentează Howard Schultz, director executiv al Starbucks. După ce toate aceste etape au fost parcurse și priviți ceasul care indică ora 7:00, oamenii de afaceri consideră că este timpul să treceți la treabă, întrucât aveți toate datele și „armele” să le călcați pe urme și să deveniți antreprenori de succes.
Exercițiul optimismului
Înainte de ora 7:00, după trezire și după micul dejun sănătos, antreprenorii cu rezultate au un ritual al infuziei cu optimism. Își ating acest scop citind câteva pagini dintr-o carte, memorând citate motivaționale, scriindu-și gândurile sau făcându-și planurile pentru ziua respectivă. Este un foarte bun exercițiu pentru cei care știu să fie ordonați și să realizeze mai mult decât alții în același interval de timp. Acesta este, așadar, un alt secret al oamenilor de succes: acordarea unei pauze de câteva minute, la prima oră, pentru propria persoană.
Iubirea pentru firmă, ca pentru familie
Antreprenorii simt pentru afacerea lor la fel de profund și de pătimaș ca penatru propiii copii, arată un studiu de dată recentă citat de „Daily Mail”. Cercetătorii au descoperit că atunci când oamenii de afaceri de succes își privesc logoul companiei resimt aceeași mândrie pe care o simt atunci când își privesc urmașii. Specialiștii explică acest rezultat prin activarea acelorași centri ai creierului și atunci când stimulul este imaginea firmei, și atunci când este copilul. „Sentimentele parentale și antreprenoriale sunt susținute de acele părți ale creierului asociate cu recompensa, emoția și înțelegerea socială”, afirmă specialista finlandeză Marja-Liisa Halko, coautor al studiului.