Main menu

header

862 29 1de Ștefania Băcanu şi Flori Pintea

Avem și români care au reușit peste hotare și care sunt mândri cu țara natală. Ramona Pașca (foto) este unul dintre ei. A plecat la Paris să își continue studiile. Le-a terminat, dar nu s-a întors acasă, ci și-a deschis o afacere, „Shopping for Happiness”, chiar în buricul târgului, în apropierea catedralei Notre Dame. Cum a reușit? Cu inspirație și determinare. Vinde propriile creații vestimentare brodate manual. Citiți povestea Ramonei și secretul succesului în rândurile de mai jos.

„O bursă Erasmus mi-a deschis calea spre Franța”

- Ramona, în primul rând, cum ai ajuns în Franța, în inima Parisului?

- Prima și prima dată am ajuns în Poitiers, un orășel universitar, pentru a termina ultimul semestru de masterat. A fost o bursă Erasmus care mi-a deschis calea spre Franța. Nu am fost niciodată cu gânduri de plecare. La Paris nu știam pe nimeni.

- Când și cu ce gânduri ai pornit la drum?

- Am plecat de acasă la sfârșit de ianuarie 2011, cu singurul gând că trebuie să reușesc într-o lună. Acest termen l-am convenit eu cu mine și cu părinții mei, să-mi găsesc de muncă, să-mi arăt mie și lor că voi reuși. Am licență în domeniul Management General și un master în Management Strategic.

„Până să ajung la ceva stabil, am schimbat șase locații”

862 29 2- Și ai reușit…

- La finalul studiilor, mi-am luat o vacanță de patru luni şi m-am uitat la anunțuri de job-uri în Franța. După șase luni, timp în care am reușit să am toate actele, am început să lucrez într-un magazin de haine, apoi mi-am deschis afacerea mea.

- Cum ai ajuns să ai propria afacere în inima Parisului?

- La 30 de ani mi-am spus că nu pot continua să fac ceea ce făceam și că e cel mai bun moment să încerc altceva. Voiam un boutique, însă știam că este complicat să-l ai. Aici, legislația este diferită, dar am văzut într-un ziar conceptul de PopUp sau boutique efemer, o variantă la care puteam să am acces, așa că am început căutările unui spațiu pe un timp mai scurt. Până să ajung la ceva stabil, am schimbat șase locații. Nu a fost deloc ușor, pentru că o luam de fiecare dată de la capăt.

„Vând tricouri, pulovere, berete și bijuterii handmade”

- Și cu ce se ocupă afacerea ta?

- În prezent, comercializez articole de la creatori din România. Am păstrat câteva colaborări dragi mie, dar, cea mai mare parte a articolelor vândute o reprezintă colecția mea de tricouri, pulovere și berete brodate manual, plase și bijuterii handmade. Ele se regăsesc sub numele de „Le cœur brode” („Inimă brodată”), deoarece acest simbol, inima, este brodată pe fiecare articol vestimentar în parte.

- De ce „Shopping for Happiness”?

- Încă de pe vremea când lucram la magazinul de haine, am început să fac bijuterii pe care le expuneam într-un salon de coafură. Creația lor îmi aducea așa de multă fericire, iar ele erau pline de culoare. De aici a venit numele „happiness”, iar „shopping” s-a născut din dorința de a le și vinde pentru a transmite fericirea mai departe. Lumea adoră numele și determină mulți clienți să traverseze strada pentru a ne descoperi.

„Pentru colecția de sacoşe, colaborez cu o artistă din România, Ildiko Szabo”

862 29 3- Le faci singură?

- Da, încă le fac eu, toate singură, și a devenit destul de mult pentru mine. Colaborez doar cu o artistă din România, Ildiko Szabo, pentru colecția mea de sacoşe. Ea îmi realizează toate desenele care, apoi, vin imprimate.

- Cum au primit francezii o româncă întreprinzătoare în inima Parisului?

- Partea de vânzări a avut mai multe etape. La început a fost destul de greu. După doi ani am avut o creștere importantă. A fost o perioadă bună, dar, din păcate, a venit pandemia care a schimbat totul. Acum începem să ne revenim. O mare parte a clienților noștri sunt turiștii, asta datorită poziționării, însă avem și clienți francezi, chiar fideli. Pot doar să spun că atât unii, cât și alții, ne iubesc și au la adresa noastră doar cuvinte de laudă. Iubesc universul nostru și toată energia pe care noi o degajăm. Se simt ca și acasă, iubesc lucrurile noastre pentru că sunt pline de culoare, sunt altfel. Am menționat „noi”, pentru că eu împart boutique-ul cu o colegă care deține o galerie de artizanat și o librărie românească. Am combinat partea de boutique cu galeria.

„Am început cu 2.500 de euro”

- Este greu să deschizi o afacere în Franța?

- A fost pasul cel mai ușor. Eu sunt înregistrată ca antreprenor și toată procedura s-a petrecut prin internet.

- Care a fost investiția inițială?

- Când am luat decizia să deschid boutique-ul, m-am gândit care ar fi cea mai ușoară variantă pentru mine din punct de vedere financiar. Așa că am reușit să pot colabora cu toți creatorii expuși în boutique în sistem de consignație. La început, investiția mea a fost în jur de 2.500 euro. 1.000 de euro fiind chiria ce o plăteam atunci, plus un comision din vânzări, iar diferența a însemnat tot materialul de care am avut atunci nevoie.

„În pandemie, francezii au oferit ajutoare antreprenorilor”

- Spuneai că te-a afectat și pe tine pandemia…

- Pandemia a făcut ca boutique-ul să fie închis o lungă perioadă de timp. În Franța, condițiile au fost mai aspre, însă, pandemia mi-a adus și idei noi, produse noi și m-a determinat să deschid și un boutique online, www.shopping-for-happiness.com.

- Așa ai supraviețuit?

- În perioada pandemiei, Franța a oferit antreprenorilor și nu numai ajutoare în funcție de cifrele de afaceri declarate și acest lucru m-a ajutat. Apoi, am trecut pe online și am dezvoltat activitatea acolo. De asemenea, am organizat două campanii umanitare pentru care am creat două modele de tricouri cu mesaje motivaționale, oferind o parte din vânzări spre diferite cauze.

„Francezii iubesc universul nostru și toată energia pe care noi o degajăm. Se simt ca acasă, îndrăgesc lucrurile noastre pentru că sunt pline de culoare, sunt altfel”

„Mi-aş dori să ajung să expun produsele şi în România, şi în alte ţări“

- Te-ai gândit să deschizi și în România un astfel de magazin?

- În România am văzut că există deja astfel de magazine și mă bucură foarte mult asta. Este frumos să dai o șansă creatorilor și să le susții partea creativă. E foarte multă muncă în spate, dar merită. Ce mi-aș dori, în schimb, este să ajung să expun produsele și în boutique-uri de gen din România și din alte țări. Încep să am clienți și de acasă și ăsta este un semn bun.

- Nu te-ai gândit niciodată să te întorci în România?

- Niciodată este un cuvânt puternic. Nu aș putea să-l rostesc pentru că viitorul are și el imprevizibilitatea lui. Acum îmi place aici și mă regăsesc.