de Călin Popa şi Daniel Alexandrescu
Din seria cercetărilor menite să împingă tehnologia spre o eră mai curată face parte proiectul britanic numit BioUltra, un tren care ar urma să folosească pe post de combustibil deșeurile umane și animale, inclusiv cantitățile enorme de alimente care se aruncă la gunoi în fiecare an.
Lumini UV, suprafețe antibacteriene și ventilație performantă
Creație a cercetătorilor de la Ultra Light Rail Partners, companie din Worcester, revoluționarul mijloc de transport va putea transporta 120 de pasageri și va atinge o viteză de 80 de kilometri pe oră. În lungime de 20 de metri, acest tren va folosi biometan obținut din deșeuri, care este transformat în energie electrică. Acesta este cel de-al doilea proiect al companiei care a folosit granturi guvernamentale pentru a lansa anterior o versiune mai mică, cu o capacitate de 60 de persoane, la începutul anului 2019 și circulă din vara anului trecut. Adaptat la condițiile impuse de pandemie, noul model va avea lumini UV care să distrugă germenii, suprafețe antibacteriene și un sistem performant de ventilație.
„Cel mai curat tip de transport public”
BioUltra este gândit pentru a înlocui, în timp, poluantele motoare diesel și va fi folosit pe liniile secundare. În condițiile în care Guvernul britanic a anunțat renunțarea la motoarele diesel în 2040, cercetătorii se întrec în a găsi soluții pentru lumea viitorului fără motorină. Unele dintre acestea sunt combustibilii bio, alături de hidrogen și electricitate. Avantajele BioUltra sunt certe și evidente - emisii toxice zero și diminuarea nivelului deșeurilor. „Biometanul este cel mai prietenos cu mediul înconjurător dintre combustibilii alternativi. Suntem încântați că acest tip de alimentare, accesibilă, ușor de produs la nivel local, stă la baza produselor noastre, primele de acest fel din lume. Combinația dintre biometanul fără emisii și lipsa completă a particulelor rezultate din circulația rutieră face din această formulă cel mai curat tip de transport public”, punctează Christopher Maltin, director tehnic al Ultra Light Rail Partners.
„Ne-am propus să oferim o alternativă realistă pentru toate orașele din Marea Britanie, mari sau mici, de a renunța la vehiculele cu motoare diesel, ceea ce ar îmbunătăți semnificativ calitatea vieții și ar scădea mortalitatea generată de poluare“ Beverley Nielsen, șef de proiect BioUItra
Reintrare în circulaţie a mii de kilometri de cale ferată
Biometanul este un derivat superior al biogazului, care se produce prin prelucrarea unor surse variate, de regulă deșeuri și resturi, umane și animale. De pildă, reziduurile de cereale (grâu, orz, orez, trestie de zahăr, soia etc.), dejecțiile de la ferme de vite, porci, păsări și oi, resturi alimentare, deșeuri de hârtie, lemn, resturi rămase după procesarea alimentelor, gaz rezultat în urma tratării apelor reziduale. Noul tren va putea circula peste 3.200 de kilometri între două încărcări, grație în principal greutății sale reduse (20 de tone), la jumătate față de un tren echipat cu motor diesel. Mijlocul de transport va opera pe acele linii care au fost abandonate odată cu avansul traficului auto și pe care Guvernul britanic și-a propus să le reabiliteze și să le repună în circulație - este vorba despre mii de gări și mii de kilometri de cale ferată. Autoritățile britanice au alocat deja 500 de milioane de lire sterline reconectării tuturor orașelor țării cu ruta principală de cale ferată, prin intermediul acestor linii secundare, notează „Daily Mail”.