de Roxana Istudor şi Sorin Dumitrescu
Cel mai nou trend în materie de shopping alimentar este, de fapt, unul dintre cele mai vechi: cumpărăturile fără ambalaje, ca pe vremea bunicilor și a băcăniilor.
Prețuri și cu 40% mai mici
Inspirată de cartea „Zero Waste Home” („Zero resturi acasă”), scrisă de Bea Johnson, franțuzoiaca Alice Bigorgne și-a abandonat cariera în marketing și a deschis, în Lille, Franța, magazinul Day By Day, care oferă 450 de produse din care clienții își pot alege cantitatea dorită. Își pot aduce de acasă recipientele sau pot apela la cele existente în magazin. Demn de menționat este faptul că la Day By Day, prețurile sunt și cu 40% mai mici decât ale acelorași produse vândute ambalate în supermarket. Un alt reper al acestei tendințe este magazinul Original Unverpackt, din Berlin, care funcționează pe același principiu, al vânzării de produse organice în cantități mai mici și fără ambalaje care să genereze resturi (mai ales din plastic). Deschis în 2014, nu are marfă cu etichete consacrate, ci borcane în care se găsesc tot felul de produse, inclusiv lapte și șampon. Clienții își aleg ce au nevoie cu ajutorul generoasei etalări de pe rafturi și își pot aduce propriile recipiente în care să pună ce au cumpărat. Grație sistemului precis de cântărire, plătesc doar conținutul. Magazinul oferă și sticle în cazul în care clienții doresc să cumpere băuturi. „De la noi, oamenii cumpără doar ceea ce au nevoie”, punctează proprietarele Sara Wolf și Milena Glimbovski.
Sute de produse organice de proveniență locală
După ce autoritățile și opinia publică din Danemarca au observat că în țară se aruncau anual mii de tone de resturi alimentare, a apărut WeeFood, primul magazin care, în înțelegere cu anumite supermarketuri și alte lanțuri comerciale, adună surplusul de mâncare din aceste locuri cu ajutorul voluntarilor și revinde aceste produse cu prețuri mai scăzute cu 30%-50%. Tendința s-a extins și a apărut ulterior LØS Market, în Copenhaga, bazat pe conceptul „zero resturi” și care oferă o selecție de cereale, fructe, legume, ulei, vinuri, săpun lichid, miere etc. 400 de produse organice sunt la dispoziția clienților, care pot chiar împrumuta recipiente din sticlă, în special pentru lichide, pe care le aduc înapoi și pe care proprietarii le curăță chiar în magazin. Clienții au la dispoziție o etalare pe spațiu generos a ofertei, își pot alege cantitățile pe care le doresc și au opțiunea de a face cumpărăturile în recipientele oferite de magazin, ecologice. Firește, toate produsele oferite sunt organice.
Cu borcanul adus de acasă
Una dintre tendințele care se extind cu repeziciune la nivel european este cea de a face cmpărături de la băcănia cu produse organice care vinde fără ambalaje. Mai exact, asemenea bunicilor care își cumpărau făina livrată din butoaie, tot mai mulți europeni apelează la acest tip de a face cumpărături, fără pungi, aducându-și de acasă recipientul de care au nevoie. Și, eventual, râșnindu-și personal cantitatea de cafea pe care doresc s-o cumpere. De pildă, magazinul Granel, din Spania, oferă o colecție de cereale, fructe uscate, paste, orez, miere, săpun, condimente, majoritatea produse de sezon și locale. În acest loc, clienții își pot achiziționa produsele în cantitățile pe care și le doresc, ambalate în materialele reciclabile pe care le pune la dispoziție magazinul dacă nu au venit cu borcanele de acasă.
Unt de arahide făcut pe loc
În Marea Britanie s-a deschis primul supermarket „zero resturi”, Earth.Food.Love., în Devon. Proprietarii, Richard Eckersley și soția sa, Nicola, au preluat modelul german și invită clienții să vină să-și umple recipientele cu nenumărate produse, printre care cereale, nuci, chiar sirop de arțar și săpun, în cantitățile pe care le doresc. „De departe cea mai populară cerere este cea de unt de arahide. Punem în recipientele de mixat migdale și alune măcinate în fața clienților (care pot face asta și ei înșiși), iar ei umplu din nou și din nou aceleași borcane cu această bunătate”, povestește Richard. Motto-ul întreprinderii celor doi tineri este: „Etic, integral, organic”. „Pentru noi nu este vorba despre bani. Nu ne dorim să stocăm produse doar de dragul de-a face asta. Trebuie să fie totul etic. Și nici nu dorim să intrăm în competiție cu producătorii locali”, adaugă Richard, care intenționează să se extindă cu noi unități după acest concept în Londra și în Birmingham.
Statele Unite ale Americii vin din urmă
Proiectul in.gredients este o băcănie de dimensiuni ceva mai mari din Austin, Texas. Conceptul este foarte asemăntor cu cel care cucerește Europa, proprietarii încurajând clienții să cântărească produsele pe care apoi aceștia le pot duce acasă în recipientele personale. În sunet de muzică live și cu posibilitatea de a practica yoga pe pajiștea din apropiere, clienții au și opțiunea de a face donații în scop caritabil. La deschiderea magazinului, acesta, în mod surprinzător pentru cumpărătorii obișnuiți cu supermarketurile, nu oferea niciun produs ambalat. De asemenea, pentru a nu pierde trendul, un mare lanț de hipermarketuri de peste Ocean, cu sute de unități, a anunțat că trece la soluții mai ecologice (becuri LED și lăzi frigorifice pe bază de dioxid de carbon) și, totodată, că va dona produsele în surplus către așa-numitele „bănci de alimente”.
Containere reutilizabile şi pungi ecologice
Austria a prins trendul cumpărăturilor fără resturi de aruncat, și așa a apărut Lunzers Maß-Greißlerei, chiar în capitala țării, Viena. Decorat cu mobilă vintage, cu un aer de epocă trecută, magazinul oferă condimente, făină, pâine, ceaiuri, lactate și multe altele, toate organice și de proveniență locală, în cantitățile dorite de consumator și, ca în toate celelalte cazuri, cu opțiunea de a veni cu recipientele personale. Cât despre Effecorta, din Prato, Italia, acesta este, de asemenea, locul în care clienții se pot alimenta cu produse locale - carne, brânzeturi, cereale, chiar hrană pentru animale. În loc de ambalaje din plastic, magazinul încurajează folosirea containerelor reutilizabile, cum sunt cele din sticlă, sau pungile ecologice.