de Călin Popa şi Adrian Barna
Au existat dintotdeauna foarte mulți oameni cărora nu le plac treburile casnice. Dintr-o multitudine de motive - program prelungit, lipsa inspirației, reacție de respingere naturală a acestui tip de activitate curentă - se evită gătitul, cusutul de urgență, spălatul, călcatul etc. Fenomenul s-a amplificat într-atât în ultimii ani, încât studiile arată că americanii ar plăti și 5.000 de dolari pentru a se putea debarasa de curățenia de Sărbători.
N-au chef să munceasă și… plătesc
Compania de sondare a opiniei publice OnePoll a realizat o cercetare extinsă referitoare la apetitul americanilor de a face curățenie de Sărbători, mai exact și înainte, și după ce trece perioada cu zurgălăi, globuri și colinde. Indiferent că nu vor să spele geamurile înainte de Crăciun sau că au aversiune față de strânsul și curățatul după Anul Nou, americanii se declară dispuși să bage mâna în buzunar pentru a evita acest efort. Potrivit rezultatelor studiului, 46% dintre cei chestionați se declară dispuși să aloce și 5.000 de dolari pentru a-și vedea ca prin magie casa curățată în perioada Sărbătorilor de iarnă. De asemenea, 54 de procente dintre respondenți au declarat că situația sanitară pune o presiune în plus pe acest moment al anului și ultimul lucru de care mai au chef este să-și facă locuințele lună, chiar dacă în finalul lui 2020 reuniunile tradiționale de familie vor fi mai restrânse.
Stresați de munții de vase murdare
Participanții la cercetare au menționat pe primul loc respingerea față de ideea munților de vase murdare care se adună în urma unei mese în familie. Alte motive principale sunt curățenia generală a casei, de care s-au plâns 44% dintre cei chestionați, precum și diferența dintre timpul și energia înglobate în pregătirea meniului și rapiditatea cu care acesta se consumă, mai exact șase ore minimum pentru gătit și ornat pe lângă cele 35 de minute, în medie, pentru ca totul să fie înghițit. Studiul a evidențiat și faptul că tema curățeniei de după Sărbători ajunge să iște dispute în familie, regula fiind ca membrii care nu au luat parte la realizarea meniului să fie responsabili cu curățenia de după. Cum de regulă este vorba despre bărbați, lucrurile pot să nu se soldeze cu rezultatul scontat de femei, arată rezultatele cercetării. De asemenea, trei din zece respondenți consideră că spălatul vaselor cade exclusiv în sarcina gazdei.
Pe lângă disponibilitatea de a plăti, 70% dintre americanii chestionați au declarat că vor evita corvoada curățeniei și prin restrângerea numărului de invitați la masă, iar 77 de procente estimează că vor găti semnificativ mai puțin
Nu există ajutor gratuit
Circa 60% dintre cei chestionați în cadrul cercetării de piață au mărturisit că, deși membri ai familiei care au participat la reuniunea de Sărbători au promis că rămân să ajute la spălatul vaselor sau revin în zilele următoare pentru a contribui la curățenie, acest lucru nu se întâmplă aproape niciodată. Mai mult, în cazul a 85% dintre cei chestionați s-a remarcat faptul că primii care fug de responsabilitățile casnice post-Sărbători sunt copiii. „Interesant este faptul că, chiar dacă tehnologia a schimbat foarte mult posibilitățile de a fi ușurată această muncă și majoritatea oamenilor au acasă o mașină de spălat vase, mentalitatea vremurilor în care acest proces al curățeniei era unul îndelungat, laborios și greoi s-a păstrat”, detaliază Gail Conroy, director în cadrul LG Electronics USA. Tabloul general al cercetării referitoare la apetitul pentru curățenie arată, pe de altă parte, că și apelul la serviciile unor firme specializate este văzut cu reticență, mai ales în condiții de izolare și de restricții sanitare.