de Silviu Ghering şi Adrian Barna
Istoricul baraj de la Bicaz (sau, după denumirea locală, Izvorul Muntelui), care ar trebui să fie lecție de sine stătătoare în orice carte de geografie pentru clasele primare, a fost prima construcție gigantică din țară. Denumit „Școala hidroenerge- ticii românești”, a fost la vremea respectivă, anii ’50, realizarea inginerească de cea mai mare anvergură de până atunci din România.
Barajul necunoscut de sub pământ
Concret, în cifre seci, marea construcție hidrotehnică de la Bicaz a fost ridicată în 10 ani, în perioada 1950-1960. Apele Bistriței au fost stăvilite printr-un „baraj de greutate”, din beton, cu înălțime constructivă de 127 m, o lungime la coronament de 435 m, lățimea maximă la bază fiind de 119 m, iar la coronament de 12 m. Nu multă lume știe, însă, că, în afara acestor date cunoscute, barajul intră 30 de metri sub pământ, mai mult încă, injecţiile de consolidare, cu lapte de ciment sub presiune, s-au făcut până la adâncimea de 100 de metri. Se poate spune, pe bună dreptate că mai este un baraj sub pământ.
Deschidere spre pitoreștile Borsec sau Vatra Dornei
Dar nu despre barajul în sine vrem să vă istorisim aici, ci despre viaductul Poiana Teiului (sau Poiana Largului), adevărată „bijuterie” rutier pe drumul național 15, care traversează „coada” lacului Bicaz în dreptul satului Poiana Largului din comuna Poiana Teiului din județul Neamț, situat la kilometrul 243+610 pe DN15. Viaductul are o lungime de 542 m, iar pe malul drept al Bistriței se ramifică în două secțiuni cu raze de curbură de 120 m. Ramificația către Tulgheș și Borsec reprezintă continuarea aliniamentului viaductului, în timp ce a doua ramificație este o bretea de racordare a DN15 cu DN17B spre Vatra Dornei. „Podul” principal are 26 de deschideri de câte 23 m fiecare, din care 22 pe porțiunea în aliniament, și o deschidere de 36 m peste albia Bistriței (între pilonii 23 și 24), rezultând o lungime totală de 634 m. La care se adaugă breteaua de racordare cu DN17B, care are trei deschideri de 23 m și o lungime de 69 m. Construcția a început în 1958, a fost dată în exploatare în 1961 și s-a finalizat în 1964.
Admirați liniștiți peisajul spectaculos de pe viaduct: lățimea fundațiilor pilonilor a fost majorată de la 5 m la 7 m în cadrul reabilitării din perioada 2006-2007 la fiecare a cincea deschidere și la pilonii 23 și 24, adiacente deschiderii de 36 m cu scopul sporirii siguranței și stabilității generale în situațiile catastrofale