de Andrei Dicu şi Alexandru Brădescu
Charles Frederick Worth este imaginea paradoxului! Motivele? Dacă moda este, în general, apanajul femeilor, primul creator din lume a fost un bărbat. Apoi, dacă Franţa era creuzetul în care se năşteau creaţiile cel mai de seamă, iată că omul care a revoluţionat această industrie a fost un englez. Worth a sedus regalitatea franceză şi a creat o casă de modă care a dăinuit aproape un secol.
„PărinteleHaute Couture” a muncit de la 11 ani
Charles Frederick a fost cel de-al treilea copil al familiei Worth, născut la 13 octombrie 1825, la Bourne, comitatul Lincolnshire. Deşi era fiul unui om de afaceri, Charles a muncit într-o tipografie încă de la vârsta de 11 ani, deoarece tatăl său a fost nevoit să fugă de acasă de frica poliţiei, din pricina unor inginerii financiare. După numai un an, Charles şi-a luat viaţa în propriile mâini şi a plecat la Londra, s-a angajat într-un magazin din Picadilly Circus, unde a deprins tainele lucrului cu textilele fine şi s-a familiarizat cu gusturile înaltei societăţi britanice. La 19 ani a părăsit respectivul magazin şi s-a angajat la „Lewis & Allenby”, o prestigioasă companie specializată în comerţul mătăsii. Anul 1846 a reprezentat marea cotitură, despre care „părintele Haute Couture” spunea mai târziu: „Am luat drumul Parisului, cu doar șase lire în buzunar şi cu un geamantan de fineţuri”, după cum avea să mărturisească mai târziu. A ajuns la Paris, unde s-a angajat ca agent de vânzări la firma „Gagelin-Opigez & Cie”, furnizoarea de mătase a Casei Regale şi una dintre companiile renumite pentru fabricarea şalurilor de caşmir. Imaginaţia l-a ajutat şi a început să inventeze tipuri de modele pentru doamne, personalizate pentru fiecare clientă în parte, fapt care i-a adus, încă de la început, o clientelă de invidiat. Imediat a devenit şef de vânzări la departamentul şaluri şi a început să-şi construiască celebritatea. Era foarte atent la detalii şi, dacă ceilalţi designeri mergeau pe ideea simetriei, el a mizat pe zone asimetrice, cu broderii din diverse materiale.
Marie Vernet, soţie şi primul manechin din istorie
La Paris, Worth a cunoscut-o pe Marie Vernet, pe care a transformat-o în primul manechin din istorie şi care, mai târziu, i-a devenit soţie. Marie purta la magazin şalurile croite de Charles, pentru ca doamnele să le poată admira cât mai bine. Afacerea a „prins”, şi Worth a început să creeze rochii la care şalurile puteau fi asortate. Creaţiile sale se vindeau ca pâinea caldă, aşa că firma „Gagelin-Opigez & Cie” i-a deschis lui Worth propriul departament de rochii. În acel moment, el devenea oficial primul croitor într-o lume a croitoreselor! Faima i-a sporit în 1851, când a participat la Marea Expoziţie de la Londra şi mai ales în 1855, când, la Expoziţia Universală de la Paris, a primit Marele Premiu pentru o rochie albă de mătase cu trenă şi brodată cu aur. Însă avea să trăiască şi dezamăgiri. Deşi conturile firmei se rotunjiseră considerabil graţie talentului său, Worth nu a fost acceptat printre acţionari. În acel moment a luat o decizie crucială: alături de un prieten suedez, Otto Gustaf Bobergh, a înfiinţat prima casă de modă, intitulată „Worth & Bobergh”.
Designerul personal al ultimei împărătese a Franţei
Alături de partenerul suedez, familia Worth a dezvoltat cea mai bună strategie de marketing. Firma era invitată la balurile aristocraţiei pariziene, unde Marie purta creaţiile soţului său, atrăgând o clientelă selectă. Astfel, Charles a cunoscut-o pe prinţesa Pauline de Metternich, soţia ambasadorului austriac la Paris, prinţul Klemens de Metternich. Pauline a avut un rol important în ascensiunea lui Worth, deoarece a cerut să i se creeze o rochie specială, pe care a purtat-o la unul dintre balurile împărătesei Eugenie de Montijo, soţia lui Napoleon al III-lea. Rochia a fost unanim apreciată, iar din acel moment Worth a devenit designerul personal al ultimei împărătese a Franţei!
Primele etichete cusute pe haine
Celebritatea cerea însă alte inovaţii. Şi pentru că nu se rezuma la operele Haute Couture, Worth trebuia să-şi pună amprenta şi pe restul colecţiilor mai mult decât o făcea prin simpla creaţie. Așa i-a venit o idee genială, iar „Worth & Bobergh” a fost prima casă de modă care a adăugat pe haine eticheta cu numele său. Era deja sub patronajul Casei Regale, după ce designerul realizase 250 de rochii pentru împărăteasă cu ocazia inaugurării Canalului Suez în 1869. Faima acestui vizionar a trecut Oceanul, şi o mulţime de femei din America veneau special la Paris pentru a-şi comanda rochii. Preţurile creşteau vertiginos, dar nimeni nu dădea înapoi. Se spune că prinţesa de Metternich ar fi dat pe o rochie din catifea lila 2.247 de franci, sumă-record la vremea aceea.
Adio crinolină!
La un asemenea succes îţi poţi asuma riscuri, mai ales când lumea este obişnuită cu inovaţiile tale. Aşa că Worth şi-a continuat revoluţia. Rochiile cu crinolină erau la modă de mulţi ani, numai că, tot mai mare, mai sofisticat, acest accesoriu a devenit tot mai greu de purtat. Worth a gândit altfel, plecând de la premisa că o rochie este cu atât mai frumoasă cu cât pune mai mult în evidenţă feminitatea celei care o poartă. Aşadar, crinolina s-a micşorat simţitor şi a fost mutată în partea din spate. Apoi, la începutul anilor 1900, a lăsat loc rochiilor care urmau tiparul numit „linia prinţesei”, care punea în evidenţă talia. Şi abia acum a urmat marele şoc, de neimaginat până atunci, având în vedere atitudinea conservatoare a doamnelor din înalta societate: rochia a fost scurtată! Sigur, încă nu putem vorbi despre celebra fustă mini, dar rochia scurtată cu o palmă de la pământ, ridicată puţin peste gleznă, a surprins. Şi de data asta, Worth a avut un aliat de viţă nobilă, pe împărăteasa Eugenie, căreia îi plăceau plimbările lungi, pe jos, iar partea inferioară a rochiei o incomoda. În 1885, Worth s-a pus pe treabă şi a realizat „rochia de plimbare”, a cărei singură copie păstrată se găseşte azi la Muzeul Metropolitan de Artă.
Un secol de glorie
La 10 martie 1895, Charles Worth a murit din pricina unei pneumonii, la numai 69 de ani. Moştenirea a fost preluată de cei doi fii ai săi, Gaston şi Jean. Numele Casei „Worth” se impusese într-atât, încât, în prima parte a anilor 1900, marilor creatoare de modă precum Coco Chanel şi Elsa Schiaparelli le-a fost greu să îşi facă loc într-o lume condusă de un bărbat. Casa de modă a dăinuit timp de aproape un secol, fiind închisă în anul 1952, când strănepotul lui Charles Frederick Worth s-a retras, deoarece nu era deloc atras de lumea modei, ci de afacerile cu petrol. Mai mult, după cel de-Al Doilea Război Mondial, preţurile scăzuseră enorm din pricina crizei economice, iar familiile nobiliare bogate se împuţinaseră.
De la Regina Victoria la curtezana Cora Pearl
Lista clientelor Casei „Worth” este copleşitoare. Printre figurile regale care au purtat creaţiile lui Charles s-au numărat Regina Victoria, membrele familiei Romanov, împărăteasa Elisabeta a Austriei şi Regina Alexandrina a Danemarcei. Lor li s-au adăugat vedete faimoase precum Sarah Bernhardt şi Lillie Langtry, excentrica şi celebra curtezană Cora Pearl, dar şi doamnele din familiile cu renume ale Americii, precum Vanderbilt, Hewitts şi Astor.