de Călin Popa şi Florica Pintea
Accesoriu de modă care nu pune în valoare silueta sau anumite date fizice, cum fac hainele sau bijuteriile, poșeta se situează undeva între inspirație, design și funcționalitate. De-a lungul secolelor, acest obiect a avut o cale și o istorie proprii, distincte, și a stârnit imaginația creatorilor până la apariția unor adevărate opere de artă, tratate ca atare de casele de licitații, de colecționari și de muzee.
Designul cu animale din secolul al XVII-lea
În ultimii ani, marile branduri au strâns legăturile cu artiști de top, cu pictori, arhitecți și experți în volumetrie, pentru a crea cele mai frumoase poșete care se pot imagina - artiștii Tracey Emin sau Marc Quinn sunt doar două exemple. La rândul lor, Chanel, Dior sau Hermès propun modele de fiecare zi care ar sta foarte bine în muzee sau în colecții de artă. „Practic, nu purtăm aceste obiecte, ci le etalăm; au acel nivel de independență care le permite să existe în forme neobișnuite, de animale, de pildă, pline de pietre prețioase, decorate sau pictate în toate felurile. Sunt ca niște pânze pe care un artist își poate lăsa liberă imaginația”, detaliază Lucia Savi, curator al expoziției „Bags. Inside out”, care poate fi văzută la Muzeul de Artă V&A, din Richmond, Virginia, până spre sfârșitul acestui an și care expune o astfel de poșetă, în formă de broscuță, foarte populară în anii… 1600.
Coșuri cu flori
În ultimele secole, ca și astăzi, de altfel, o poșetă poate fi un cadou foarte nimerit pentru o doamnă. De altfel, la un moment dat, aceste obiecte realizate manual erau chiar daruri de preț pe care și le făceau aristocrații unii altora, notează BBC. Odată cu apariția celebrei reticule, precursoarea poșetei de mână din prezent, imaginația artiștilor care dintr-o dată se vedeau în fața unor suprafețe plane, pe care le decorau după pofta inimii, nu a mai avut limite. Unele dintre cele mai prețioase modele de poșete de artă s-au dovedit a fi, decenii la rând, modelele împodobite cu flori și cu „efecte speciale”, cum ar fi heraldica familiei sau diverse metode de personalizare. Trendul a parcurs secolele și, în 1996, Lulu Guinness făcea senzație cu un model care stiliza un coș cu trandafiri roșii.
Reprezentări grafice pentru vedete și Prime Doamne
Unele dintre poșetele care au stabilit un trend estetic de sine stătător au fost cele create de designerul Judith Leiber, care a abordat poșeta ca pe un fundal tridimensional pe care se poate expune o reprezentare grafică. A fost startul unei epoci în creația de poșete, care apăreau în formă simplă, cu accent pe decorațiuni exclusiviste, prețioase, unice. „Leiber a lansat decorarea grafică pe forma geometrică simplă și acest model a avut un impact uriaș. Mișcarea de design care se manifesta în Viena la momentul debutului artistei a avut impact și asupra modei și implicit asupra creației de poșete, care au devenit foarte mult ceea ce vedem și astăzi atunci când aceste obiecte întâlnesc arta modernă”, detaliază Savi. Leiber a creat modele care s-au putut vedea pe brațe ale celebrităților și Primelor Doamne și se află în colecții din cele mai mari muzee de artă și de fashion ale lumii, precum și în renumite colecții personale.
Modelele aluminiului în era pop
Unele dintre cele mai vestite piese din universul infinit al poșetelor sunt cele din așa-numita colecție a aluminiului, care transformă aceste piese în embleme ale erei pop și ale epocii mașinăriilor. Imprimate cu tipar de ziar sau cu interioare ale caselor din anii 1970, imitând metalul, simple ori cu reprezentări pe fundal lucios, aceste serii de poșete au marcat era contemporană a conexiunii dintre artă și poșete. „Relația dintre inspirația artiștilor și crearea poșetelor este una foarte puternică în prezent. Practic, prin modele exclusiviste care trasează o modă, se observă intrarea poșetelor în lumea colecționarilor”, remarcă Rachel Koffsky, reprezentant al Casei de licitații „Christie’s”.
Emblema femeii fără frontiere
Cea mai bine vândută și mai prețuită poșetă de artă a prezentului este Birkin, care se vinde alături de tablouri și pietre prețioase, cu sume record. Îi stau alături piese clasice din colecțiile Dior, modelele Chanel Flap și Kelly, de la Hermès. „Unele dintre aceste poșete sunt încrustate cu pietre prețioase și realmente oferă sentimentul că posesoarea umblă cu o operă de artă pe braț. Chiar și în perioadele de criză economică, aceste poșete emblematice, unele purtate de mari personalități, s-au vândut foarte bine, ca niște piese rare ce sunt”, punctează Koffsky. De asemenea, la mare căutare sunt piesele care au reprezentat prin modele artistice simbolurile femeii moderne, considerată liberă și fără frontiere. Un alt segment de poșete care au intrat în colecții personale aidoma unor obiecte de preț sunt cele realizate în ediții limitate, cu semnul personal al unui artist și cărora le crește valoarea cu fiecare zi care trece.
Mai profitabile decât investiția în artiști de top
Potrivit unor cercetări recente, realizate de Art Market Research, unele poșete de colecție au crescut în valoare mai mult chiar decât operele celebrului artist Bansky, unul dintre cei mai faimoși din lume. Prețiozitatea acestui accesoriu este reflectată de reacția pieței de artă atunci când sunt reinterpretate anumite modele considerate clasice. „Atunci când modelul pe care îl purtau mamele noastre în anii 1970 apare la o defilare de modă de secol XXI, se vede imediat o explozie de preț la piesa originală, care se află în colecția casei de licitații”, detaliază Koffsky, care adaugă că există colecționari care expun aceste obiecte ca pe tablouri, în carusele speciale din dulap, care se mișcă încontinuu și pun în valoare aceste piese iconice.
Telefon încrustat
Potențialul enorm al unei poșete de a deveni o operă de artă care se poate vedea în viața de fiecare zi a provocat tot felul de tendințe de-a lungul ultimelor decenii. Din 1930 încoace, s-au purtat genți în formă de fructe, de cochilie, chiar de obiecte de cea mai pragmatică utilitate. De pildă designerul Anne Marie Beretta lansa, în anii 1940, poșete excentrice în formă de radio, de telefon sau de… răcitor de șampanie. Aceste modele, în special cel de telefon, au avut - și au păstrat - un succes de masă, dovedindu-se „piese de rezistență” în lumea poșetelor și, de asemenea, o linie care provoacă imaginația la tot felul de încrustări prețioase și linii strălucitoare, în interiorul unor repere fixe.