de Simona Soare Ghișea şi Florica Pintea
În perioada concediului de maternitate, din ce în ce mai multe femei se gândesc să renunțe la cariera lor anterioară și să-și dezvolte un business care să le ofere independență financiară și mai mult timp petrecut cu cei dragi. Dacă „mamprenoriatul” reprezintă sau nu o alternativă viabilă, aflați de la Alina Bota (medalion), consultant în afaceri și fondator „Mamprenoare” (www.mamprenoare.eu).
„Româncele sunt buni manageri și excelenți antreprenori”
- Potrivit unui raport Eurostat, România ocupă locul 1 în Uniunea Europeană în privința femeilor care conduc afaceri din funcțiile de senior executive. De ce considerați că sunt româncele atât de atrase de poziții de conducere?
- În primul rând, româncele sunt atrase de educație și avem șansa ca în România educația să fie gratuită și nu avem bariere culturale. Ca urmare, în România sunt mai multe femei cu studii superioare decât bărbați (16,5% versus 14,2% în 2017). Româncele se diferențiază și prin faptul că au abilități tehnice peste media europeană: 26% dintre specialiștii ITC din România sunt femei, spre deosebire de 17,2% cât este media europeană. Dacă luăm în calcul femeile românce cu profil pe LinkedIn, 21% dintre ele au pregătire tehnică, spre deosebire de alte țări unde media este undeva la 5%. Româncele sunt atât buni manageri, cât și excelenți antreprenori. Și mediul socio-economic este propice în țara noastră, plătim femeile aproape egal cu bărbații. Suntem pe locul 1 în Europa în ceea ce privește diferența dintre femei și bărbați care este de 3%, media europeană fiind de 16%. Până și în administrație sunt mai multe femei decât bărbați - 53,5%, trend care din păcate nu se regăsește și în politică.
- Care sunt abilitățile de care o mamă are nevoie pentru a deveni antreprenor?
- În primul rând, are nevoie de o pasiune, de o activitate pe care o face cu mare plăcere, unde are competențe și abilități sau le poate obține ușor. În al doilea rând, are nevoie de un plan clar pentru dezvoltarea afacerii. Timpul și resursele financiare sunt împărțite între copil și afacere, de aceea era nevoie de un ghid în care să aibă clar explicate etapele pe care trebuie să le parcurgă pentru a ajunge repede la profit. Am lansat ghidul în urmă cu 5 ani, în cadrul workshopului „Și mămică, și antreprenor de succes”, webinar care a ajutat sute de femei să pornească cu dreptul în afaceri.
„Platforma scade costurile cu peste 95%”
- Cum v-a venit ideea înființării acestui business?
- În 2016, am cunoscut prima mamă antreprenor, am realizat faptul că „mamprenoriatul” este un fenomen în plină dezvoltare în România. Femeile pe care le întâlneam aveau diverse afaceri, erau din diverse colțuri ale țării și mi-a venit ideea de a le conecta pentru a face parteneriate și pentru a le putea sprijini în dezvoltarea afacerilor lor.
- În ce constau beneficiile pe care le primesc mamele prin intermediul acestei comunități?
- Avem identificate trei zone mari în care noi ne putem implica: branding și promovare, educație antreprenorială și networking. Platforma noastră online scade cu peste 95% costurile promovării online și le oferă afacerilor o imagine vizuală profesionistă și coerentă. Majoritatea afacerilor conduse de femei sunt microîntreprinderi. Timpul și bugetul sunt două resurse care le lipsesc mamelor și nu toate au abilități tehnice, de marketing sau de a scrie articole sau postări. Le oferim posibilitatea să-și facă propria lor pagină web pe platforma noastră, iar noi ne ocupăm de promovare. Dacă o pagină web de prezentare bine făcută are un cost de minimum 500 de euro (un magazin online pornește de la 1.000 de euro), mentenanța lunară a unui website de prezentare este între 25 și 50 de euro și bugetul de SEO necesar pentru a face pagina vizibilă pe Google este de câteva sute de euro pe lună, abonamentele noastre sunt între 8 și 20 de euro lunar. Pagina de companie este inclusă în acest preț, iar membrele pot să-și modifice pagina proprie ori de câte ori doresc, acest lucru fiind la fel de simplu ca și completarea uneia de Facebook. Ele primesc acces gratuit la evenimentele de educație antreprenorială sau networking și pot fi chiar speakeri în cadrul acestora.
„Organizăm cinci tipuri de evenimente”
- Ce activități derulați?
- Odată cu pandemia, ne-am mutat toate activitățile online. Organizăm cinci tipuri de evenimente. Unele dintre acestea sunt „Analiză & Planificare Trimestrială a Afacerii” și „Action Learning Sets” - coaching de grup, în care lucrăm în echipe și unde ne expunem provocările în afaceri și colegele de echipă ne ajută să găsim soluția potrivită. Avem un târg online, unde prezentăm fiecare câte un produs sau un serviciu propriu, o întâlnire de networking lunară, „Meet&Learn Business”, în care una dintre membrele comunității care are o specializare în fiscalitate, legislație, marketing, design sau vânzări susține un webinar pe o temă de business. Există și o întâlnire de networking lunară, „Lifestyle Tips”, care constă într-un webinar pe teme de stil de viață. Vom avea și Asociația „Mamprenoare”, care are ca obiectiv principal susținerea antreprenoriatului mamelor și proiecte caritabile.
- Câte „mamprenoare” s-au înscris în platformă?
- Afacerile membrelor noastre sunt tipice pentru mamprenoare: cabinete medicale, de terapii, firme de coaching sau consultanță, mici ateliere de producție, centre educaționale, grădinițe, școli, agenții de turism, restaurante, firme de evenimente, saloane de înfrumusețare. Din păcate, multe dintre ele au fost puternic lovite de pandemie și au fost nevoite să-și restrângă activitatea sau să se reinventeze, așa că multe dintre profiluri sunt acum în acest proces de transformare. Ne dorim ca până la finalul anului să strângem pe platforma noastră minimum 500 de mici afaceri locale. Acum avem în jur de 100 active.
„Pandemia a venit cu multe provocări”
- Cum se pot înscrie femeile în comunitatea „Mamprenoare”?
- Pe platformă se pot înscrie femeile (mame sau nu) cu o afacere care funcționează legal. Pentru femeile care nu au încă afacere avem un webinar și un program 1 la 1 de dezvoltare a unui business de la zero. Când afacerile sunt pregătite să vândă și au deja o imagine vizuală (logo), pot fi listate pe platformă.
- Cât de pregătite au fost mamele să-și mute businessul în online, în contextul pandemiei?
- Din păcate, pandemia a venit cu multe provocări pentru mamele antreprenor. Noi am venit în sprijinul lor cu evenimente în care specialiștii le dădeau sfaturi pentru a le încuraja să continue comunicarea online, chiar dacă afacerile lor erau închise. Multe dintre mamprenoare au realizat cât de importantă este prezența în mediul online. Ele au folosit perioada în care afacerile nu erau active pentru a lucra la imaginea lor în online și efectul pozitiv s-a văzut. Astfel, afacerile au crescut foarte mult în vizibilitate în această perioadă.
„Avem multe membre care au născut de curând“
- Prin ce alte metode mai sunt promovate afacerile mamelor din cadrul comunității?
- În primul rând, prezența pe platformă a profilului firmei, a evenimentelor organizate de ele, a produselor lor și a profilului de specialist le fac ușor de găsit cu Google Search. Cam asta ar face și un website propriu, însă la alte costuri. Alte canale de promovare sunt pagina noastră de Facebook, grupul „Mamprenoare România” și canalul de YouTube. Avem și o revistă glossy în care vedete sunt în exclusivitate „mamprenoare” din comunitatea noastră și care este un proiect editorial unic. Mamele au șansa să strălucească așa cum își doresc în paginile unei reviste glossy, care are un impact extrem de puternic atât în dezvoltarea afacerilor lor, cât și a brandului lor personal. Avem multe membre care au născut de curând și mame cu doi-trei-patru copii care conduc afaceri profitabile.