Main menu

header

815 31 1de Irina Țolea şi Silviu Ghering

Agenda evenimentelor culturale începe să se dezmorțească odată cu scăderea incidenței epidemiologice din unele zone ale țării. Alături de reprezentațiile online, spectacolele cu public revigorează o stagiune aflată în convalescență, puternic marcată de pandemie. Prezentate virtual ori în sala de spectacol, comedii celebre, drame romantice ori spectacole de operetă încearcă să mențină un echilibru în relația artist-spectator. În continuare vă recomandăm câteva evenimente care se disting în programul instituțiilor culturale din această săptămână.

„O scrisoare pierdută”, reprezentație live transmisă de „Naționalul” timișorean

O propunere de neratat vine în această săptămână din partea echipei Teatrului Național din Timișoara, care va transmite live o variantă inedită a spectacolului „O scrisoare pierdută”, în viziunea regizoarei Ada Lupu. Celebrul text al lui Caragiale, ce ironizează viciile națiunii fără restricții, de la cele politice și sociale la cele individuale, este prezentată acum într-o viziune modernă, ce transpune mesajul lui Nenea Iancu în zilele noastre. Și cum multe obiceiuri proaste ale românilor s-au păstrat timp de peste 100 de ani, ambalajul atractiv în care este împachetat acum textul, cu jocuri de lumini, decoruri și costume contemporane, le face să fie mai ușor de recunoscut și de asumat. Din distribuție fac parte Matei Chioariu, Claudia Ieremia, Romeo Ioan, Ion Rizea, Bogdan Spiridon și Victor Manovici. Spectacolul este programat pe 24 ianuarie, de la ora 18:00. De asemenea, pe 28 ianuarie, de la ora 19:00, „Naționalul” timișorean va transmite spectacolul „Nopți Albe”, după F. Dostoievski, în regia lui Stefano de Luca, o emoționantă poveste de dragoste avându-i ca principali protagoniști pe Mădălina Ghițescu Petre și Andrei Chifu. Spectacolele sunt disponibile gratuit pe canalul de YouTube, pagina de Facebook și pe site-ul instituției (www.tntimisoara.com).

„Opt femei”, mai înverșunate ca niciodată pe scena Teatrului Național din Iași

Teatrul „Vasile Alexandri” din Iași și-a redeschis porțile și invită publicul în sală, accesibilă deocamdată doar într-un procent de 30% din capacitate. În această săptămână, la Sala Mare a „Naționalului” ieșean puteți urmări pe 21 și 22 ianuarie celebra comedie satirică a lui Alexandru Kirițescu, „Gaițele”, în regia lui Ovidiu Lazăr, iar pe 23 ianuarie, se joacă spectacolul „Colivia”, de Georges Feydeau, o montare în premieră pe țară, semnată de Cristian Hadji-Culea. De asemenea, pe 24 ianuarie puteți vedea spectacolul „Opt femei”, de Robert Thomas, în care, sub pretextul unei intrigi polițiste, regizoarea Irina Popescu-Boieru dezvăluie meticulos defectele permanent ascunse ale femeilor. Într-un context propice, cum ar fi o crimă într-o casă izolată, secretele și minciunile, egoismul, intoleranța și orgoliile ies la lumină spulberând prin contrast o serie de mituri legate de sexul slab. Toate spectacolele încep de la ora 19:00.

„Lăsați-mă să cânt”, online la Opera Națională din Cluj

La Cluj-Napoca, Opera Națională continuă stagiunea online și, în această săptămână, îi invită pe iubitorii genului liric să descopere compoziții celebre românești și internaționale prin două reprezentații de succes. Pe 22 ianuarie, talentatul bas Petru Burcă susține recitalul intitulat „Fulgi de lied și poezie”, în programul căruia sunt incluse armonioase partituri semnate de: Franz Schubert, Robert Schumann, Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin și Madchens Wunsch. De asemenea, pe 24 ianuarie, puteți urmări opereta „Lăsați-mă să cânt”, de Gherase Dendrino, o originală pledoarie pentru valoarea creației muzicale românești ce readuce în atenția publicului genuri precum: marșul, hora și jocul, romanța sau valsul. În rolurile principale îi veți întâlni pe Cristian Mogoșan și Diana Gheorghe. Își dau concursul Corul, Ansamblul de Balet și Orchestra Operei din Cluj-Napoca, condusă de maestrul Adrian Morar. Spectacolele încep la ora 19:00 și sunt accesibile gratuit pe pagina de YouTube și pe site-ul instituției (www.operacluj.ro).

„Mireasă de împrumut”, în foaierul Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște

Ce nu face omul pentru bani? Unii se și însoară. Cât de ușor sau de complicat este să faci asta puteți afla din spectacolul „Mireasă de împrumut”, de Astrid Lindgren, programat pe 23 ianuarie, de la ora 19:00, la Teatrul „Tony Bulandra”, din Târgoviște. După o lungă așteptare, instituția revine la spectacolele cu public și, în cadrul programului intitulat „Teatru Antivirus”, își va desfășura deocamdată reprezentațiile în foaierul teatrului, cu respectarea tuturor măsurilor epidemiologice. Comedia, regizată Răzvan Popa, ilustrează, într-o formulă dinamică, plină de umor și de răsturnări de situație, efectele compromisului pe care un nepot este gata să-l facă pentru a moșteni o avere consistentă de la o mătușă bogată. Următoarea reprezentație în programul „Teatru Antivirus” este pe 24 ianuarie, de la ora 19:00, când puteți viziona spectacolul „Nora”, de Henrik Ibsen, în regia lui Gelu Badea.

Emilian Oprea, rol de excepție în „Tartuffe”, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila

815 31 2Artiștii și publicul se pot reîntâlni și la Brăila. Teatrul „Maria Filotti” își reia spectacolele cu public, deocamdată doar duminica și la un nivel redus din capacitatea Sălii Mari. Aici se joacă pe 24 ianuarie, de la ora 18:00, spectacolul „Doi pe un Balansoar”, de William Gibson, în regia lui Victor Ioan Frunză. Textul celebru, abordează cu tandrețe și emoție tema relației imposibile, refugiul iluzoriu în care se retrag victimele eșecului sentimental. Într-un New York necruțător cu cei slabi, Jerry și Gittel (interpretați de Alin Florea și Corina Moise), trăiesc experiența unei iubiri providențiale, care se consumă exploziv și intens ca un foc de artificii. Următoarea reprezentație la Sala Mare a Teatrului „Maria Filloti” are loc pe 30 ianuarie, de la ora 18:00, când este programat spectacolul „Tartuffe”, de Molliere, avându-l ca principal protagonist pe Emilian Oprea. Regizorul Alexandru Mâzgăreanu ilustrează un portret al parvenitului valabil încă în contemporan chiar și la 400 de ani de la nașterea textului.

Menționăm că informațiile prezentate în cadrul rubricii „Scena și Ecranul” pot suferi modificări în funcție de evoluția situației epidemiologice.