de Călin Popa şi Alexandru Brădescu
Un georgian nonconformist, decis să provoace conceptele fundamentale ale modei, este directorul de creație-fenomen al uneia dintre cele mai vestite case de modă, „Balenciaga”, și anunță o revoluție în fashion.
Trench-ul este o piesă care a revenit în forță
Demna Gvasalia, director de creație la „Balenciaga”, nu are o definiție exactă pentru autenticitate și nici nu o caută. „În aceste timpuri în care atâta informație există online, cred că autenticitatea poate sta și în materialul preferat. O parka militară este autentică dacă este făcută dintr-un material kaki. Dacă o facem din denim, nu mai este autentică”, susține Gva- salia. Recursul la simplitate este, de altfel, un soi de „marcă înregistrată” a creației georgianului. „Pentru mine, ideea de trench, piesă care a revenit în forță, este imaginea lui Meryl Streep îmbrăcată cu așa ceva, stând pe podul Manhattan, într-un film din anii 1980”, adaugă Demna.
„Haute couture s-a îndepărtat prea mult de oamenii obișnuiți”
În 2017, Demna a realizat un show numit „Vetements” care i-a făcut pe colegii de breaslă să-l considere prea simplu, fără strălucire de fashion, iar pe directorul de creație de la „Balenciaga” să creadă că haute couture s-a îndepărtat prea mult de oamenii obișnuiți. „Colecția a fost considerată simplă pentru că trench-urile din ea erau bej sau pentru că jeanșii cu tricou le aminteau tuturor de vreun vecin. Am fost chiar nevoit să mă explic ulterior, atrăgând atenția că sub trench era și o rochie…, dar majoritatea au văzut defilarea de pe podium prin telefonul mobil”, punctează Gvasalia.
Un obiect foarte ieftin se poate transforma într-o piesă de lux
În primul său show la „Balenciaga”, Demna a prezentat o geantă care a pornit de la un model de geantă Ikea. „Foloseam acel tip de geantă când eram student, la fel ca jumătate dintre colegii mei. Ajuns la «Balenciaga», am reciclat pielea rămasă de la alte colecții și am finisat-o ca pe un produs de lux, mergând pe ideea că un obiect foarte ieftin, la îndemâna studenților fără bani, se poate transforma într-o piesă de lux, fiind în același timp și un obiect cu care oamenii pot relaționa. După părearea mea, funcționalitatea este «noul negru» în modă”, consideră Gvasalia.
„Clienții de azi cer atitudine”
Din clipa în care directorul de creație al unei case atât de celebre a provocat strălucirea și somptuozitatea care domină în fashion, Gvasalia a fost nevoit să se gândească dacă nu cumva ceea ce creează ar putea face din brand un outsider. „Deciziile pe care le luăm în numele accesibilității sunt văzute ca un protest de industrie. Dar clienții noștri sunt foarte bine informați. Am datoria să respect moștenirea brandului și în același timp să privesc spre cei de azi, care cer de la haine atitudine, curaj și un alt concept despre construcția pieselor, forma și volumul lor. Este un semnal social, în cazul nostru cu un accent de underground”, explică Demna.
Se poartă hainele funcționale, cu pantofi comozi și ochelari de soare
Pentru Gvasalia, combinația între tradiția „Balenciaga” și modernitatea colecției „Vetements” înseamnă funcționalitatea hainelor, alături de pantofi comozi, dar stilați, și, neapărat, ochelari de soare. „Lucrez întotdeauna cu oameni adevărați, cu personalități reale, care îmi inspiră piesele. Nu cred că eleganța este relevantă în modă. Hainele colecțiilor mele se referă la viața de fiecare zi, la stradă, de aceea îmi îmbrac modelele devreme, pentru ca hainele de pe podium să pară puțin purtate, mai naturale”, punctează Demna.
Tendințele momentului: jeanși rupți, jachete cu glugă și rochii cu flori
Pentru sezonul rece 2018-2019, Gvasalia propune aceleași provocări care pleacă de la funcționalitate. Derulată sub sloganul „Elefantul este în cameră”, un tribut adus mentorului actualului director de la „Balenciaga”, Martin Margiela, colecția cea mai recentă a inclus același concept simplu care a făcut din Demna un fenomen - ideea de a transforma piese vechi și prăfuite de patina timpului în unele noi, de lux, perfect adaptate modernității, strălucitoare și pe care clienții efectiv se întrec să le aibă. Este vorba despre nelipsitele trench-uri, despre bluze asimetrice, tricouri maxi, piese din denim cu broderii, jeanși rupți, jachete cu glugă și rochiile pastorale, cu flori. „Ca de obicei, toată creația toamnă-iarnă 2018 a lui Gvasalia este despre oameni reali”, notează „Vogue”.
Veșminte midi în culori bej, negru, maro, roșu
Tendințele acestui sezon, în viziunea directorului artistic de la „Balenciaga”, sunt veșmintele midi în culori bej, negru, maro, roșu. Materialele cele mai la modă sunt mătasea, bumbacul, catifeaua, lâna și denimul. La capitolul forme, Demna propune stilul oversize, confortabil și mai potrivit alurii oamenilor obișnuiți, deopotrivă pentru jachetele bărbaților, pentru tricouri sau rochii fluide. Accesoriile preferate sunt eșarfele din mătase purtate cu șepci de baseball și cu ochelari de soare în stilul anilor ’80. Ghetele cu vârf ascuțit și sneakers completează de regulă aceste ținute care înregistrează un succes ce a făcut din numele lui Gvasalia un brand în interiorul brandului „Balenciaga”.
O carte-eveniment: „Balenciaga, Iarna 2018“
În primăvara anului trecut, Gvasalia a făcut un gest mai rar întâlnit în lumea modei: a permis fotografierea întregului proces al realizării unui show, de la început până la final. Fotografii Johnny Dufort și Pierre Ange Carlotti au documentat toate etapele de creație artistic, ce rareori ajung la marele public. 300 de imagini din culisele forfotei „Balenciaga” au devenit un volum de 304 pagini, intitulat „Balenciaga, Iarna 2018”. Cartea este o realizare fără precedent pentru o lume marcată de secretomanie. „Și culisele pot constitui o poveste. Mi-am dat seama că fiecare prezentare pe care o voi realiza de acum încolo pentru «Balenciaga» are o componentă cinematografică și vreau să aduc publicul în interiorul procesului din spatele show-ului”, arată Gvasalia.