Main menu

header

804 29 1de Călin Popa şi Adrian Barna

Pentru multinaționalele și companiile gigant nu par să existe crize. Bogații devin tot mai bogați, indiferent de vremuri, și este greu de imaginat că unele dintre aceste branduri „prea mari ca să cadă” au avut începuturi uluitor de modeste. Și totuși…

Nike A început cu… 500 de dolari

804 29 2Multe companii uriașe au pornit de la (aproape) nimic, dar poate unul dintre cele mai uimitoare exemple de succes este Nike. În anul 1964, studentul și atletul Phil Knight, alături de antrenorul său, Bill Bowerman, făceau o investiție de 500 de dolari și distribuiau dintr-un camion pantofi de sport japonezi. În primul an, noua companie a vândut 1.300 de perechi și a făcut un profit de 8.000 de dolari, iar în 1965, vânzările aproape se triplau. Odată cu deschiderea primului magazin, în anul 1966, pornea o companie care astăzi este cel mai mare producător de echipament sportiv al planetei, are un profit anual de peste 37 de miliarde de dolari și 75.000 de angajați în toată lumea.

TOMS Shoes Pantofi gratis cu profit de sute de milioane

804 29 3Tot despre încălțăminte, o întâmplare și o idee genială este vorba în povestea ascensiunii formidabile a unei companii care astăzi valorează peste 300 de milioane de dolari: TOMS Shoes. În anul 2006, antreprenorul american Blake Mycoskie mergea în vacanță în Argentina și dădea întâmplător peste un voluntar care aduna încălțăminte pentru copiii desculți care mergeau la școală. Observând că femeia nu avea fonduri suficiente, Mycoskie a decis pe loc să creeze un sistem prin care la fiecare pereche de pantofi cumpărați de un client să fie dăruită o altă pereche celor în nevoie. Răspunsul societății a fost uimitor, iar afacerea întreprinzătorului, care a pus la baza acestei afaceri o idee inspirată și mult activism, a luat un avânt global.

Mattel Mica afacere din garaj

Unul dintre cei mai faimoși producători de jucării din lume, gigantul Mattel, era în 1945 o mică afacere de familie, care vindea rame, dintr-un garaj. Câțiva ani mai târziu, familia Elliot și Ruth Handler începea să fabrice păpuși din resturi de pe lângă casă, iar succesul i-a uimit chiar și pe creatori. După ce și-au popularizat piesele într-un show tv și Ruth a creat păpușa Barbie, compania a explodat. Restul - până la Fisher-Price, Hot Wheels, Matchbox Cars, păpușile American Girl și linii întregi de jocuri pe computer - este istorie. Mattel este depășită în prezent, la nivel global, doar de Lego.

Walt Disney Company Salvată de Mickey Mouse

804 29 4Minunata lume a copiilor a creat un alt gigant fără egal, universul Disney, fără de care lumea contemporană, inclusiv cea a adulților, nu mai poate fi imaginată. Intrată pe ușa din față în cultura întregii lumi, The Walt Disney Company pornea la un drum fabulos… „pe ușa din spate”, mai precis în anexa unui modest apartament din Los Angeles, în anul 1923. Ideile geniale ale lui Walt Disney au înregistrat și eșecuri - prima sa companie a dat faliment, apoi cele dintâi filme de animație îi aduceau doar câteva sute de dolari. Dar în 1928 apărea Mickey Mouse. Fermecătorul personaj animat a fost nucleul în jurul căruia s-a creat un uriaș al distracțiilor de tot felul, care astăzi valorează aproape 100 de miliarde de dolari.

Hewlett Packard Brandul tech din spatele casei

804 29 5În 1939, Bill Hewlett și Dave Packard produceau mici elemente electronice în spatele unei case din Palo Alto, California. Într-un fel, se poate considera că aceasta a fost prima companie tech din Silicon Valley. Dar a fost nevoie ca, la un moment dat, un alt brand care abia începuse să-și ia avânt, Walt Disney Company, să comande anumite echipamente audio, pentru ca Hewlett Packard să înceapă să crească vertiginos. Spre deosebire de multe alte branduri, acesta a dat întâietate calității și unei rigurozități în execuție care au generat o adevărată cultură și un model de performanță, numit chiar „tipul HP”. Păstrând coordonatele profesionale și ca pionier al lumii computerelor, HP a crescut constant, în anul 2019 brandul având o valoare totală de aproape 35 de miliarde de dolari.

YouTube O idee de cubicul

Uriașul tech care astăzi furnizează peste un miliard de filme video zilnic, celebrul și influentul canal YouTube, a fost cândva doar… o idee. Dorind să împărtășească înregistrările într-o manieră cât mai simplă, Chad Hurley și Steven Chen, doi angajați care lucrau într-un cubicul, au pus la cale înființarea canalului de care în mileniul trei a auzit toată planeta. Ajunsă una dintre cele mai profitabile afaceri din lume, ideea celor doi este cotată la mai bine de 40 de miliarde de dolari.

Aldi O fostă băcănie de periferie

Cu peste 11.000 de magazine în 20 de țări, inclusiv SUA și China, Aldi este un gigant al comerțului pe care nu îl ocolește niciun consumator occidental cu venituri medii sau mici. Afacerea pornea în anul 1913, de la ideea unei băcănii pe care Anna Albrecht o deschidea într-o suburbie săracă a orașului german Essen. Două războaie mondiale și nenumărate crize economice mai târziu, Aldi, care pornea prezentându-se ca „magazin de spirtoase și produse alimentare”, are în prezent venituri de 53 de miliarde de euro și este printre primii retaileri din lume care a anunțat planul ambițios de a folosi doar ambalaje ecologice și organice începând cu anul 2025.

Samsung Start cu… tăiței

804 29 6Conglomeratul de dimensiuni globale Samsung este cunoscut în toată lumea și poate fi o bună ilustrare a felului în care decizia inspirată și „încăpățânarea” de a crea o reputație profesională impecabilă sunt o combinație cuantificabilă în sute de miliarde de dolari. Practic, în zorii celui de-Al Doilea Război Mondial, Lee Byung-chull înființa o băcănie micuță care făcea comerț cu tăiței, pește uscat și alte produse alimentare locale. După războiul din Coreea, întreprinzătorul o lua de la capăt și înființa o rafinărie de zahăr, apoi o fabrică de prelucrare a lânii care a tot crescut până când a ajuns cea mai mare din țară. După asocierea cu un brand coreean de comerț, Samsung a început să evolueze amețitor, a intrat într-o mulțime de alte domenii de activitate, astăzi asigurând a cincea parte din exporturile țării.

Giganți ca Facebook, Google, Apple, Alibaba, eBay sau Amazon, unele dintre cele mai bogate companii ale lumii, au pornit de la investiții financiare neînsemnate

Airbnb Debut cu câteva saltele gonflabile

În anul 2007, chinuindu-se să plătească chiria, Joe Gebbia și Brain Chesky au lansat un site prin care anunțau că doritorii dispuși să plătească puteau închiria trei saltele gonflabile în apartamentul din San Francisco. Nici inițiatorii înșiși probabil nu au putut bănui că noul Airbnb a devenit în doar un deceniu un fenomen mondial care le-a adus o valoare a afacerii de circa 40 de miliarde de dolari.