de Silviu Ghering şi Adrian Barna
La intrarea în Câmpulung Muscel venind dinspre Pitești, la câțiva kilometri de vestitul bulevard „Pardon” și la fel de cunoscuta „grădină publică Merci”, la numărul 69 B de pe DN 73, puteți vizita un muzeu unic în România. Acolo a adunat Hagi... ați tresărit la acest nume? ...nu, nu este vorba despre sinonimul fotbalului românesc, Gică Hagi, ci despre singurul aromân, spun muscelenii, din Câmpulung, Emil Hagi. Întemeietorul acestui muzeu istoric, Muzeul Automobilului Românesc, inaugurat în 2014.
Singurul ARO 16 fabricat este un... Oltcit pe șasiu de ARO 10!
Puteți vedea acolo modele de serie, dar și unicate din gama Dacia, Oltcit, Lăstun, IMS-uri și camioane de uz civil și militar, mașini de pompieri, ambulanțe, dar și triciclete, biciclete Pegas și Tohan, precum și celebrele motorete MOBRA 50 și Hoinar. Nu putea lipsi, bine-nțeles, mândria orașului, și nu numai, vestitele mașini de teren marca ARO. Ștearsă de pe fața pământului, ca multe altele, de conducerea trădătoare a societății capitaliste multilateral distrugătoare din România postdecembristă. Veți putea admira la Muzeu Automobilului Românesc din Câmpulung singurul „exemplar” Aro 16, un experiment de Oltcit cu șasiu de Aro 10 și tracțiune integrală. Un alt exponat interesant este modelul Aro M 461C (Trans Africa), fabricat până în 1975, 77 CP, viteza maximă de 100 de km/oră, consum mediu de 14 litri/ 100 km și o capacitate de 8 locuri. Mașina expusă este o replică a celei care a acoperit fără probleme 18.000 km în Expediția Românească Transafricană din anii 1970-1971.
Ultima „intrare”: cea mai frumoasă mașină de pompieri românească
Fabricată începând cu anul 1963 la Uzina Mecanică Timișoara, într-o serie de 350 de exemplare, APCU SR-132 (Autopompă Cisternă Ușoară) era bazată pe un șasiu SR (Steagu Roșu Brașov), cu un motor V8 pe benzină de 5.025 cmc (140 CP), licență Ford, cu tracțiune integrală care-i permitea intervenții și pe teren dificil.
Știați că în România se fabricau Forduri în perioada 1935-1939? Veți vedea la Câmpulung un exemplar fabricat la Uzina Ford din București, fosta Automatica. Una dintre cele aproximativ 5.000 de mașini făcute acolo, preparat special într-un atelier secret și condus de echipajul românesc Petre Cristea şi Ion Zamfirescu, a câștigat Raliul Monte Carlo în 1936