de Călin Popa şi Adrian Barna
Condițiile foarte speciale impuse de pandemia de COVID-19 au modificat semnificativ comportamentul cumpărătorilor, iar trecerea masivă la comerțul electronic a generat necesitatea apariției unor formule hibrid, așa-numitele magazine „figitale”, combinații între cele fizice și cele digitale, care sunt considerate o revoluție a comerțului la nivel global.
Shoppingul fizic rămâne preferat
În ciuda unei creșteri enorme a comerțului electronic, acesta reprezintă chiar și în condiții de restricții extinse doar puțin peste zece procente din total. Totuși, retailerii nu au rămas indiferenți la avantajele pe care le oferă experiența online a clienților, care s-a văzut din plin de Black Friday și în profiturile record ale Amazon, neafectate de pandemie, astfel fiind inițiate formule de a face cumpărături fizice cu numeroase avantaje oferite de tehnologie. Considerând că cele două tipuri de shopping nu sunt opuse, ci complementare, Federația Națională de Retail din SUA înregistrează o creștere a numărului de spații comerciale care pun la dispoziția clienților experiențe digitale complexe.
Spații care își recunosc clienții
Folosind inteligența artificială, în principal recunoașterea facială, unele magazine de bricolaj sau de materiale de construcții își recunosc clienții. De asemenea, mulți dintre cumpărători sunt salutați la intrare, așa cum se întâmplă în cazul retailerului de haine Uniqlo, din Japonia. La ieșire, cu ajutorul cipurilor introduse în haine, nu mai este nevoie să fie scanate codurile de bare, experiența de shopping devenind mult mai personalizată și implicit mai prietenoasă.
Cumpărături asistate
O formulă „figitală” a fost pusă în aplicare și în unele magazine Nespresso din Europa și SUA, în care clienții își selectează produsele dorite, le pun într-un container mare, iar suma de plată este afișată imediat, cu ajutorul cipurilor conectate. Consumatorii pot pleca din magazine cu produsele fără să mai fie nevoie de vreo verifi- care. Pe lângă micșorarea personalului, cumpărătorii au o experiență specială prin faptul că angajații îi asistă, recomandându-le un produs sau altul, ori oferind informații.
Oglinzi inteligente pentru probe virtuale
Potrivit previziunilor realizate de Federația Națională de Retail din SUA, în perioada imediat următoare, în magazinele figitale vor exista camere inteligente, care vor recunoaște articolele în dreptul cărora se opresc clienții și unde vor putea fi amplasare reclame. Aceleași dispozitive vor identifica produsele din coșuri, fără să mai fie nevoie de cipuri de conectare, astfel încât se vor evita cozile, iar clienții vor putea vedea în orice moment cât au de plătit. De asemenea, cu ajutorul unor oglinzi „smart” interconectate, clienții vor putea proba virtual hainele pe care ar dori să le cumpere, fără a mai fi nevoie să meargă în spații special amenajate.
Experiența „figitală“ de shopping este tot mai prezentă în magazinele de cosmetice, unde se pot „proba” electronic produsele dorite
Realitate augmentată pentru achiziţia casei ideale
Tehnologia a intrat de ceva vreme și în segmentul cumpărăturilor imobiliare, consumatorii având posibilitatea, cu ajutorul realității augmentate, să-și exploreze virtual alegerile. Astfel, clienții vor putea intra în sediul unei agenții și, cu ajutorul unei tablete, nu doar să vadă ce potențial are viitoarea lor locuință, ci și s-o aleagă din tot portofoliul pe cea care li se potrivește cel mai bine, efort considerabil mai mare dacă nu ar fi implicate mijloacele digitale.