de Călin Popa şi Daniel Şuta
De multe ori, înainte de alcătuirea unui dosar de creditare intră în joc evaluarea subiectivă a ofițerului de credite. Pentru a se îmbunătăți acest aspect, inteligența artificială urmează să calculeze „gradul de încredere” al unui solicitant de împrumut bancar.
Răspunsul „corect” la zece întrebări
Compania japoneză DeepScore, din Tokyo, a elaborat o aplicație de recunoaștere a vocii și chipului persoanelor care doresc să obțină o creditare. Prezentată recent la Consumer Electronics Show, noua unealtă electronică va determina „un scor pentru persoanele care vor un împrumut, la îndemâna companiilor de asigurări și a altor entități financiare”. Practic, în timp ce solicitantul va răspunde la zece întrebări, sistemul îi va analiza chipul și schimbările vocii și va calcula un „grad de încredere” care va contribui la aprobarea finală a împrumutului. Potrivit reprezentanților companiei, aplicația poate determina gradul de încredere al oricărei persoane cu o acuratețe de peste 70%. Imediat ce a fost anunțată dezvoltarea sistemului, mai mulți oameni de știință au ridicat problema pericolului de discriminare care apare dacă un solicitant are un tic al feței sau anxietate. „Îmi pot atinge nasul pentru că sunt emotiv sau am un tic nervos. Asta nu înseamnă că mint”, detaliază Rumman Chowdhury, fondator al brandului Parity AI.
Deficiențe și controverse
Pe piață există aplicații care folosesc inteligența artificială pentru a determina preferințele politice ale celor analizați sau chiar orientarea lor sexuală. De altfel, cei care au elaborat aplicația afirmă că noua tehnologie este un rezultat al studierii a peste 200 de cercetări care fac legătura între capacitatea de a minți și reacția corpului unei persoane care încearcă să ascundă adevărul. De partea cealaltă, mulți specialiști afirmă că aceste repere nu sunt standard, expresia feței nefiind un indicator automat al stării interioare a unei persoane. Mai mult, aplicațiile anterioare destinate recunoașterii faciale au demonstrat deficiențe majore în dreptul femeilor sau al persoanelor de culoare. În aceste condiții, deși producătorul afirmă că a eliminat foarte mult din aceste neajunsuri, experții recomandă ca noul sistem să nu aibă „ultimul cuvânt” în aprobarea sau respingerea unui credit și să se dea în continuare întâietate solidității dosarului candidatului.
„Când o persoană minte, resimte stres care se reflectă imediat în ochi, în mișcările involuntare ale feței și corpului, precum și în voce“ (Shirabe Ogino, CEO al DeepScore)
Aplicaţia dă alarma
Încercând să explice felul în care funcționează aplicația, producătorul a dat exemplul unui bolnav de cancer care merge să facă o asigurare și încearcă să-și ascundă boala care se află în stadiu incipient. „Dacă aplicația crede că persoana care are o astfel de doleanță nu a dat răspunsuri oneste la întrebări, va alerta companiile s-o taxeze în plus sau să ceară examene medicale suplimentare”. În același timp, însă, oponenții metodei afirmă că „nu există algoritm care să fie 100% corect”. În paralel cu toate aceste controverse, compania care a elaborat noua aplicație este în centrul unor alarme referitoare la menținerea intimității persoanelor care aplică pentru un credit, producătorul neavând pe website un capitol destinat siguranței datelor personale.