de Silviu Ghering
Dincolo de propaganda turistică, mai mult sau mai puțin eficientă, România este o minune! O taină... Iar împreună vom descoperi bucuria de a respira aerul tare și curat al bogățiilor și frumuseților uitate ale acestui pământ magic, ţara noastră.
Transfăgărăşanul, cel mai frumos drum din România
Celebra echipă „Top Gear” din Marea Britanie l-a numit „un drum fabulos, cel mai uimitor pe care l-am văzut vreodată și, fără niciun dubiu, cel mai frumos din România”. Oficial îl „cheamă” Drumul Național 7C (DN 7C) și leagă Muntenia cu Transilvania, străbătând Munții Făgăraș, cei mai înalți din România, care fac parte din Carpații Meridionali. Are o lungime totală de 151 de kilometri (116 kilometri în județul Argeș și 35 de kilometri în județul Sibiu) şi este, ca altitudine, a doua șosea alpină din România, după Transalpina (DN 67C), care ajunge la altitudinea de 2.145 de metri în Munții Parâng.
Atinge înălțimea maximă, 2.042 de metri, la tunelul Capra-Bâlea
Pornește din comuna Bascov, de lângă Pitești, și urcă valea Râului Argeș, prin Curtea de Argeș. La nord de orașul celebrei mănăstiri, drumul trece prin fața hidrocentralei Vidraru, amplasată în masivul Cetățuia. De aici, în apropierea Cetății Poenari, drumul urcă pe serpentine și viaducte, parcurgând trei tuneluri mai scurte, și ajunge pe Barajul Vidraru, care, cu cei 307 metri ai săi, leagă Munții Pleașa și Vidraru. Străbătând barajul, drumul continuă pe lângă Lacul de acumulare Vidraru, până la coada acestuia. Apoi începe să urce pe cursul văii Râului Capra, până la golul alpin, lângă Cabana Capra. După o serie de serpentine, trecând prin dreptul Cascadei Capra, ajunge în punctul de altitudine maximă, 2.042 de metri, la tunelul Capra-Bâlea de sub creasta Munților Făgăraș, între vârfurile Iezerul Caprei și Paltinul. Este cel mai lung tunel rutier din România (887 de metri), cu o înălțime de 4,4 metri, o lățime de șase metri și un trotuar de un metru, fiind iluminat electric și ventilat natural.
Lacul glaciar și Cascada Bâlea, adevărate minuni ale naturii
În partea sa nordică, Transfăgărășanul întâlneşte Rezervația naturală Golul Alpin al Munților Făgăraș, între Podragu-Suru și Valea Bâlii, pe lângă Lacul glaciar Bâlea, după care urmează o coborâre abruptă în serpentine, străbătând căldarea glaciară, pe o lungime de 13 kilometri. Apoi drumul trece prin apropierea Cascadei Bâlea, 1.230 de metri altitudine și 68 de metri înălțime, cea mai mare de acest fel în România, și ajunge la Cabana Bâlea Cascadă. De acolo până la intersecția cu DN 1 (Drumul European E68), în apropierea comunei Cârțișoara, mai sunt 21 de kilometri.
Transfăgărășanul trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, pentru realizarea cărora au muncit timp de patru ani, 1970-1974, peste 50.000 de constructori, majoritatea militari