Main menu

header

817 29 1de Călin Popa şi Florica Pintea

Cea mai recentă cercetare în materie de tendințe în modă a pus în evidență faptul că jumătate dintre clienții potențiali sunt de părere că moda consumerismului în neștire a apus și, totodată, că nu mai sunt dispuși să cheltuiască pentru etichete, ci pentru personalizare.

Social media exacerbează consumerismul

Moda „fast”, mai exact crearea în masă de copii la preț accesibil după un model de succes, este pe cale să lase loc hainelor personalizate. Aceasta este concluzia unui studiu OnePoll, realizat la solicitarea unei companii producătoare de saltele ecologice și derulat pe 2.500 de respondenți. Astfel, 54% dintre cei chestionați au declarat că prețul foarte mic pentru o copie a unei piese realizate de un brand mare nu mai este o opțiune și că se opun unei asemenea achiziții. Pe de altă parte, voluntarii care au luat parte la cercetare afirmă că rețelele de socializare au exacerbat fashionul de acest tip, „obligându-i” pe cei care postează des să-și schimbe hainele în conformitate, mult mai frecvent decât în condiții normale.

Sustenabilitatea, cursă cu obstacole

817 29 2Cercetarea s-a oprit asupra percepției publice despre sustenabilitate și astfel a reieșit faptul că aceasta este o adevărată cursă cu obstacole, întrucât 46% dintre cei chestionați sunt de părere că nu pot fi în același timp și în ton cu moda, și atenți la problemele de mediu pe care le generează industria. De asemenea, 54 de procente dintre respondenți susțin că sunt mai interesați de preț decât de costul pentru natură al fabricării hainelor, chiar dacă 64% se declară preocupați de poluare. Totodată, 44 de procente dintre voluntari au afirmat că aruncă frecvent haine care sunt foarte bune, preferând acest gest efortului de a le duce la un centru specializat sau de a le dona. „Deși nu este foarte simplă, autoeducarea în spiritul atenției la risipa pe domeniul hainelor poate duce la decizii mult mai bune”, punctează Mark Abrials, co-fondator al Avocado Mattress.

Crește numărul celor care apelează la piese second hand

817 29 3Decât să dea bani puțini pe piese noi care copiază în serie modele ale marilor branduri, tot mai mulți consumatori chestionați de OnePoll afirmă că dau aceleași sume pe originale second hand. Practic, 29% dintre respondenți și-au schimbat abordarea din această perspectivă. De asemenea, 48 de procente dintre cei chestionați susțin că își folosesc în ținutele de casă hainele pe care nu le mai poartă pe stradă, iar unii dintre aceștia au afirmat că le utilizează pentru... opere de artă!

„Renunțarea la obiceiurile vechi se poate dovedi dificilă, dar a deveni un consumator conștient este mult mai bine și pentru sănătatea personală, și pentru starea planetei“ Mark Abrials, co-fondator al Avocado Mattress, California

Rabat la calitate, exploatarea muncii

Procesul de realizare și de distribuție în cadrul modei „fast” lasă foarte mult de dorit pe direcția calității produselor, hainele achiziționate în acest fel ajungând la gunoi după doar câteva purtări, arată datele specialiștilor consultați de thegoodtrade.com. De asemenea, în industria modei „fast” este invocată exploatarea prin muncă. Potrivit jurnalistei britanice Lucy Siegle, autoare a documentarului „The True Cost” („Adevăratul preț”), faptul că brandurile fac profituri apreciabile vânzând la preț mic „înseamnă că lucrătorii de pe lanțul acesta sunt plătiți cu mult sub limita venitului minim”.