Main menu

header

848 2 1de Silviu Ghering şi Adrian Barna

Foarte puțini români știu că bătrâna Gară de Nord, inaugurată în 1872 de domnitorul Carol I și numită Gara Târgoviște până în 1888, ascunde o bijuterie istorică inaugurată de același Carol I, dar când era deja rege, în 1896. Special pentru vizita împăratului Franz Joseph al Austro-Ungariei! Salonul păstrează și azi somptuozitatea stilului nobiliar și este parte din istoria familiei regale, fiind sala de aștep- tare atunci când membrii acesteia călătoreau cu trenul.

Ultima vizită regală: Mihai I se întorcea de la nunta Reginei Elisabeta a II-a la 21 decembrie 1947

În 1926, în locul incintei ridicate de Carol I, a fost construit salonul care se găsește și acum în Gara de Nord. Construcția a durat șapte ani și materialele, ornamentele, picturile, mobilierul alese pentru această încăpere unică în țara noastră au fost cu adevărat regale. Ultima vizită regală s-a desfășurat la 21 decembrie 1947, când Regele Mihai I se întorcea de la Londra, de la nunta actualei Regine Elisabeta a II-a a Marii Britanii. După nouă zile Regele Mihai I era forțat să abdice și să părăsească țara. Nu a mai călcat în acest salon până la moarte...

Redenumit „Salonul Oficial” de „puterea populară”, a revenit la titlul inițial în 2013

După abdicarea Regelui Mihai (30 decembrie 1947), Salonul Regal a fost numit Salonul Oficial. Abia în 2013 și-a recăpătat atributul inițial de „regal”. Pe placa mărunt gravată de deasupra salonului scrie acum: „Salonul Regal de Primire”. La reinaugurare au fost de față reprezentanți ai familiei regale, nu și regele... Salonul Regal a fost conceput, construit și păstrează stilul arhitectonic „empire”. Plafoanele în culori deschise sunt decorate cu aplicații lucrate minuțios. Lampadarele au fost aduse de la Paris, iar pereții sunt acoperiți cu marmură. Tot mobilierul a fost inițial din piele de culoare roșie, însă peste ani pielea fost înlocuită cu o catifea de culoare roșie.

Salonul Regal este la aproximativ 50 de metri de la intrarea principală dinspre coloane, pe partea dreaptă. Este deschis doar la evenimente speciale și la cerere, fiind, de două ori pe an, salonul oficial de primire pentru pasagerii celebrului tren „istoric“ Orient Express