de Călin Popa şi Eduard Popa
Ce se poartă în toamna anului 2019? Ca în multe alte sezoane, elemente de fashion din trecut, reinterpretate, plus ceva inovare. În sezonul actual, experții consideră că trecutul este mai prezent în modă decât în mod obișnuit, cu jeanșii de pe vremea mămicilor și mânecile bufante de pe timpul străbunicilor în cea mai mare actualitate.
Jeanșii cu talie înaltă se întorc în forță
Aproape nimic nu mai pare demodat în sezonul de toamnă 2019, de la rucsacurile de stradă cele mai ciudate până la clamele de păr ale anilor 1990 sau nesfârșite variațiuni pe tema jeanșilor din anii 1980. „Istoria modei este una a reinventării designului, iar trendurile sunt ciclice, pentru că revoluțiile în materie de a alcătui stofe care să acopere corpul nu intervin prea des”, explică Sarah Byrd, expert în cadrul Institutului de Modă al Universității New York. Așadar, parcă mai mult decât în anii trecuți, nostalgia elementelor de fashion este omniprezentă și începe cu jeanșii cu talie înaltă. Atât de iubit în deceniile 1980-2000, acest pantalon se prezintă în sezonul actual promovat de staruri ca Priyanka Chopra și denumit „mama jeans” („blugii mamei”). Se poartă, de asemenea, din nou, alături de aceștia, jacheta asortată din denim, puloverul amplu sau bluza lăsată afară la spate.
Despre borsete, cu… nostalgie
Desființată cu ani în urmă ca un accesoriu mai degrabă util și practic, dar nepotrivit pentru cine vrea eleganță și stil, borseta revine, cu toată funcționalitatea sa indiscutabilă. Singura inovație este că se poartă pe umăr la sfârșitul anului 2019. Ca idee, vine din secolul al XIX-lea, de la obiceiul nobililor de a-și atașa la mijloc micile poșete, iar varianta modernă a luat avânt în anii 1950 ai secolului trecut. Astăzi, cu promotori ca Jean-Sebastien Rocques, borseta, pe talie, de-a curmezișul pieptului sau atașată de mână, cunoaște o nouă vogă.
Bun venit trenciului supradimensionat
Blazerul supradimensionat era un must-have în anii 1980, cu apariții memorabile în „Working Girl”, făcut celebru de Melanie Griffith și devenit emblematic. Piesa a intrat în desuetudine în anii în care evidențierea siluetei era în prim-plan, dar în toamna 2019 este din nou la mare căutare. O demonstrează aparițiile publice în astfel de piese ale Jessicăi Alba. „Trenciul supradimensionat purtat cu centură este o combinație care va domina toamna anului 2019. Merge minunat cu costumele clasice de damă, din două piese, care accentuează imaginea de putere și personalitate”, punctează stilista Laurie Brucker.
Clipsurile de păr, accesoriu obligatoriu
Agrafele pentru păr au o istorie seculară, iar clipsurile moderne păreau să fi rămas undeva în anii 1980-1990. Dar toamna lui 2019 le readuce în actualitate cu o asemenea vigoare, încât trebuie considerate accesorii obligatorii oricui vrea să fie în trend. Diferența constă doar în dimensiunile lor. „Acum se poartă aceste accesorii de mai mici dimensiuni, dar foarte colorate, pentru contrast. Reprezintă o manieră de a introduce un element personalizat în ținută, dar fără exagerare. Se pot monta și mai multe în linie, mai jos, pentru un aspect jucăuș”, explică expertul în styling Conni Jespersen, din San Diego.
Tricoul vopsit face furori
Sinonim cu cultura hippie a anilor 1960-1970, tricoul vopsit se întoarce cu toată încărcătura de rebeliune care l-a făcut celebru. Starurile au prins imediat trendul, iar apariția lui Gigi Hadid într-o astfel de piesă vestimentară a dat imediat tonul. Este interesant de remarcat faptul că acest tip de tricou este o variațiune pe tema unui vechi obicei de a vopsi piesele vestimentare pe care europenii l-au adus cândva din Asia. La ora actuală, pe lângă formulele „clasice”, la mare căutare vor fi tricourile colorate ca în anii 1970.
Puloverul vintage, neapărat cu dungi
Dacă vi se pare că un pulover cu dungi arată foarte… 1970, este bine să știți că s-a întors în mare vogă pentru toamna și iarna lui 2019. Dungile trebuie să fie orizontale și, deși această piesă nu a ieșit din modă complet niciodată, anul acesta se poartă culorile vii, trimiterea la anii 1970 fiind un avantaj. Cu o istorie de sute de ani, pornit din Franța Evului Mediu și traversând Oceanul, puloverul cu dungi, în toate formele sale, rezistă în timp și, iată, își continuă drumul prin istoria modei.
Culoarea neon, în mare vogă
Din reinventarea strălucirii anilor 1980 nu putea lipsi culoarea neon. Deși mult atenuată, combinată cu piese în tonuri neutre, această culoare emblematică este în mare vogă în 2019, iar designerul britanic Tan France are grijă să puncteze acest trend în aparițiile sale publice, alături de multe alte celebrități care și-au etalat variațiunile pe tema neon inclusiv la recenta Săptămână a Modei de la New York. Specialiștii recomandă și piesele fluorescente de mici dimensiuni adăugate în imaginea de ansamblu, în accesorii sau încălțăminte. De asemenea, mânecile „pufoase”, inspirate din moda secolului al XIX-lea, reprezintă un stil ultramodern, care, potrivit experților, va putea fi văzut peste tot în toamna lui 2019. Merge foarte bine cu amintiții „mama jeans” sau cu fuste midi din piele, cu nasturi în față.
Pantofii de tenis nu se dau „duşi“
Supranumită și „dad shoe” („pantoful tatei”), încălțămintea tip teniși nu se dă bătută și va rămâne în trend și în această toamnă. Din anul 2017 încoace, vânzările de astfel de piese au explodat cu 850%, cu variațiuni ca „dad-chic” în creștere la fel de spectaculoasă, arată datele Google Trends. „Confortabili, potriviți stilului de viață modern, tenișii albi nu dau niciun semn că s-ar da la o parte din prima linie a modei 2019”, punctează Jespersen. Simpli sau cu ornamente, pe platforme înalte ori cu talpă foarte joasă, pantofii de tenis sunt peste tot în jur, ca o emblemă a nonconformismului tineretului modern, dar nu numai.