de Simona Soare Ghișea şi Claudia Mîţoi
Românii au format cozi încă din primele zile ale anului, pentru a-și plăti dările, la direcțiile de taxe și impozite locale. Asta și pentru a beneficia de reducerea de 10% acordată celor care achită, integral, impozitele pe locuință, mașină și teren. Termenul pentru acordarea bonificației este 31 martie, iar contribuabilii au posibilitatea să evite cozile și să plătească online sumele datorate, prin intermediul platformei Ghișeul.ro. Pe lângă această metodă, unele primării au propriul lor sistem de tranzacții online.
Aproape 18.000 de tranzacţii efectuate în doar 24 de ore
Numărul tranzacțiilor realizate prin platforma de plăți online Ghișeul.ro a crescut de la an la an. Ghişeul.ro (Sistemul Național Electronic de Plată Online cu Cardul Bancar) a înregistrat un nou record în data de 4 ianuarie. Astfel, s-au înregistrat 17.900 de tranzacţii în doar 24 de ore, valoarea sumelor colectate depăşind 4,659 de milioane de lei, a anunţat recent Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Recordul precedent, de 15.539 de plăți, a fost la 30 iunie 2020, în contextul în care, în ianuarie anul trecut, numărul maxim ajungea la 9.000, într-o singură zi. Bilanţul anului 2020 arată că au existat peste un milion de tranzacţii pe Ghişeul.ro. Acestea au totalizat peste 430 de milioane de lei. Anul trecut, platforma a fost interconectată cu Spaţiul Privat Virtual al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. În prezent, Ghișeul.ro are peste 794.000 de utilizatori activi, care pot achita online circa 300 de servicii publice centrale şi locale, toate cu zero comision. „Înregistrarea pe platforma Ghişeul.ro este simplă, rapidă şi sigură. Vă reamintim că persoanele fizice beneficiază de 10% bonificaţie la plata taxelor şi impozitelor locale până la data de 31 martie 2021”, a anunțat ADR. În 2020, peste 60 de noi tipuri de plăţi au fost introduse în platforma Ghişeul.ro, respectiv cele aferente prestării oricărui serviciu comunitar de utilitate publică, contravaloarea permiselor de conducere, plăţile pentru autorizaţiile de circulaţie provizorie, pentru certificatul de înmatriculare, taxele pentru emiterea paşapoartelor.
Faceți-vă cont pe Ghișeul.ro pentru a urmări situația obligațiilor
Prin intermediul site-ului www.ghiseul.ro există două modalități de plată: cu autentificare și fără autentificare. În primul caz, pentru a vă crea un cont pe platforma Ghișeul.ro, este necesar să dețineți un card bancar și să accesați secțiunea Solicită Date de Acces de pe prima pagină a site-ului. Apoi trebuie să parcurgeți următoarele etape: verificare CNP, validare card și trimitere e-mail cu datele de logare. Solicitantul datelor de logare (CNP-ul pentru care se face verificarea) trebuie să fie acelaşi cu titularul contului la care este atașat cardul pentru care se verifică identitatea. Utilizatorul și parola vor fi generate, dacă instituția publică este înregistrată în sistem și dacă este activă pentru plata cu autentificare. Informațiile de contact pot fi accesate în secțiunea Instituții înrolate. Pentru plata fără autentificare, nu sunt nece- sare utilizatorul și parola. Dacă alegeți această variantă, nu veți putea consulta în timp real situația obligațiilor de plată și istoricul tranzacțiilor. Astfel, vor fi achitate doar taxele și impozitele al căror cuantum este deja cunoscut. Prin această metodă, veți putea plăti impozitele și pentru alte persoane. Este important de menționat că transferul datelor de card are loc strict între dumneavoastră şi procesator. Autoritatea pentru Digitalizarea României și instituţiile beneficiare nu solicită şi nu stochează informațiile.
Sistem electronic propriu de plată
Oamenii mai au la dispoziție și alte modalități prin care pot plăti taxele fără să mai vină la ghișeu. Unele primării au propriul sistem electronic. De pildă, în Bucureşti, la Primăria Sectorului 2, plățile se pot face pe site-ul Direcţiei Venituri Buget Local Sectorului 2, prin accesarea secţiunii Platforma digitală. Dacă locuiți în acest sector, vă veți autentifica prin tastarea CNP-ului pentru persoane fizice şi a parolei obţinute în prealabil, în urma unei solicitări scrise, de la sediul din Strada Ziduri Moşi nr. 4 (în incinta halei noi din Piaţa Obor, etaj 2), al Direcţiei Venituri Buget Local Sector 2. Apoi veți naviga pe pagina de web a aplicaţiei ATLAS și veți vizualiza patrimoniul personal, situaţia debitelor pentru fiecare bun impozabil, a plăților efectuate şi modul de stingere a acestora. Totodată, aveţi posibilitatea de a urmări modul de calcul al taxelor şi impozitelor locale. De asemenea, puteţi lista o notă de plată pentru a o utiliza la tranzacția prin ATM, internet-banking, POS, sau puteți efectua tranzacția, folosind un card bancar VISA sau Mastercard prin accesarea tab-ului e-plata.
Mai multe municipii beneficiază de aplicații
Primăriile mai multor orașe dețin astfel de sisteme electronice. De exemplu, clujenii pot plăti impozitele locale online, pe site-ul https://www.e-primariaclujnapoca.ro/taxe/, unde există și un ghid de utilizare. Pentru a intra în sistem, introduceți în câmpurile ID şi PAROLA datele pe care le-aţi primit de la Direcţia de Taxe şi Impozite Locale, din cadrul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca. Ieșenii au și ei la dispoziție un astfel de sistem. Ei pot efectua plăți prin eTax. Pentru a folosi această aplicație, locuitorii municipiului Iași trebuie să comunice numele de utilizator și parola pentru site-ul https://dfpl.primaria-iasi.ro, care le-au fost eliberate în prealabil de primărie. Cei care doresc parola pentru eTax vor trebui să depună o cerere la Centrul de Informații pentru Cetățeni (sediul central și sediile din cartiere). Aceasta trebuie însoțită de copia cărții de identitate și de adresa de email. Timișorenii au posibilitatea să plătească impozitul prin aplicația ATLAS. Folosirea sistemului se poate face tot în baza unei parole de acces, pe care o puteţi obţine după completarea, listarea şi depunerea formularului de înregistrare la Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara. Aveți nevoie și de copia după actul de identitate.
Alte metode prin care veţi evita statul la coadă
Majoritatea primăriilor permit transferul prin bănci cu ordin de plată, utilizând sisteme electronice, precum internet-banking. Ordinul de plată tre- buie să conţină beneficiarul, codul de identificare fiscală al acestuia, banca și contul IBAN aferent impozitului. Persoanele fizice vor completa CNP-ul, numele aferent contribuabilului și ce reprezintă tranzacția (impozit pe clădire, teren sau mașină). Plata se mai poate face la oficiile poștale sau prin mandat poștal. La oficiul poștal, veți achita cu numerar. Dacă alegeți plata prin mandat poștal, trebuie să știți că acesta are două părți: mandatul poștal propriu-zis și cuponul. Pe mandat veți trece la destinatar Direcția Impozite și Taxe Locale a orașului respectiv, adresa, precum și suma în cifre și în litere. Pe fața cuponului mandatului poștal, vor fi completate expeditorul cu adresa exactă și suma în cifre. Pe verso, cuponul se completează la rubrica loc pentru corespondență: Direcția de Impozite și Taxe Locale din localitatea respectivă, datele contului IBAN și localitatea. O altă modalitate pentru achitarea impozitelor și taxelor locale fără comision este stația de plată SelfPay. Sibienii, arădenii, locuitorii comunei Ciugud din județul Alba, dar și bucureștenii din sectoarele 4, 5 și 6, pot apela la acest sistem. Plata se poate face prin numerar, bon de rest sau prin aplicația mobilă SelfPay. Tot ce aveți de făcut este să mergeți la cea mai apropiată stație SelfPay cu documentul de identitate. În prealabil, este necesară scanarea codului de bare de pe înştiinţarea de plată sau prin introducerea CNP-ului, indiferent de sumă.