de Silviu Ghering
Chuck Yeager s-a născut la 13 februarie 1923, în familia fermierilor Susie Mae și Albert Hal Yeager, în Myra, o mică așezare din Virginia de Vest, SUA. Primul contact cu Armata l-a avut la 16 ani, în vara lui 1939, când a fost într-o tabără de pregătire militară pentru civili la fortul „Benjamin Harrison” din Indianapolis, Indiana. I-a plăcut, a venit și anul următor, iar în 1941 s-a angajat ca simplu soldat în aviația SUA, începând cariera militară ca mecanic de avioane la baza aeriană „George Air Force Base” din Victorville, California. Acuitatea sa vizuală de excepție (putea doborî un cerb de la 600 de metri distanță), dar și intrarea SUA în război l-au „împins” în scaunul de pilot. A devenit ofițer în 1943 și a fost trimis în Anglia, la baza aeriană Leiston.
Și-a botezat avionul „Glamorous Glen” („Strălucitoarea Glen”), după numele iubitei sale, Glennis Faye Dickhouse, care i-a devenit soție în februarie 1945 și cu care a avut patru copii. A zburat în 64 de misiuni deasupra Europei, a doborât 13 avioane germane și a fost el însuși doborât în Franța, dar a scăpat de prizonierat cu ajutorul Rezistenței Franceze. După război a fost printre cei câțiva voluntari aleși să testeze zborul unui avion experimental denumit X-1, pentru a cerceta eventualitatea zborului supersonic. Timp de ani întregi, s-a crezut că presiunea exercitată de undele sonice la o asemenea viteză ar dezmembra aeronava. Toate acestea s-au schimbat la 14 octombrie 1947, când Yeager a zburat cu X-1 deasupra Lacului secat Rogers din Deșertul Mojave, în sudul Californiei. X-1 a fost înălțat la o altitudine de 8.000 m de o aeronavă B-29, și după aceea lansat prin orificiul de lansare al bombelor, prinzând o viteză fenomenală de peste 1.065,38 km/h, bariera sunetului la acea altitudine, care l-a înălțat până la 12.200 m. Avionul-rachetă X-1, poreclit la cererea sa tot „Glamorous Glen”, la fel ca în război, a fost proiectat cu aripi zvelte și largi și cu un fuselaj neîntrerupt modelat după un glonț de calibrul 50. Din cauza secretului proiectului, realizarea sa fenomenală nu a fost anunțată publicului până în iunie 1948. A continuat să lucreze ca pilot de teste, iar în 1953 a spulberat orice barieră teoretică, zburând cu 2.655 km/h într-un avion-rachetă X-1A! S-a pensionat din Forțele Aeriene SUA cu gradul de general de brigadă în anul 1975.