de Călin Popa şi Sorin Dumitrescu
Lumea artei dezbate de decenii cu fervoare misterul dispariției a opt dintre capodoperele bijutierului oficial al Romanovilor, faimosul Peter Carl Fabergé, care, între 1883 și 1917, a creat faimoasele ouă care îi poartă numele și care „nu ies la socoteala” datelor istorice.
Vândute pe mai nimic de bolșevici
Până ca revoluția bolșevică să facă țăndări Imperiul Țarist, în 1917, Peter Carl Fabergé, bijutierul oficial al Curții Imperiale a Rusiei, realizase 69 de ouă-bijuterie, cadouri ultraluxoase de Paști, pentru țar, familia acestuia și elita aristocratică și financiară a imperiului. Aceste creații, mărturii ale unui lux orbitor, sunt cele mai cunoscute ouă din lume și fiecare valorează o avere. Ca orice obiecte prețioase, au fost subevaluate, furate, trecute fraudulos peste granițe, vândute „pe sub mână”, pierdute, regăsite, descoperite. În cazul a cinci dintre ouăle care lipsesc există doar câteva fotografii vechi cu familia Țarului Nicolae al II-lea. Dar pentru celelalte trei, toată documentația se rezumă la nume și nimeni nu știe cum ar putea arăta sau unde ar putea fi. Istoricii, oamenii de artă și opinia publică mențin o nesecată curiozitate referitoare la soarta acestor bijuterii excepționale, pe care bolșevicii le-au vândut în străinătate pe mai nimic după ce au preluat puterea.
Vânătoare internațională de comori
Soarta dramatică a Familiei Imperiale a Rusiei, executată de bolșevici, a creat o aură în plus acestor bijuterii create de Fabergé. Ca urmare, o adevărată vânătoare internațională de ouă a antrenat, decenii la rând, specialiști și oameni de rând. Oul numit Nécessaire a fost zărit ultima oară în anii 1950 ai secolului trecut, la o licitație. A fost cumpărat în 1952 de un negustor care a licitat sub numele „Străinul” și de atunci oul nu a mai ieșit la suprafață. Plin de diamante, rubine și smaralde, era destinat a fi cutie de lux pentru agrafe de păr. Un alt ou care lipsește de zeci de ani este cel numit Cherub With Chariot, ultima oară apărut în public în 1934, când a fost expus la New York. Și Hen with Sapphire Pendant, creat în 1886, a dispărut complet imediat după ce lumea aflase despre luxoasa combinație ou-pandantiv pe care o imaginase Fabergé sub acest nume.
Văzute doar în poze vechi
Original și extrem de inspirat, bijutierul s-a „jucat” și cu culorile în creațiile sale celebre. Din oul numit Mauve, cu un splendid smalț mov, împodobit cu diamante și perle și având în interior portrete în formă de inimă ale ţarului și familiei sale, s-au găsit doar câteva elemente disparate. Bijuteria în sine nu a fost descoperită niciodată. Aceeași soartă a avut-o și oul Empire, celebru pentru că în interior avea un portret de excepție al Țarului Alexandru al III-lea, tatăl lui Nicolae al II-lea. Un alt ou Fabergé care îl comemorează pe acesta a fost văzut doar într-o veche fotografie a Romanovilor și este realizat din platină și aur alb, având ploaie de diamante la suprafață. Practic, nu a fost văzut în public niciodată. Fabergé a făcut o reverență și ramurii daneze a Familiei Imperiale, realizând un alt ou care nu este de găsit, Royal Danish, capodoperă cu detalii de excepție, cu însemne heraldice din aur și în interior cu portretele părinților ţarinei, regele și regina Danemarcei.
Decese și naufragii încrustate în diamante
Oul „Standart Yacht”, realizat în anul 1909 din cristal transparent, aur şi email verde, are o istorie aparte. Familia Imperială a plecat într-o excursie cu vaporul, iar pe traseu au naufragiat. Se spune că ţarina ar fi organizat evacuarea femeilor şi a copiilor, care s-au urcat primii în bărci făcând lanţuri de cearceafuri. Împărăteasa a fost ultima care a părăsit nava, iar Fabergé nu putea rata simbolistica episodului. Oul creat păstrează macheta vaporului imperial, străjuit pe fiecare parte de câte un vultur încoronat. Un alt ou cu poveste este Caucaz, creat în 1893 în memoria marelui duce George, fratele Ţarului Alexandru al III-lea, care s-a stins de boală. După ce Fabergé a creat un ou roșu pentru a puncta episodul, Familia Imperială i-a sugerat să ocolească această culoare.
De la câteva sute de dolari, la zeci de milioane
În perioada interbelică, ouăle Fabergé se vindeau la licitații și cu prețuri de câteva sute de dolari. Printre colecționarii de peste Ocean care le-au achiziționat a fost și Malcolm S. Forbes. Familia cu acest nume a deținut de-a lungul timpului nouă dintre cele 65 de ouă cunoscute publicului și a căror valoare a fost estimată, în anul 2004, la peste 100 de milioane de dolari. De asemenea, admiratori fără rezerve ai celebrelor ouă au fost și membrii Familiei Regale britanice, care astăzi deține trei astfel de piese, achiziționate de Regele George al V-lea și Regina Mary: Colonnade Egg Clock, Basket of Flowers și Mosaic. Regina Elisabeta a II-a a completat colecția cu numeroase alte obiecte de artă semnate de Fabergé. Și industriaşul Emanuel Nobel, nepotul celebrului Alfred Nobel, a comandat, în 1913, un „ou de gheaţă” cu aceeași celebră semnătură. A fost nevoie, totuși, să treacă decenii până când prețul acestor ouă să explodeze cu adevărat, iar astăzi faimoasele bijuterii valorează zeci de milioane de dolari fiecare.
Tezaurul din târgul de vechituri
În anul 2010, într-un târg de vechituri din SUA stătea neidentificat un prețios ou Fabergé pierdut de zeci de ani. Nu mai fusese văzut de peste un secol, din 1902, și a fost cumpărat de un comerciant oarecare cu 8.000 de dolari. Neștiind ce a achiziționat, acesta intenționa să ducă bijuteria la topit, ca să obțină aurul. Noroc cu un articol de ziar care vorbea despre aceste ouă și care i-a stârnit bănuieli. După ce stătuse într-o bucătărie ani la rând, prețiosul obiect de artă a fost achiziționat cu peste 20 de milioane de dolari de un colecționar și expus în mai multe rânduri.
Picătura de noroc
Peter Carl Fabergé nu a fost de la început bijutierul respectat și renumit al Familiei Imperiale a Rusiei. Originile sale sunt foarte umile, tânărul urmându-i tatălui său în meșteșugul prelucrării aurului, într-un atelier de subsol. A trăit mult timp modest, până când Țarul Alexandru al III-lea i-a văzut câteva bijuterii la o expoziție. Convins pe loc că Fabergé este exponentul noului val de artă rusească, țarul a dat ordin ca opera acestuia să fie expusă la Ermitaj, apoi i-a comandat primul ou. Cu o picătură de noroc a luat astfel naștere o legendă. Casa Fabergé continuă și azi să producă bijuterii, demonstrând că arta poate supraviețui oricărui imperiu.