de Silviu Ghering şi Daniel Alexandrescu
Plecând de la Rădăuţi spre Vicov-Putna, la vreo doi kilometri pe DN 2H se face la stânga pe DC 46, care duce în comuna Horodnic de Jos. Acolo, în fața unei firme cu un nume... „criminal” (Killer, adică „ucigaș” în engleză), este un fel de „showroom” inedit, prin ai cărui pereţi de sticlă se pot vedea câteva zeci de motociclete din categoria „bijuterii pe două roţi”. Proprietarul acestui adevărat muzeu al motocicletei este Alexandru Șcheul, 58 de ani, inginer de industrie alimentară la bază, acum patronul firmei amintite, producătoare de preparate din carne, cu 250 de angajați și cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro în 2017.
Afaceri, miuțe, tenis, zbor, vaselină și șuruburi...
După ce rezolvă afacerile companiei, Alexandru Șcheul își găsește timp să se relaxeze cu mâinile „în vasilină şi şuruburi”, după cum spune chiar el, din cauza marii sale pasiuni, motocicletele. „Cred că aveam 7-8 ani când i-am furat, pentru prima dată, motoreta lui tata. Toată ziua meşterea la ea şi mi-a trezit şi mie curiozitatea. Însă atunci când am decis să-i iau motorul fără să ştie nu am reuşit să fac mai mult de doi-trei metri, pentru că nu ajungeam la pedale, şi am căzut în şanţ…”, își amintește patronul Killer. Cum sună „patronul Killer” - „patronul ucigaș”, nimic mai neadevărat în ceea ce-l privește pe Alexandru Șcheul, altminteri un om deschis, vesel, un bun companion de miuță, de tenis cu piciorul sau clasic, cum spun localnicii. Un „nebun romantic și curajos”, spun alții, care nu se dă înapoi de la a privi lumea de sus, la propriu, de la bordul unuia dintre cele două avioane ale sale, unul ultraușor, de două locuri, și unul de acrobație. Și ca să terminăm cu trecerea în revistă a „categoriilor” de proprietate ale lui Alexandru Șcheul trebuie să amintim că mai are și două autoturisme din alte vremuri, cu o înfăţişare impecabilă, un Ford Mustang din 1968 şi o Dacia 1100 de la începutul anilor ’70, ambele expuse în muzeu. Ne-am întors la muzeu, la cea mai mare pasiune a sa (numai el știe cum își face timp pentru toate astea!), motocicleta.
A făcut turul țărilor socialiste pe o Jawa
„Un frate de-al meu mai mare, care îşi cumpărase o motoretă Mobra şi era plecat în armată, îmi spusese să-i mai pornesc, din când în când, motorul. Bucuria mea! Aşa mai puteam şi eu să fac câteva ture!”, a povestit Alexandru Șcheul pentru obiectivdesuceava.ro. Imediat ce a împlinit 18 ani şi-a cumpărat cu banii săi o Jawa de 125 de cai, despre care spune că e „prima sa dragoste”, abia apoi a dat examen pentru permisul de conducere. Înainte de marea schimbare din decembrie 1989 a lucrat ca maistru la Cooperativa Meşteşugărească „Libertatea”, din Rădăuţi, unde se ocupa de inspecţiile tehnice pentru motorete şi motociclete din judeţele Suceava şi Botoşani, dar şi de reparaţii. În acea perioadă a terminat mai multe cursuri de specializare pentru motoretele românești Mobra şi Hoinar, iar în anul 1985 a făcut turul, la bordul unei motociclete Jawa, al următoarelor ţări socialiste: URSS, Polonia, RDG, Cehoslovacia, Ungaria.
Pactul cu soția: motocicleta și... poșeta!
În urmă cu vreo opt ani şi-a vizitat nişte rude care moşteniseră o motocicletă Jawa. N-o foloseau, stătea uitată undeva într-o şură, așa că Alexandru le-a propus să o cumpere el. Nu au vrut, au motivat că era vorba despre o moştenire „de la tătuța”, pe care nu o pot înstrăina... I-a înțeles, dar n-a renunțat la pasiunea sa, a căutat în alte părți. A găsit una identică la Târgu-Mureş, a cumpărat-o, iar după ce a recondiţionat-o i-a venit ideea să adune motoare vechi şi să le readucă la viaţă: „Primele achiziționate au fost cele românești, începând cu motoreta Carpați a tatălui meu. Când m-am apucat să repar motociclete am făcut un pact cu soția mea și i-am spus: «Ştiu că doamnelor le plac mult poșetele. Pentru fiecare motocicletă pe care o voi achiziționa eu, tu vei cumpăra o poșetă». Eu am acum 72 de motociclete, iar ea are numai vreo zece poșete...”.
Intrarea este gratuită
A cumpărat tot ce a găsit la „mica publicitate”. Cu 100 de euro, cu 200 de euro. De multe ori, câte trei-patru de aceeaşi marcă, din care a reuşit să facă una întreagă funcțională: „Ca să pot recondiţiona motocicletele mi-am cumpărat staţie de sablare, strung, freză, polizoare, pistoale de vopsit, tot ce mi-a trebuit. Am desfăcut motoare bucată cu bucată, era un fel de deconectare pentru mine după ce îmi terminam problemele de afaceri. Acum patru ani am angajat un mecanic la firmă care are grijă de utilaje, pasionat de asemenea de motociclete, Petrică Irimescu îl cheamă. El este într-adevăr un doctor în ceea ce face, pentru că, apreciez eu, niciun medic nu lucrează atât de elegant și de curat cum o face el”. După opt ani de muncă, din care patru a lucrat singur la recondiţionarea mai multor zeci de motociclete, Alexandru a reuşit să deschidă muzeul amintit: 72 de motociclete, atenție!, toate în perfectă stare de funcționare! Și mai trebuie să știți un „amănunt”: intrarea este gratuită.
Are și Honda lui Nicu Ceaușescu
Muzeul adăpostește piese rare și chiar unicate, cum ar fi fosta motocicletă a lui Nicu Ceaușescu. Alexandru Șcheul a explicat cum a ajuns în posesia ei: „Fiul lui «nea Nicu» a cumpărat o Honda CX 500 din Franța în anii ’80. Personalizată, unicat pentru el. Avea numărul 46-B-101, a trecut prin mai multe mâini. A fost vândută cuiva din Târgu-Mureș. De acolo a fost vândută altcuiva din Vatra Dornei, după aceea a fost achiziționată de cineva din Rădăuți, și de la acela am cumpărat-o eu”. Alexandru se mai poate lăuda cu un unicat American Ironhorse, făcut de American Chopper, „acompaniate” de „motoare” produse de firme renumite, cum ar fi Jawa, IJ, Virago, Ural, MZ, Norton, Triumph, Honda, apoi autohtonele Carpaţi Super, Mobra Turist şi Hoinar, aşezate pe standuri după ţările producătoare, așa că puteți revedea stema şi drapelul Republicii Socialiste România, steagul Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice (URSS), al Republicii Populare Ungaria, al Republicii Socialiste Cehoslovacia sau al Republicii Democrate Germane.